Beskyttet natur efter naturbeskyttelselovens §3. Eng (grøn), mose (orange), overdrev (rød) og søer (blå).Halsvejs forlængelse Ved en fjernelse af Rammeområde 5.2.T1, Halsvejs forlængelse, bliver der taget hensyn til naturinteresserne i område 5.2.R4, Naturområde ved Halsvej - arealet mellem Akelejevej og Gøgeurtvej. Arealet er beskyttet efter naturbeskytetlseslovens §3 som fersk eng og mose. Arealet rummer flere karakteristiske mose- og engplanter. Desuden vurderes området at være et lokalt vigtigt levested for padder som fx stor vandsalamander (bilag IV-art), og sandsynligvis også for fredede arter som butsnuddet frø og lille vandsalamander. Ved at der ikke længere skal planlægges for en forlængelse af Halsvejen, vil arterne i naturområdet have større chancer for udbredelse og overlevelse. Bilag IV arter Det område hvor der planlægges nyudlæg for boliger syd for Vodskov i rammeområderne 5.2.B1, Gøgeurtvej m.m. og 5.2.B13, Vodskov sydvest, samt den planlagte linjeføring af en omfartsvej vest om Vodskov, ligger i udbredelsesområdet for en række landlevende arter opført på EU-habitatdirektivets bilag IV. Området vurderes dog at være uden væsentlig funktion som yngle- eller rasteområde for arter opført på EU-habitatdirektivets Bilag IV. Det vurderes, at det udyrkede område med fredskov i området med stor sandsynlighed indgår som forurageringsområde og ledelinje for flagermus. Der findes ingen væsentlige naturinteresser til hinder for byudvikling i område 1 (5.2.B1 Gøgeurtvej m.m.) og 3 (5.2.B13 Vodskov sydvest), jf. tidligere kort over gennemgang af restrummelighed i redegørelsen under "Ændringer i forhold til gældende planlægning". Natura 2000 Der sker ingen planlægning for byudvikling i eller i nærheden af Natura2000 området i Hammer Bakker. Kystnærhedszonen Hovedparten af Vodskov By ligger inden for kystnærhedszonen. Det åbne danske kystlandskab er en truet og begrænset ressource, som er enestående i Europa. Det er en national planlægningsopgave at bevare de åbne danske kyster, så de fortsat kan udgøre landskabelige helheder, og hvor natur- og landskabsværdierne har høj prioritet.
|
|
Riskokort | Klimakote |
|
|
Områder
Støj
Vodskov er præget af støj fra trafik fra motorvejen mod øst og støj fra lufthavnen mod sydvest.
I forbindelse med byudviklingen i Vodskov, er der i øjeblikke ved at blive etableret en støjvold mellem Vodskovvej og motorvejen i forhold til trafikstøj, for at lokalplan for et område i 5.2.B10 Vodskov Enge kan føres ud i livet.
Støj er en vigtig parameter for, at den enkelte borger oplever tilfredstillende livskvalitet. Det er derfor vigtigt, at forebyggelse af trafikstøj indarbejdes i den kommende detailplanlægning.
I forhold til støjkonsekvenszonen omkring Aalborg Lufthavn, blev det i forbindelse med udarbejdelsen af et kommuneplantillæg, VVM-redegørelse, lokalplan og en ny miljøgodkendelse i maj 2013 revideret og dermed indskrænket omkring Vodskov. Støjberegningerne er lavet ud fra nye flytyper med en fremskrivning af forventet flyaktivitet frem til 2020. Det har betydet, at det nu er muligt at udlægge et nyt boligområde i Vodskov syd for Langbrokrovej, hvor der før var en støjkonsekvenszone, som forhindrede en boligudbygning. Den eksisterende støjkonsekvenszone i forhold til boligudbygning på 55 dB ses på nedenstående kort (grøn stiplet linje).
Kulturarv
Fredede områder, fortidsminder og kulturmiljøer er beskyttet i henhold til lovgivningen. I Hammer Bakker er der mange fortidsminder. Den bynære del af bakkerne huser "Institutionen Hammer Bakker", den tidligere Åndssvageinstitution, hvor en del af bygningen nu også huser kommunale institutioner. Området er udpeget som bevaringsværdigt kulturmiljø og ligger flot placeret i et fredet, kuperet og skovklædt område, der er den sydligste del af en stor moræne bakkeø.
Der er i byudviklingsplanen fokus på at bevare dette kulturmiljø, og der er således ikke ændringer i kommuneplanen for dette område.
Det gode hverdagsliv, befolkningen og menenskers sundhed
Det gode hverdagsliv er vigtig at have fokus på for en by som Vodskov. Intentionen er derfor at styrke og forskønne hovedgaden med det eksisterende handelsliv og byliv i bymidten. Samtidig ønskes der at give mulighed for at styrke mødestedet mellem Vodskov Kirkevej og Vodskovvej ved at forskønne og renovere det grønne areal på matr. nr. 4f Vodskov By, Hammer, så det kommer til at fremstå mere attraktivt.
