Støj fra vejtrafik
Støj fra vejtrafik kan både måles og beregnes, men det anbefales, at den som hovedregel beregnes, da måling af støjen er forbundet med en lang række usikkerheder. Beregning af vejtrafikstøj baseres på oplysninger om trafikmængden (fordelt på køretøjskategorier) og den faktiske hastighed på vejstrækningen. Til beskrivelse af vejtrafikstøj anvendes støjindikatoren Lden, der tillægger vejtrafikstøjen i aften- og natperioden, hvor trafikken normalt er lavere, men til gengæld mere generende, højere vægt end i dagperioden. Således vil én bilpassage om aftenen svare til godt 3 bilpassager i dagperioden, og én bilpassage om natten til 10 bilpassager i dagperioden.
Eksisterende og planlagte veje Arealer langs eksisterende og planlagte veje må ikke anvendes til støjfølsomme formål, hvor trafikstøjen overstiger de grænseværdier, der er angivet i Skema 1.
Anvendelse
|
Udendørs støjniveau
|
Indendørs støjniveau
|
Rekreative områder i det åbne land:
|
Lden 53 dB Lden 53 dB
|
Lden 33 dB
|
Rekreative områder i/nær byområder:
- bydelsparker, kolonihaver, nyttehaver og turistcampingpladser
|
Lden 58 dB
|
|
Boligområder:
- boligbebyggelse
- daginstitutioner mv.
- opholdsarealer
|
Lden 58 dB Lden 58 dB Lden 58 dB
|
Lden 33 dB Lden 33 dB
|
Offentlige formål:
- hospitaler
- uddannelsesinstitutioner mv.
|
Lden 58 dB Lden 58 dB
|
Lden 33 dB Lden 33 dB
|
Liberale erhverv mv.:
|
Lden 63 dB Lden 63 dB
|
Lden 33 dB Lden 38 dB
|
Skema 1: Grænseværdier for vejtrafikstøj.
Nye veje og varige trafikomlægninger Ved anlæg af nye veje og ved varige trafikomlægninger, som giver øget trafik på eksisterende veje, skal følgende støjniveauer søges overholdt på arealer udlagt til støjfølsomme formål:
Nuværende udendørs vejtrafikstøjniveau |
Fremtidig udendørs vejtrafikstøjniveau
|
under Lden 58 dB Lden 58 dB - Lden 68 dB over 68 dB(A)
|
Lden 58 dB max. Lden 68 dB max. nuværende niveau
|
Nye boliger i eksisterende støjbelastede byområder I eksisterende boligområder og områder for blandede byfunktioner i bymæssig bebyggelse kan der opstå ønske om at forny eller vitalisere boligkvarterer, herunder også i forbindelse med byfornyelse og såkaldt "huludfyldning" i eksisterende karrébyggeri, selv om grænseværdien på Lden 58 dB på ingen måde kan overholdes. Der kan i disse særlige situationer planlægges nye, støjisolerede boliger (og tilsvarende anvendelse) under forudsætning af, at følgende forudsætninger er opfyldt:
• Alle udendørs områder, der anvendes til ophold i umiddelbar tilknytning til boligerne, har et støjniveau lavere end Lden 58 dB. Det samme gælder områder i nærheden af boligen, der overvejende anvendes til færdsel til fods (fx gangstier, men ikke fortove mellem boligen og vejen).
• Udformningen af boligens facader sker, så der er et støjniveau på højest Lden 46 dB* indendørs i sove- og opholdsrum med åbne vinduer (fx med særlig afskærmning uden for vinduet, eller særligt isolerende konstruktioner).
• Boligerne orienteres, så der så vidt muligt er opholds- og soverum mod boligens stille facade og birum mod gaden.
For boliger o.l., hvor disse hensyn imødekommes, skal det udendørs støjniveau ved facaden ikke sammenholdes med de vejledende grænseværdier. Ovennævnte retningslinjer finder alene anvendelse i eksisterende boligområder eller områder for blandede byfunktioner i byer, og kan således ikke lægges til grund ved ændret arealanvendelse. Der bør under ingen omstændigheder planlægges for boliger, hvor støjniveauet er højere end Lden 68 dB. Bygningsreglementets krav til indendørs støjniveau med lukkede vinduer skal altid være overholdt, for at bygningen kan tages i brug (se Skema 1, kolonnen Indendørs støjniveau).
Ved planlægning for boliger i støjbelastede områder bør der desuden sikres adgang til nærliggende grønne områder, som ikke er støjbelastede.
* Støjniveauet indendørs med åbne vinduer beregnes efter vejledningens retningslinjer. Samme støjgrænse benyttes for undervisnings- og daginstitutionsbygninger samt hospitaler o.l. For kontorer mv. er grænseværdien for åbne vinduer Lden 51 dB.
Vejledninger
For uddybning af reglerne for vejtrafikstøj henvises der til de til enhver tid gældende vejledninger fra Miljøstyrelsen om trafikstøj, pt. Nr. 4/2007, Støj fra veje.
Støj og vibrationer fra jernbaner
Arealer langs eksisterende jernbanestrækninger må ikke anvendes til nye støjfølsomme formål, hvor støj fra jernbanetrafikken overstiger de grænseværdier, der er angivet i Skema 2, eller hvor vibrationsniveauet overstiger 75 dB (KB-vægtet accelerationsniveau).
