Kommuneplantillægget skal sikre, at der er overensstemmelse mellem kommuneplanen og de aktuelle projekter for etablering af en busvej, og give mulighed for udvidelse af pendlerplads vest for motorvejen. Sideløbende med kommuneplantillægget er igangsat en lokalplanlægning for en del af området vest for motorvejen.
Der udlægges 2 nye rammer til teknisk anlæg, hvor indenfor der kan etableres de fornødne veje, stier m.m. Samtidig inddrages en del af rammeområde 4.2.D4 til teknisk anlæg for at der sikres mulighed for en udvidelse af den eksisterende pendlerplads vest for motorvejsfrakørsel nr. 26, så der sikres sammenhængende stier, tilkørselsforhold m.m. Udlægget af de nye rammer ændrer afgrænsningerne af de tilstødende kommuneplanrammer.
|
|
|
De nuværende kommuneplanrammer
|
|
De med tillægget ændrede kommuneplanrammer
|
Overordnede veje med beskyttelseszone
|
Th. Sauers Vej, Universitetsboulevarden og motorvejen er overordnede veje med beskyttelseszone jf. retningslinie 2.1.4
Formålet med retningslinien er at fastholde en klar afgrænsning mellem land og by samt at værne om landskabelige værdier. Det er ikke ønsket, at forhindre almindelig udvidelse af byer, der er udviklet omkring eller tæt på de overordnede veje eller de »bymæssige ringveje«, hvis dette i øvrigt opfylder kravene til en tæt og sammenhængende bystruktur (jf. retningslinie 2.1.4).
Universitetsboulevarden ligger i byzone og løber gennem allerede ramme- og lokalplanlagte områder, hvorpå der er påtænkt byudvikling på begge sider af vejen. Vejene vurderes derfor at være undtaget for beskyttelseszonen på 150 m.
|
Sti-rute i retningslinie
Overordnede og planlagte cykelstier
|
Gennem området løber cykel-/gangstier. I kommuneplanens hovedstruktur for parker og byliv lægges vægt på, at parker, byrum mv. er tilgængelige via et sammenhængende stinet (jf. hovedstruktur "6 Byliv - parker og byrum").
I forbindelse med etableringen af busvejen etableres den ønskede forbindelse fra Scoresbysundvej og under motorvejen til universitetsområdet. Kortet er derfor tilpasse den nye linjeføring.
Kortene for stier-ruter i hovedstrukturen og på kommuneplanens illustrationsplan er ændret i overensstemmelse med de nye stiers linjeføring.
|
Økologisk forbindelse
|
De nye rammer, der muliggør busvejen, gennemløber en økologisk forbindelse - tørbundsforbindelse. (Jf. retningslinie 11.3.8 og 11.3.9).
Hvor nye tekniske anlæg nødvendigvis må passere en økologisk forbindelse, er det et krav, at barrierevirkningen bliver mindst mulig, fx ved at der etableres effektive faunapassager eller hegn.
Etablering af busvejen og sti vurderes ikke væsentligt at ændre forbindelsens funktion som spredningskorridor for dyr og planter, idet E45 og Universitetsboulevarden i dag løber gennem forbindelsen og allerede er eksisterende barrierer.
|
Grønne indsatsområder
|
En del af det område busvejen gennemløber øst for motorvejen er udpeget som grønt indsatsområde (jf. 6.1.1 Grønne indsatsområder).
I de senere års planlægning i Universitetsområdet er der arbejdet med intentioner om en forlængelse af busvejen Bertil Ohlins Vej gennem den grønne dalslugt mod Vest. Busvejen udgør en del af en højklassificeret kollektiv trafikforbindelse mellem det kommende Universitetssygehus og Midtbyen. Busvejen er tilpasset stedets landskab og øvrige anvendelse.
|
Grøn kile i den Grøn-blå struktur
|
En del af det område busvejen gennemløber øst for motorvejen er udpeget som grøn kile (jf. 11.1.2 Grøn-blå struktur).
Indenfor kilen skal sammenhæng og tilgængelighed for dyre- og planteliv samt for friluftslivet understøttes og forbedres.
Kilen er allerede i dag gennemskåret af motorvej E45 og Universitetsboulevarden. Etablering af busvejen vurderes derfor ikke væsentligt at ændre kilens funktion.
|
Friarealer
|
Jf. retningslinie 13.3 Støj skal der ved anlæg af nye veje og ved varige trafikomlægninger, som giver øget trafik på eksisterende veje, søges overholdt følgende støjniveauer på arealer udlagt til støjfølsomme formål:
Nuværende udendørs vejtrafikstøjniveau |
Fremtidig udendørs vejtrafikstøjniveau
|
under Lden 58 dB Lden 58 dB - Lden 68 dB over 68 dB(A)
|
Lden 58 dB max. Lden 68 dB max. nuværende niveau
|
Der findes støjbelastede friarealer ved boligerne på Diskovej og ved DSI Aalborghus Kollegiet.
De blå områder angiver de fælles friarealer ved Diskovej og kollegiet, og de røde områder private for- og baghaver ved boligerne langs Diskovej.
I forbindelse med konkrete projekter/anlægsarbejder skal der arbejdes for en løsning af støjproblemerne. Mulige løsninger kan være støjskærme, støjdæmpende asfalt m.m.
|
Skov og fredskov
|
Nord for Universitetsboulevarden og indenfor rammeområde 4.2.T4 findes skov, og de markerede arealer er noteret som fredskov.
Inden for skovbyggelinjen på 300 m må der ikke placeres bebyggelse som fx bygninger, skure, campingvogne og master. Vejanlæg kræver ikke dispensation/tilladelse fra skovbyggelinjen, jf. naturbeskyttelseslovens vejledning.
|
Udlægget af den nye kommuneplanramme 4.2.T4 ændrer afgrænsningen af kommuneplanrammen 4.2.R6 B52. Det betyder, at der er behov for omlægning af B52's baner. Der vil dog fortsat kunne etableres samme antal baner som i dag.
Nær motorvejen er der i kommuneplanrammen 4.2.T4 åbnet mulighed for placering af en butik på 250 m2. Dette giver mulighed for placering af en kiosk eller lignende på pendlerpladsen.
|