Derudover er området ved den tidligere spritfabrik beliggende stationsnært ved Vestbyen Station, som både udgør et regionalt og bymæssigt knudepunkt, både som stoppested for regionaltog og for den forventede BRT/+BUS. Det bliver derfor i fremtiden et vigtigt omstigningspunkt for byens kollektive trafik. Fortætning af stationsnære byområder er med til at understøtte en bæredygtig udvikling af Aalborg, hvor den forventede BRT/+BUS er byens nye dynamo for byudvikling. Derfor er en fortætning af området ved Spritfabrikken med tæt og høj bebyggelse i god tråd med byens overordnede visioner for byudviklingen. Den eksisterende retningslinje 5.1.3 for højhuse ændres, så den også omfatter Spritfabrikkens område som potentielt højhusområde. Kort der viser placeringsmuligheder for højhuseÆndring af bevaringsværdige bygninger Flere af de eksisterende bygningerer i områderne for de tidligere sprit- og tobaksfabrikker er i dag registreret som bevaringsværdige, jf. kommuneplanens retningslinje 5.2.3 Bevaringsværdige bygninger. Kulturstyrelsen besluttede i 2015 at frede De Danske Spritfabrikkers anlæg i Aalborg bestående af fabriksbygning med trappetårn, brænderitårn, aftapningsbygning, kogerbygning, malteribygning med sammenbygget silobygning og forbindelsesbro til fabriksbygning, kulfilterbygning, rørtunnel mellem kulfilterbygning og brænderitårn, kedelhuse med maskinværksted, dampskorsten, jernbaneporten med murstykker og -piller, de fem nittede jerntanke nord for kulfilterbygningen samt kontorbygning (1931 af Alf. Cock-Clausen og D.D.S.F.'s driftskontor, med senere tilføjelser).
|
Eksisterende bevaringsværdier for Spritfabrikken |
Fremtidige bevaringsværdier for Spritfabrikken |
Eksisterende bevaringsværdier for de tidligere tobaksfabrikker |
Fremtidige bevaringsværdier for de tidligere tobaksfabrikker |
Påvirkning af det værdifulde kulturmiljø omkring Spritfabrikken
Størstedelen af kommuneplanramme 1.3.I1 er udpeget som værdifuldt kulturmiljø, jf. retningslinje 5.2.1 Værdifulde kulturmiljøer.
Illustrationen viser en markering af det område, der er udpeget som værdifuldt kulturmiljø. |
Da der både sker en markant ændring af områdets anvendelse og placering af ny bebyggelse inden for kulturmiljøets afgrænsning, skal det sikres, at kulturbeskyttelseshensynene varetages. Det skal således fortsat være muligt at se kulturmiljøets originalitet og sammenhæng med det omgivende miljø, som det oprindeligt har været en del af.
Spritfabrikken udgør et vigtigt element i Aalborgs industrielle historie, og områdets kulturmiljø rummer først og fremmest en stor identitetsværdi for Aalborg. Fabrikken er ikke længere aktiv som produktionsvirksomhed, og det autentiske præg i det oprindelige kulturmiljø blev derfor svækket ved udflytningen af produktionen. Områdets sammenbygning med de tilstødende, nyere fabriksbygninger, som tidligere var produktion af Estrella Kartoffelchips, er desuden med til at svække det autentiske kulturmiljø omkring de oprindelige fabriksbygninger fra 1931.
Intentionerne i planen for omdannelse af det tidligere industriområde er i god tråd med en bevaring af områdets særlige kulturmiljø. De oprindelige produktionsbygninger fra 1931 er blevet fredet og den kommende bebyggelse og byrumsudformning vil i sin formgivning, skala og materialevalg være med til at forstærke områdets arkitektoniske udtryk. Der er derfor ikke uoverensstemmelse mellem områdets status som særligt kulturmiljø og planerne for omdannelse af området, og retningslinjen ændres ikke.
Påvirkning af kysten
Helhedsplanen for Spritfabrikkens område lægger op til at der sker en bearbejdning af kyststrækningen, der strækker sig ud over den eksisterende kystlinje. Det eksisterende bolværk er i dag meget nedbrudt, og har behov for en renovering. Samtidig fordrer udviklingen af området med ny bebyggelse, at der sker en højvandssikring langs kysten. Områdegrænsen for rammeområde 1.3.D10 er derfor udvidet, så det også omfatter et areal ud i fjorden.