Anvendelse
|
Udendørs støjniveau
|
Indendørsstøjniveau
Rekreative områder i det åbne land:
-
sommerhusområder
-
campingpladser
|
Lden 59 dB Lden 59 dB
|
Lden 33 dB
|
Rekreative områder i/nær byområder:
- bydelsparker, kolonihaver, nyttehaver og turistcampingpladser
|
Lden 64 dB
|
|
Boligområder:
- boligbebyggelse
- daginstitutioner mv.
- opholdsarealer
|
Lden 64 dB Lden 64 dB Lden 64 dB
|
Lden 33 dB Lden 33 dB
|
Offentlige formål:
- hospitaler
- uddannelsesinstitutioner mv.
|
Lden 64 dB Lden 64 dB
|
Lden 33 dB Lden 33 dB
|
Liberale erhverv mv.:
|
Lden 69 dB Lden 69 dB
|
Lden 33 dB Lden 38 dB
|
Skema 2: Grænseværdier for støj fra jernbaner.
De nye grænseværdier bevirker, at de i vejledning nr. 1/1997 angivne minimumsafstande til nærmeste bolig ikke længere er aktuelle, og der skal derfor ved planlægning af ny støjfølsom anvendelse i nærheden af jernbanestrækninger gennemføres fornyede støjberegninger med Nord 2000. Uanset resultatet af støjberegningerne skal det, ved ønske om byggeri tættere på en jernbane end 50 meter, ved målinger*) på stedet eftervises, om grænseværdien for vibrationsniveauet på 75 dB kan forventes overholdt.
*) Vibrationsniveauet kan kun bestemmes ved målinger, da der ikke findes en beregningsmetode, der tager hensyn til de lokale forskelle.
Nye jernbaner eller udvidelse af eksisterende Ved anlæg af nye jernbaner eller væsentlige omlægninger/udvidelser af trafikken på eksisterende strækninger skal mulighederne for reduktion af støjbelastningen vurderes.
Nye boliger i eksisterende støjbelastede byområder I lighed med reglerne for vejtrafikstøj kan der i eksisterende boligområder og områder for blandede byfunktioner i bymæssig bebyggelse planlægges nye, støjisolerede boliger (og tilsvarende anvendelse), selv om grænseværdien på Lden 64 dB på ingen måde kan overholdes. Følgende forudsætninger skal dog være opfyldt:
• Alle udendørs områder, der anvendes til ophold i umiddelbar tilknytning til boligerne, har et støjniveau lavere end Lden 64 dB. Det samme gælder områder i nærheden af boligen, der overvejende anvendes til færdsel til fods (fx gangstier, men ikke fortove mellem boligen og vejen).
• Udformningen af boligens facader sker, så der er et støjniveau på højest Lden 52 dB** indendørs i sove- og opholdsrum med åbne vinduer (fx med særlig afskærmning uden for vinduet, eller særligt isolerende konstruktioner).
• Boligerne orienteres, så der så vidt muligt er opholds- og soverum mod boligens stille facade og birum mod gaden.
For boliger o.l., hvor disse hensyn imødekommes, skal det udendørs støjniveau ved facaden ikke sammenholdes med de vejledende grænseværdier. Ovennævnte retningslinjer finder alene anvendelse i eksisterende boligområder eller områder for blandede byfunktioner i byer, og kan således ikke lægges til grund ved ændret arealanvendelse. Der bør under ingen omstændigheder planlægges for boliger, hvor støjniveauet er højere end Lden 68 dB. Bygningsreglementets krav til indendørs støjniveau med lukkede vinduer skal altid være overholdt, for at bygningen kan tages i brug (se Skema 2, kolonnen Indendørs støjniveau). Grænseværdien for vibrationsniveauet skal også i disse tilfælde være overholdt.
** Støjniveauet indendørs med åbne vinduer beregnes efter vejledningens retningslinjer. Samme støjgrænse benyttes for undervisnings- og daginstitutionsbygninger samt hospitaler o.l. For kontorer mv. er grænseværdien for åbne vinduer Lden 57 dB.
Vejledninger
For uddybning af reglerne for trafikstøj henvises der til de til enhver tid gældende vejledninger fra Miljøstyrelsen om trafikstøj, pt. Nr. 1/1997, Støj og vibrationer fra jernbaner samt Tillæg til vejledningen, juli 2007.
Flystøj
Der kan ikke udlægges arealer til nye støjfølsomme formål, hvor flystøjen overstiger grænseværdierne angivet i Skema 3.
Konsekvensområdet for Aalborg Lufthavn/Flyvestation er vist i kommuneplanen.
Anvendelse
|
Udendørs støjniveau
|
Indendørs støjniveau
|
Rekreative områder med overnatning:
|
50 dB(A) 50 dB(A)
|
30 dB(A)
|
Andre rekreative områder uden overnatning:
|
55 dB(A)
|
|
Boligområder og støjfølsomme bygninger til offentlige formål:
- boliger, hospitaler, plejehjem o.l.
- uddannelsesinstitutioner mv.
|
55 dB(A) 55 dB(A)
|
30 dB(A) 35 dB(A)
|
Spredt bebyggelse i det åbne land: |
60 dB(A)
|
|
Liberale erhverv mv.:
|
60 dB(A) 60 dB(A)
|
30 dB(A) 35 dB(A)
|
Skema 3: Grænseværdier for flystøj.
Vejledninger
For uddybning af reglerne for flystøj henvises der til de til enhver tid gældende vejledninger fra Miljøstyrelsen om trafikstøj, pt. Nr. 5/1994, Støj fra flyvepladser.
|