3.6.C1 City Syd |
|
Målet er at skabe rammerne for en fortsat udvikling af City Syd som regionalt handelscenter - specielt for store udvalgsvarebutikker. City Syd skal være et moderne modstykke til det historiske bycentrum. Midtbyen og City Syd har jf. Fysisk Vision 2025 en klar rollefordeling, der definerer at de skal supplere hinanden - ikke konkurrere.
Det er vigtigt at have fokus på:
- at skabe bedre strukturel sammenhæng i området for fodgængere, cyklister og bilister,
- at forskønne Hobrovej som en grøn indfaldsvej til Aalborg og
- at indarbejde bæredygtighed og gøre bydelen mere grøn.
|
City Syd - parkeringspladser og overskudsarealer dominerer bybilledet.
City Syd - center for store udvalgsbutikker.
City Syd - grøn struktur og segregeret trafik
|
Der kan ikke indrettes dagligvarebutikker i City Syd uden for Storcentret. Dagligvarebutikker i Storcentret kun i form af små specialvarebutikker.
Uden for storcenteret skal udvalgsvarebutikker være min. 500 m².
Værksteder*** må kun etableres i zone 3. I zone 1 må der ikke etableres værksteder og i zone 2 må værksteder kun etableres i tilknytning til en butik - eksempelvis i form af montageværksted. Zoneinddelingen kan ses på kortene til højre.
|
Zoneinddeling for placering af værksted og værksted/butik
I område A1, A2 og B er der fastlagt forskellige maksimale byggehøjder. |
Området ligger inden for indvindingsoplandet til Aalborg Forsyning, Vand A/S’ kildeplads ved Drastrup, samt kildepladszonen til Drastrup Vandværk. Af hensyn til beskyttelse af drikkevandet må der kun etableres benzinsalg, trykkeri og tekniske anlæg i den østligste del, hvor der er begrænsede drikkevandsinteresser.
Drastrup er et af Aalborg kommunes vigtigste grundvandsmagasiner. Ved foden af Skalborg bakke er der grundvandsdannelse, hvorfor der er særligt fokus på at hindre grundvandstruende aktiviteter.
Siden 1986 har Kommunen arbejdet intensivt for at forbedre og beskytte grundvandstilstanden i hele området. En del af denne indsats har været i et samarbejde med Skov- og Naturstyrelsen at udarbejde en delindsatsplan for grundvandsbeskyttelse i Drastrupområdet.
Fremadrettet skal der fortsat arbejdes med indsatsplaner for området, så trusler mod grundvandet afværges og drikkevandsforsyningen sikres.
Da der i området er særlige drikkevandsinteresser (OSD) og området ligger i indvindingsopland til AFV Drastrup, skal der ved anvendelse af arealet tages særlige hensyn til beskyttelse af grundvandet, og området må ikke anvendes til formål, der kan forurene grundvandet.
|
Interesseområder for vandindvinding. Den lilla farve viser kildepladszoner, den mørkeblå skravering angiver områder med særlige drikkevandsinteresser (OSD), den lyse blå skravering angiver områder med drikkevandsinteresser (OD) og den gule skravering med blå kant angiver indvindingsoplandet til den enkelte kildeplads.
Bilkagrøften spiller en vigtig rolle både i forhold til miljø men også som et aktiv i forhold til grønne strukturer og sammenhænge langt ud i landskabet.
|
City Syd er udpeget som arkitektonisk eksperimentarium. Der lægges op til nytænkning og kreativitet i udformningen af nye bebyggelser og ombygninger. Målet er et oplevelsesrigt byområde med et varieret arkitektonisk formsprog og markante fixpunkter, der sammenbindes af grønne strukturer på tværs af området.
For City Syd behandler byudviklingsplanen for Skalborg nogle strukturelle principper ifht. prioriteringen af bløde trafikanter, grøn identitet, orientering samt forbindelser til den omkringliggende by, der supplerer de strukturer der allerede er beskrevet i eksisterende lokalplaner. Principperne er udfoldet på illustrationen nedenfor, hvor der lægges særlig vægt på at få området til at hænge bedre sammen internt; med bedre stiforbindelser, en klar grøn struktur og ved at skabe velfungerende aktivitets- og møderum med formålet om at skabe bedre forhold for bløde trafikanter.
Byudviklingsplanens principper om forbindelser og sammenhænge der kan styrke City Syds grønne profil. Mellem Shoppen, Storcentret og Idémøbler er et spændingsfelt og en struktur, der i særlig grad kan tilgodese bløde trafikanter og danne et knudepunkt i området mellem konsumkultur og rekreative værdier. (markeret med blå)
De grønne forarealer ud mod Hobrovej og Nibevej skal fremstå grønne og friholdes for skiltning, dér hvor lokalplanlægning ikke giver særlige muligheder. De interne grønne strukturer og trærækker langs vejene binder området sammen. Regnvandsbassiner og grønne strukturer skal fremhæves og der bør lokalt ses på hvorledes beplantningen kan skærmes for saltpåvirkning. Arealets vestlige og sydlige kant markeres med et beplantningsbælte som overgang mod det åbne landskab og kommende vestforbindelse.