Kommuneplantillægget giver således mulighed for at der i forbindelse med højvandssikring af området kan ske en landskabelig bearbejdning af kysten, som kan være med til at skabe nærrekreative kvaliteter til området, hvilket også på sigt kan fortsættes til området langs kysten vest for jernbanen.
Illustrationsplan, der viser en mulig bearbejdning af kysten med bådebroer, trapper der giver mulighed for at komme ned til vandet, samt sandstrand der skyder sig ud i fjorden. |
Ændring af bydelsbeskrivelsen for Vestbyen
I bydelsbeskrivelsen for Aalborg Vestby er Spritfabrikkens område beskrevet som et aktivt industriområde, og ikke som et nyt byomdannelsesområde. Der er derfor foretaget redaktionelle ændringer af bydelsbeskrivelsen for Vestbyen, dog kun for de steder der direkte omhandler Spritfabrikkens område. Bydelsbeskrivelsen er således ikke opdateret i forhold til de øvrige dele af Vestbyen.
Ændring af Kommuneplanrammer
Udvidelsen af bymidten og omdannelsen af Spritfabrikkens område berører i alt 3 eksisterende kommuneplanrammer:
For rammeområde 1.3.D2 Vestre Havnepromenade m.fl. foretages ændringer som følge af udvidelsen af bymidten.
For rammeområde 1.3.D6 Kastetvej, Poul Paghs Gade foretages ændringer som følge af udvidelsen af bymidten. endvidere opdateres de faktiske byggemuligheder, for at muliggøre en fortætning af området omkring de tidligere tobaksfabrikker, og teksten opdateres så den er i overensstemmelse med ambitionerne i Fysisk Vision 2025 om fortætning inden for Vækstaksen.
Rammeområde 1.3.I1 Spritfabrikken, der udlægger et område til industri, erstattes af en ny kommuneplanramme 1.3.D10 Spritfabrikken, der udlægger et område til blandede byfunktioner. Rammeområdet udvides ud i fjorden mod nord, så der gives mulighed for mindre havneanlæg ud i vandet, samt en landskabelig bearbejdning af kystlinjen.
Bebyggelsesprocenten bestemmer, hvor stort et hus må være i forhold til den grund, det bygges på. Bebyggelsesprocenter, der er fastsat i kommuneplanen, skal medtages i lokalplaner.
Den gældende kommuneplanramme for de tidligere tobaksfabrikker regulerer bebyggelsesprocenten for enkelte ejendomme via kommuneplanens Bilag K.
Den aktuelle planlægning for de tidligere tobaksfabrikker går på tværs af flere eksisterende matrikelskel og er udarbejdet som et samlet projekt som skal skabe grundlag for en transformering og revitalisering af området med en højere samlet bebyggelsesprocent.
I stedet for at regulere bebyggelsen efter bebyggelsesprocenten for den enkelte ejendom, vurderes det, at områdets udvikling fremadrettet reguleres bedre gennem en samlet bebyggelsesprocent for det pågældende område.
I tillægget udpeges en ny zone (Zone 1) i kommuneplanrammen 1.3.D6, hvor den maksimalt tilladte bebyggelsesprocent foreslås fastsat til 290. Bebyggelsesprocenter i kommuneplanens Bilag K slettes inden for Zone 1.
Redaktionelle ændringer
I kommuneplanrammerne er der yderligere sket mindre redaktionelle ændringer.
