3.6.B2 Hjortevej m.m. |
|
Målet er at skabe rammerne for et velfungerende boligområde, der kan udgøre et prisbilligt alternativ til andre boligområder i Aalborg, fx for førstegangskøbere. Langs Hobrovej kan der placeres en bredere vifte af byfunktioner, der også relaterer sig til det nærliggende City Syd.
Hjortevejkvarteret udgør en vigtig forbindelse til Østerådalen henover banen, ligesom der er vision om en bedre sammenbinding af kvarteret med en grøn forbindelse langs banen mod nord.
Det er også et mål at forskønne Hobrovej som en grøn indfaldsvej til Aalborg.
|
Parcelhuse i Hjortevejskvarteret.
|
Ved placering af nye funktioner, som vurderes at medføre betydelig genevirkning for området, fx institutioner med mere end 6 beboere og/eller 2 ansatte, skal der gennemføres en lokalplanlægning.
|
Langs Hobrovej er en byggelinje, der er med til at sikre Hobrovej som grøn indfaldsvej.
|
Som boligkvarter ligger Hjortevej som en enklave, der danner byens grænse mod syd og omkranset af markante infrastrukturer.
Dermed er der i planlægningen ekstra fokus på hvorledes boligområdet sammenbindes med bydelens øvrige kvarterer og samtidigt skærmes mod Hobrovej og jernbanen.
Ved fremtidigt udbygning af området, skal der tages hensyn til de eksisterende læhegn på, ligesom de grønne forbindelser gennem området skal sikres i princippet som vist nedenfor og jf. principperne i illustrationsplan.
|
|
Princip for sammenbinding af boligområdet med arealerne mod nord. Der skal ved udbygningen af området sikres en forbindelse for bløde trafikanter til områderne mod nord.
En fastlagt placering af forbindelsen skal ske i lokalplanlægningen.
|
Princip for forbindelser på tværs af området.
Nord for læhegnene fra Thomsens Planteskole skal etableres en grøn forbindelse fra jernbanen mod øst til Hobrovej og Bilkagrøften mod vest. Forbindelsen ønskes sammenkoblet med en mulig fremtidig banesti, der kan føre bløde trafikanter hele vejen til Aalborg Midtby.
|
Forarealer mod Hobrovej skal ofres særligt opmærksomhed. Forarealer skal fremstå grønne og der må ikke placeres parkering foran facaden ud imod Hobrovej.
Det er vigtigt at ny bebyggelse forholder sig til perspektiverne i byudviklingsplanen for Skalborg, således at udviklingen af området understøtter sammenhænge og modvirker barrierevirkning i bydelen.
|
Fremtidig planlægning skal sikre en forbindelse langs banestækningen, fra banebroen til Dallvej og videre mod stationen, som del af en mulig fremtidig banesti, der kan føre bløde trafikanter hele vejen til Aalborg Midtby.
|
22-03-2021
|
Anvendelse
Boliger (åben-lav/tæt-lav) Kulturelle formål Fritidsformål Institutioner Rekreative formål Tekniske anlæg
Langs Hobrovej også: Hotel/restaurant Klinikker Kontorer Service
Anvendelsen er specificeret i Bilag A.
Byggemuligheder
Bebyggelsesprocent: Max. 35 for tæt-lav boliger og max. 30 i øvrigt.
Etager: Max. 2
Højde: Max. 8,5 m
Miljø
Arkitektur - Byrum og landskab
Læhegn skal bevares.
Bevaringsværdige enkeltbygninger, se retningslinie 5.2.3.
Afskærmende beplantning mod erhverv, og jernbane.
Hobrovej skal styrkes som grøn indfaldsvej.
Trafik - Veje og stier
Parkering i overensstemmelse med Bilag F.
Zoneforhold
Byzone
|
|