10.2.3 Rammer for bådkapacitet i fritidshavne |
- Planlægning for fritidshavne skal ske inden for de rammer, der fremgår af nedenstående skema. For havnene i Hou og Egense, der ligger i internationale naturbeskyttelsesområder, gælder dog, at der i forbindelse med den kommunale planlægning skal foretages en vurdering, der godtgør, at anlægget og den deraf følgende sejlads er forenelig med varetagelsen af de internationale naturbeskyttelseshensyn.
Detailplanlægning for etablering/udvidelse af disse havne forudsætter en planlægningstilladelse fra Miljøministeren.
|
Nedenstående skema viser rammen for antal bådpladser i Aalborg Kommunes fritidshavne.
Fritidshavne
|
Maksimalt antal bådpladser
|
Eksisterende antal bådpladser
|
Hals
|
160
|
80
|
Hals Jollehavn
|
120
|
120
|
Hou
|
225
|
120
|
Nibe
|
300
|
300
|
Egense
|
150
|
50
|
Mou Bro
|
40
|
40
|
Aalborg Marina & Skudehavn
|
*
|
250
|
Vestre Bådelaug
|
*
|
460
|
Sundby-Hvorup
|
*
|
86
|
Nørresundby
|
*
|
80
|
* Ingen ramme, da havnen ligger ved landsdelscenteret Aalborg. Dog konkret vurdering i internationale naturbeskyttelsesområder.
Nogle havne begrænses i størrelse, fordi de er lokale havne, eller fordi de ligger i områder, hvor udvidelser vil være i strid med de internationale naturbeskyttelseshensyn (Ramsar-, EF-fuglebeskyttelse- og Habitatdirektiverne). I de internationale naturbeskyttelsesområder er planlægning af nye og væsentlige udvidelser af havne, herunder lystbådehavne, omfattet af planlægningsforbud jf. bekendtgørelse nr. 408 af 1. maj 2007 "om udpegning og administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter", §5, stk. 2, nr. 3. Men efter bekendtgørelsen kan Skov- og Naturstyrelsen uanset bestemmelsen i særlige tilfælde og under respekt af EF-habitatdirektivets artikel 6 tillade fravigelse af §5, stk. 2, nr. 3.
De eksisterende havne ligger næsten alle ved større eller mindre byer. En del havne er velforsynede med servicefaciliteter, men der er stadig brug for kvalitetsforbedringer, information og lignende, der både vil kunne bruges som et middel til sæsonforlængelse, og til at gæstesejlere i højere grad føler sig velkomne.
|
Sejlerliv i Aalborg
|
23-11-2009
|
|