Miljøvurdering | |
Lovgrundlag og procedure for en miljørapport"Lov om miljøvurdering af planer og programmer" har til formål at fremme en bæredygtig udvikling. Loven har et meget bredt miljøbegreb, der omfatter alt lige fra den biologiske mangfoldighed over befolkning, menneskers sundhed, fauna, flora, over jordbund, vand, luft og klimatiske forhold, materielle goder, landskab, kulturarv, kirker og kirkeomgivelser, til arkitektonisk og arkæologisk arv. Loven bestemmer, at offentlige myndigheder skal foretage en miljøvurdering (miljørapport) af planer og programmer, der sætter rammer for anlægsarbejder, som kan få væsentlig indvirkning på miljøet. De planer og programmer, det drejer sig om, er angivet i lovens bilag 3 og 4 - men der kan også være andre planer i henhold til lovens §3, stk. 1, nr. 3. Plantyper som kommuneplan og lokalplaner er som udgangspunkt obligatorisk omfattet af lovens bestemmelser om miljøvurdering. Det fremgår dog, at såfremt planen er omfattet af lovens bilag 3 og 4 og fastlægger områder på lokalt plan eller alene indeholder mindre ændringer i sådanne planer, skal der kun gennemføres en miljøvurdering, hvis anlægsarbejderne må antages at kunne få væsentlig indvirkning på miljøet. I dette tilfælde er der udarbejdet en miljørapport (MV), idet der er tale om større ændringer, og ikke "bare" mindre ændringer på lokalt plan. Når der, som i dette tilfælde, udarbejdes en miljørapport (miljøvurdering), fastlægges det nærmere indhold i miljørapporten i samarbejde med berørte myndigheder. Dette kaldes en scoping. Offentlighedsproceduren for miljørapporten er den samme som for forslag til kommuneplantillæg med en høringsperiode på minimum 8 uger. Fristerne offentliggøres på www.aalborgkommuneplan.dk/global-services/nyheder. Når offentlighedsperioden er udløbet, behandles indkomne bemærkninger, og miljørapporten suppleres med en "sammenfattende redegørelse". Den sammenfattende redegørelse er et selvstændigt afsnit i miljørapporten, og den bekendtgøres sammen med det endeligt godkendte kommuneplantillæg. Efterfølgende skal planens miljømæssige konsekvenser overvåges i overensstemmelse med de krav, der er fastsat i miljørapporten. Kommuneplantillæggets indhold, hovedformål og forbindelse med anden planlægningMiljørapporten giver en samlet miljøvurdering af kommuneplantillæg 1.031 for den nordvestlige del af Midtbyen, Aalborg. Planen omfattes af lovens bilag 4, pkt. 10b) Infrastrukturprojekter, herunder anlægsarbejder i byzoner, herunder opførelse af butikscentre og parkeringspladser. Indhold og hovedformålDer henvises til afsnittet om "Planforslagets baggrund" i redegørelsen for kommuneplantillæg 1.031 for den nordvestlige del af Midtbyen, Aalborg. Forhold til anden planlægningDer henvises til afsnittene "Ændringer i forhold til den gældende kommuneplan" i redegørelsen til dette kommuneplantillæg 1.031 for den nordvestlige del af Midtbyen, Aalborg. Scoping (høring af berørte myndigheder):I henhold til miljøvurderingens første fase, har berørte myndigheder været hørt, for at fastlægge væsentlige miljøparametre til miljøvurderingen af forslag til kommuneplantillæg 1.031. Der var ingen bemærkninger i høringsfasen. Ikke teknisk resumè - hovedkonklusion på miljøvurderingenUdgangspunktet for planlægningen er at omdanne Spritfabrikkens område fra industriområde til område med blandede byfunktioner, samt at give mulighed for at fortætte på tobaksfabrikkernes område. Der er ikke fremsat alternativer til planen udover at bevare status quo – det såkaldte 0-alternativ. Ved 0-alternativet vil området blive bevaret som industriområde omgivet af blandet bolig- og erhvervsområde, og omdannelsen af området må droppes. De væsentlige forhold, som er miljøvurderet, er: Limfjordskilen som en del af grøn-blå struktur Den foreslåede planlægning påvirker Limfjordskilen, da et rammeområde udlægges i Limfjorden, med risiko for at skabe barrierer for oplevelsen af kilen. Det afbødes i lokalplanlægningen ved bebyggelsens udformning og placering. Udlæg af areal til parkeringshus i det grønne område Fjordmarken