Grænsen mellem City Syd og Skalborg skal defineres klart, derfor er arealerne ud til de overordnede veje i fokus. Her ses på forbedring af grønne arealer og sammenhænge samt en sanering af uhensigtsmæssig skiltning, bannere og flag, som præger området. Tendensen er i dag, at man forsøger at tiltrække opmærksomhed ved at overbyde naboen, og skiltene overtager de grønne forarealer, der ellers markerer områdets overgang.
Aalborg Kommune har udarbejdet en strategi for brug af byens rum og skiltning, der også gælder for City Syd, de steder der ikke er udmøntet særlige forhold i lokalplanlægningen. Her kan der blandt andet hentes inspiration og vejledning om udendørs udstilling.
City Syd er et byområde, der i sin skala og modernitet fordrer markant og nutidig skiltning i klare budskaber. Der kan eksempelvis arbejdes med arkitekturen som formidler af kommercielle budskaber, nærmere beskrevet i gældende lokalplaner.
Dermed lægges der op til en differentiering af skiltningen, så der satses på få klare virkemidler, der er afstemt med skalaen, hastigheden på vejnettet og påvirkningen af bybilledet:
- èn skala, der henvender sig udadtil (pyloner, arkitektur og orienteringsskilte ved indkørsel til området)
- én skala, der har til formål at lette orienteringen i området
- og endelig én skala, der forholder sig til skiltning omkring den enkelte butik
|
Trafikken til og fra City Syd medfører en markant belastning på det omkringliggende vejnet. Dette vil først blive afhjulpet ved implementeringen af nogle af de store planlagte infrastrukturprojekter.
Internt i City Syd er der løbende gennemført projekter til forbedring af fremkommeligheden og udbedring af trafikale flaskehalse og kødannelser.
Et tema, der fremadrettet skal rettes fokus på er færdselsmulighederne for gående og cyklister, der skal defineres mere klart. Desuden skal de diffuse parkeringsflader udnyttes mere funktionelt. "En parkeringsplads er per automatik et færdselsareal for fodgængere og samspillet med bilerne bør opgraderes, evt. gennem tydelige strøg og heller, der sikrer de besøgende en tryg oplevelse"
|
14-01-2019
|
Anvendelse
Butikker* Hotel og restaurant Klinikker Dyreklinikker m.v. Kontorer Service Benzinsalg** Trykkeri o.l. Fritidsformål Undervisning Rekreative formål Tekniske anlæg Engroshandel o.l. Værksteder*** Grundvandsbeskyttelse
Anvendelsen er specificeret i Bilag A.
* Bruttoetageareal: Max. 250 m² pr. dagligvarebutik (kun i storcenter). Min. 500 m² for udvalgsvarebutikker og max 35.000 m² for udvalgsvarebutikker uden for storcenteret. Se uddybende vilkår i retningslinie 7.1.2
** Evt. inkl. butik/kiosk Bruttoetageareal: Max. 250 m² pr. butik Se uddybende vilkår i retningslinie 7.1.7
*** Værksteder må kun placeres i zone 2 og 3, og i zone 2 må værksted kun etableres i tilknytning til en butik - se kort.
Byggemuligheder
Bebyggelsesprocent: Max. 50
Etager: max. 2. I zone A punktvis max. 4
Højde: I zone A1 max. 10,5 m og punktvis 14 m, i zone A2 max. 14 m og i zone B max. 10,5 m - se kort. Skilte o.l. max. 25 m
Byggelinie: Min. 25 m. fra vejmidte langs Hobrovej
Miljø
Arkitektur - Byrum og landskab
Bebyggelse og forarealer skal ofres særlig opmærksomhed og udformes med respekt for den synlige beliggenhed.
Hobrovej, Nibevej og Letvadvej skal styrkes som grønne indfaldsveje.
Hjørnet Nibevej-Hobrovej skal ofres særlig arkitektonisk opmærksomhed.
Der skal skabes markante byarkitektoniske fixpunkter i området.
Bilkagrøften og Fiskene skal styrkes som grønne træk i området.
Kant mod det åbne land skal markeres med beplantning.
Grænsen mellem City Syd og tilstødende områder med følsom anvendelse skal afskærmes med beplantning
Der skal indrettes udendørs opholds- og aktivitetsrum.
Udendørs oplag kun på tæt afskærmede arealer.
En lokalplan skal fastlægge retningslinier for skiltning, udendørs udstilling og fælles design for byudstyr - herunder affaldsløsning.
Trafik - Veje og stier
Arealreservation til Vestforbindelse og stiforbindelser skal sikres, se illustrationsplan
Parkering i overensstemmelse med Bilag F
Teknisk forsyning
Fjernvarmepligt
Zoneforhold
En lokalplan skal overføre landzoneareal til byzone.
|