Den syd-vestlige del af området er et fint eksempel på stationsbydannelse fra århundredskiftet.
Specielt Sigurd Hoels Vej, med de lave enkle huse og værksteder og den karakterfulde beplantning, udgør en tidstypisk og velbevaret helhed. Men også langs Holtevej, Elkærvej og til dels Niels Anesens Vej er der et bevaringsværdigt forløb af karakteristiske stationsbyhuse.
Hovedparten af den gamle stationsbybebyggelse er opført i eller tæt ved vejskel, så gaderummet får en egentlig bymæssig karakter.
Bebyggelse skal i al væsentlighed opføres i naturmaterialer, primært tegl, evt. med pudset eller vandskuret murværk. Bygningerne skal som hovedregel have høj tagrejsning (sadeltage o. lign.).
Ny bebyggelse samt om- og tilbygninger langs Elkærvej, Holtevej, Niels Anesens Vej og Sigurd Hoels Vej, skal indordnes den gamle stationsbybebyggelses struktur og karakter, især hvad angår bygningernes placering, proportioner, byggematerialer og farver.
Reklameskiltning skal være diskret og udført i harmoni med bebyggelsen.
Udendørs oplag må kun have et beskedent omfang og skal finde sted inden for tæt hegnede arealer i direkte tilknytning til bebyggelsen.
Anlægget langs jernbanen skal bevares som grønt område. På den nordlige del af arealet skal der være støjvold og beplantning.
Langs vejene skal der plantes allétræer, hvor der er tilstrækkelige vækstmuligheder.
Samlede parkeringsarealer skal omgives af hække eller flankeres af træer.
|