Den foreslåede planlægning udlægger areal til et p-hus på Fjordmarken. Et p-hus vil påvirke den grønne struktur, landskabet og de rekreative muligheder på Fjordmarken negativt. Det afbødes i lokalplanlægningen ved at sikre et grønt udtryk, beplantning samt gode stiforbindelser. Limfjordslandskabet og den kystnære tætte by Højhusbyggeri på Spritfabrikkens område vil påvirke landskabet. Det afbødes i lokalplanlægningen ved at placere og udforme byggefelter under hensyn til landskabet. Omdannelse til nyt bymiljø med nye funktioner Det nye bymiljø vil indeholde mange nye funktioner, herunder boliger, erhverv, indkøbsmuligheder og kulturinstitutioner. Det vil blandt andet medføre en øget personbiltrafik i området. Det afbødes i lokalplanlægningen ved at sikre gode forbindelser for cyklister og gående og ved at sikre adgang til kollektiv trafik. Støj fra jernbane- og biltrafik Visse dele af området vil være påvirket af støj fra jernbane- og biltrafik. Det afbødes i lokalplanlægningen ved at sikre, at støjfølsom anvendelse ikke placeres i de støjudsatte områder og afbødende foranstaltninger på bygningerne. En stor del af området herunder havnefronten lukkes for al biltrafik undtagen ærindekørsel. Friarealer til rekreation, leg, ophold, cirkus mv. Der etableres mange nye friarealer i området, der vil kunne bruges til rekreation, leg og ophold. Dog medfører udlæg af areal til p-hus på Fjordmarken en risiko for at området bliver for lille til at kunne rumme funktioner som fx cirkus. Det afbødes i kommuneplanen ved at sikre, at kommuneplanrammen ikke går ind over det nødvendige areal til cirkus. MiljøvurderingDet er vurderet, at følgende miljøforhold kan blive væsentlig berørt. Biologisk mangfoldighed, fauna og floraAalborg Kommunes Grøn-Blå Struktur Kommuneplantillægget berører en del af Limfjordskilen i Aalborgs Grøn-blå Struktur ifølge Kommuneplanens retningslinje 11.1.2. Indenfor Grøn-blå Struktur skal sammenhæng og tilgængelighed for dyre- og planteliv samt for friluftslivet understøttes og forbedres. - Der planlægges for et nyt blandet byområde på Spritfabrikkens område, som giver muligheder for at komme tættere på vandet og på tværs af banen. Der er tale om en vedvarende, positiv virkning, der ikke kan hindres ved den foreslåede anvendelse af området. - Der planlægges for en udvidelse af kommuneplanrammen for Spritfabrikkens område, så den går et stykke ud i Limfjorden, for at give mulighed for anvendelse af området langs kajkanten til byformål. Der er tale om en vedvarende, negativ virkning. Miljøpåvirkningen kan mindskes ved i lokalplanlægningen at sikre at ny bebyggelse placeres hensigtsmæssigt. - Et nyt rammeområde til bl.a. et p-hus på Fjordmarken er et indgreb i Vestbyens grønne struktur, der i forvejen ikke er dækket særligt godt med grønne arealer. Rekreative forbindelser langs fjorden og til Fjordmarken er vigtig. Fjordmarkens betydning vil desuden stige endnu mere med en tæt bebyggelse på Spritfabrikkens område. Der er tale om en vedvarende, negativ virkning. Miljøpåvirkningen kan mindskes ved at der i lokalplanlægningen sikres et grønt udtryk, beplantning samt gode stiforbindelser. - Der er risiko for at man med planlægningen for tekniske formål hvor der tidligere var rekreative formål, skaber præcedens for endnu mere bebyggelse. Der er tale om en sekundær, langsigtet, negativ virkning. Miljøpåvirkningen kan mindskes ved at der ikke i planlægningen inddrages yderligere areal af den rekreative kommuneplanramme til andre formål. LandskabLandskabelig værdi, æstetiske ændringer og kystnærhed Kommuneplantillægget giver mulighed for at der kan opføres højhuse på Spritfabrikkens område. - Nyt højhusbyggeri vil komme til at påvirke by- og kystlandskabet visuelt. Der er tale om en vedvarende, negativ virkning. Miljøpåvirkningen kan mindskes ved at sikre i lokalplanlægningen at bebyggelsens placering og karakter indpasses den omkringliggende by og de eksisterende industrianlægs skala. - Fjordmarkens landskabelige værdi påvirkes ved opførelse af parkeringshus i den nye ramme, der udlægges til formålet. Der er tale om en vedvarende, negativ virkning. Miljøpåvirkningen kan mindskes ved at p-huset i lokalplanlægningen sikres et grønt udtryk af facaden og beplantning udenom p-huset. Befolkningens levevilkår og materielle goderBymiljø - Fortætningen og omdannelsen i området vil medføre et forbedret byliv med blandede byfunktioner, rekreative arealer og -forbindelser på fx havnefronten. Der er tale om en vedvarende, positiv virkning. Miljøpåvirkningen kan ikke hindres, da den er en konsekvens af øget befolkningstæthed i området. - Nedlæggelse af anvendelsen til industrianlæg forbedrer det omkringliggende bymiljø mht. tung trafik, støj og lugt. Der er tale om en vedvarende, positiv virkning. Miljøpåvirkningen kan ikke hindres, da den er en konsekvens af omdannelsen af området fra industriområde til blandet byområde. - Fortætningen på området vil medføre bedre udnyttelse af kollektiv trafik. Der er tale om en vedvarende, sekundær, positiv virkning. Miljøpåvirkningen kan ikke hindres, da den er en konsekvens af øget befolkningstæthed i området. - Fortætningen på området vil medføre øget personbiltrafik. Der er tale om en vedvarende, sekundær, negativ virkning. Miljøpåvirkningen kan mindskes ved at sikre lav hastighed, begrænset adgang til området udover adgangsvejen, gode cykel- og gangforbindelser til og i området, samt ved at sikre gode forbindelser til kollektiv trafik. Adgang til uddannelse, arbejde, indkøb, kultur, grønne områder - Planlægningen giver mulighed for flere arbejdspladser i området, end det vurderes muligt at kunne etablere med Spritfabrikkens områdes nuværende planlagte anvendelse som industriområde. Der er tale om en vedvarende, positiv virkning. Miljøpåvirkningen kan ikke hindres, da den er et resultat af omdannelsen af området fra industriområde til blandet byområde. - Planlægningen giver mulighed for flere indkøbsmuligheder i området, da bymidteafgrænsningen udvides til at omfatte området. Der er tale om en vedvarende, positiv virkning. Miljøpåvirkningen kan ikke hindres, da den er et resultat af omdannelsen af området fra industriområde til blandet byområde og udvidelsen af bymidteafgrænsningen. - Planlægningen giver mulighed for nye kulturtilbud i området. Der er tale om en vedvarende, positiv virkning. Miljøpåvirkningen kan ikke hindres, da den er et resultat af omdannelsen af området fra industriområde til blandet byområde. - Planlægningen giver mulighed for flere rekreative områder i området. Der er tale om en vedvarende, positiv virkning. Miljøpåvirkningen kan ikke hindres, da den er et resultat af omdannelsen af området fra industriområde til blandet byområde. Parkeringshuset reducerer det grønne område i Fjordmarken. Der er tale om en vedvarende negativ virkning. Miljøpåvirkningen kan mindskes ved at det sikres, at der også fremover er plads til cirkusarrangementer og rekreative fritidsaktiviteter på Fjordmarken. Menneskers sundhedFriluftsliv og rekreative interesser (i og udenfor planområdet) - Spritfabrikkens område vil med omdannelsen få flere rekreative funktioner, end det var muligt at etablere med anvendelsen til industri. Der er tale om en vedvarende, positiv virkning. Miljøpåvirkningen kan ikke hindres, da den er et resultat af omdannelsen af området fra industriområde til blandet byområde. - Havnefronten vil blive mere tilgængelig for rekreativ anvendelse med omdannelsen. Der er tale om en vedvarende, positiv virkning. Miljøpåvirkningen kan mindskes ved ikke at planlægge for placering og omfang af rekreative formål på havnefronten. - Den nye kommuneplanramme til parkeringshus mv. vil reducere pladsen på Fjordmarken. Der er tale om en vedvarende, negativ virkning. Miljøpåvirkningen kan mindskes ved at det sikres, at der også fremover er plads til cirkusarrangementer og rekreative fritidsaktiviteter på Fjordmarken. Afbødende foranstaltningerI planlægningen er der arbejdet med afbødende foranstaltninger for at undgå væsentlige negative påvirkninger i forbindelse med planens gennemførelse. Følgende afbødende foranstaltninger bliver gennemført: Udlæg af areal til p-hus - påvirkning af grøn struktur, landskab og rekreative arealerUdlæg af areal til et p-hus på Fjordmarken påvirker Vestbyens grønne struktur. Påvirkningen afbødes i lokalplanen ved der i lokalplanlægningen sikres et grønt udtryk af facaden, beplantning uden om p-huset, samt gode stiforbindelser udenom bygningen. Udlæg af areal til et p-hus på Fjordmarken påvirker områdets landskabelige værdi. Påvirkningen afbødes i lokalplanlægningen ved at der i planlægningen sikres et grønt udtryk af facaden og beplantning uden om p-huset. Udlæg af areal til et p-hus på Fjordmarken påvirker tilgængelige arealer til fx cirkus. Påvirkningen afbødes ved at sikre, at afgrænsningen af kommuneplanrammen ikke går så langt ind over Fjordmarkens område, at der ikke er plads til aktiviteter som fx cirkus i området. Placeringen af et p-hus på Fjordmarken sammen med den eksisterende pumpestation risikerer at skabe præcedens for mere bebyggelse i det grønne areal. Påvirkningen afbødes i kommuneplanen ved at sikre resten af Fjordmarkens anvendelse til grønt byområde. Nye arealudlægs påvirkning af Limfjordskilen, landskabet og kajkantenUdvidelse af kommuneplanrammen ud i Limfjorden i områdets østlige del risikerer at skabe en visuel barriere i Limfjordskilen. Påvirkningen afbødes i lokalplanlægningen ved bebyggelsens placering og udformning. Højhusbyggeri på Spritfabrikkens område påvirker landskabet negativt. Påvirkningen afbødes i lokalplanlægningen ved at begrænse bygningshøjder og ved at placere byggefelter til høje byggerier under hensyn til landskabet. Biltrafiks påvirkning af områdetFortætningen af området medfører øget personbiltrafik. Påvirkningen afbødes i lokalplanlægningen ved at sikre lav hastighed, begrænset adgang til området udover adgangsvejen, gode forbindelser for cyklister og gående i området samt kollektiv trafikbetjening. Togtrafiks påvirkning af områdetOmrådet påvirkes negativt af støj fra togtrafik. Påvirkningen afbødes i lokalplanlægningen ved at placere byggefelter i god afstand fra støjkilden og ved afhjælpende foranstaltninger på bygningerne. AlternativerDer er ikke fremsat alternativer til planen udover at bevare status quo – det såkaldte 0-alternativ. Ved 0-alternativet vil Spritfabrikkens område blive bevaret som tekniske anlæg og industri i miljøklasse 3-4. Da arealet er beliggende omgivet af områder til blandet bolig og erhverv, vil det være begrænset hvilken type industri der kan ligge i området uden at blive begrænset af miljøkrav. Ifølge afstandsklasserne i Håndbog om Miljø og Planlægning (Naturstyrelsen, 2008) anbefales en afstand på 50-100 meter mellem boligområder og erhverv i miljøklasse 3-4. Da alle industriaktiviteter i området pt. er ophørt, vil der ved 0-alternativet skulle findes nye industrivirksomheder med interesse i at drive erhverv i området. Det vurderes på baggrund af ovenstående afstandsklasser at være urealistisk. Hvis området står tomt i længere tid, vil det have negative konsekvenser for Spritfabrikkens områdes bygningskultur såvel som attraktiviteten af de omkringliggende byområder. Ved 0-alternativet vil det ikke være muligt at fortætte de tidligere tobaksfabrikker yderligere, eller at etablere butiksformål mv. i området. Resultatet vil være at området ikke revitaliseres i samme grad. OvervågningDe væsentlige miljøpåvirkninger af planen vedrører krav til byggeriets udformning, og vil efter eventuel endelig godkendelse af en eller flere byggeretsgivende lokalplaner blive overvåget gennem den almindelige byggesagsbehandling af de enkelte bygningsprojekter. Her påses det, at byggeriet lever op til lokalplanernes bestemmelser, herunder de afbødende foranstaltninger i forhold til miljøpåvirkningerne. Sammenfattende redegørelseDen sammenfattende redegørelse udarbejdes efter at den min. 8 ugers offentlige høring er afsluttet. Her skal beskrives:
Integrering af miljøhensyn i planlægningen Behandling af udtalelser indkommet i offentlighedsfasen Valg af planlægningen ud fra de behandlede alternativer Overvågning af væsentlige miljøpåvirkninger af planen |