Der forventes i de kommende 12 år at blive bygget ca. 290 boliger i Vodskov. Hovedparten forventes at blive bygget i eksisterende udlagte områder til boliger både centralt, men også i kanten af Vodskov og ved nyudlæg. Dette skal være med til at udvikle Vodskov, med en bymidte med handelsliv og samtidig minimere byspredning.
Det nye boligområde syd for Langbrokrovej (kommuneplanrammeområde 5.2.B1, Gøgeurtvej m.m.) forventes at generere en mertrafik på ca. 200 kørsler pr. døgn, mens kommende boliger i Vodskov sydvest (kommuneplanramme 5.2.B13 Vodskov sydvest), forventes at genere ca. 300 ekstra kørsler om dagen. Denne mertrafik vil i først omgang skulle optages på det eksisterende vejnet. Set i forhold til de nuværende trafikmængder i og omkring Vodskov by forventes den ekstra trafik fra de nye boligområder ikke at få væsentlig indvirkning på miljøet.
Alternativer/0-alterantivet
Miljørapporten skal beskrive og evaluere rimelige alternativer. Alternativer ligger i alle de fravalg, der er foretaget i processen med baggrund i rapportens fokusområder. |
Beskrivelsen af alternativer til den ønskede byudvikling i Vodskov fremgår løbende under redegørelserne for Miljørappportens fokusområder. Miljørapportens fokusområder har haft stor indflydelse på de valg og fravalg, der er foretaget i processen. Alle vinkler indenfor fokusområderne er tilgodeset i de valg, der er indarbejdet i forslag til kommuenplantillæg for byudviklingsplanen for Vodskov. Det vurderes derfor, at den sandsynlige konsekvens af byudviklingsplanen er, at der kun er begrænset eller ingen indvirkninger på miljøet
0-alternativet
0-alternativet er at bevare retningslinjer, arealudpegninger og kommuneplanrammer som de var. Men da Vodskov er udpeget som en oplandsby med særlige byvækstpotentialer i kraft af byens beliggenhed, potentialer og kvaliteter, er der dog et ønske om fortsat at kunne udbygge byen. En løsning er derfor at sikre, at der kan ske en udvikling af byen på en bæredygtig måde. Dette sker aktuelt ved at udnytte et eksisterende areal i byen til byudvikling, og ved at udlægge arealer til byudvikling, hvor der er færrest interessekonflikter, ud fra de begrænsede byudviklingsmuligheder som Vodskov har.
Vurdering af fravalg
I redegørelsens afsnit om ændringer i forhold til gældende planlægning er de konkrete ændringer gennemgået, ligesom de er oplistet ovenfor under afsnittet "Ændringer i forhold til gældende planlægning".
I forhold til kommuneplanens retningslinjer vurderes, at der ikke er sket væsentlige ændringer ud over en ændret linjeføring af en omfartsvej omkring Vodskov - retningslinje 13.2 "Veje". Det vurderes dog samlet set, at de ikke har en væsentlig miljømæssig konsekvens.
Nedenfor gennemgåes de fravalg/tilvalg der er foretaget i løbet af processen, herunder en opfølgning på indlæg i fordebatten, som forløb i perioden 23. november til den 21. december 2016, hvor kommunen modtog 34 bemærkninger, og offentlighedsfasen som var i perioden 18. december 2017 til 16. februar 2018.
Område 1 - Smørblomstvej - ændret
Der er tale om overførelse af 8 boliger fra et erhvervsområde til et boligområde, således at den eksisterende anvendelse med tidssvarende boliger kan fortsætte. Overførslen vurderes ikke at have betydning for erhvervsområdet, da de på nuværende tidspunkt har skulle overholde støjgrænser i forhold til den nuværende anvendelse, som er boliger i dag.
Område 2 - Brorsonsvej - uændret
Ændret udnyttelse af et kommunalt areal på ca. 3.000 m2 i rammeområde 5.2.O3, Skole m.m. ejet af kommunen. Der har været ideer om at udnytte arealet til boliger, svømmehal, parkering og grønt areal m.m. Arealet fastholdes som område til offentlig service, og dermed ændrer det ikke status. I forhold til kommunens kapacitetsanalyser er kommunen på nuværende tidspunkt dækket ind i forhold til antallet af svømmehaller. Derudover er der arealer til boliger andre steder, men ikke arealer til offentlige formål, og området vil derfor fortsat kunne anvendes fleksibelt i forhold til aktiviteter i Vodskov og Vodskov Kultur- og Idrætscenter.
Område 3 og 4- Langbrokrovej - ændret
En del af det vestlige rammeområde 5.2.R4, Naturområde ved Halsvej har tidligere været omfattet af støjkonsekvenszonen omkring Aalborg Lufthavn. Dette er nu ændret ved et kommuneplantillæg med VVM-redegørelse og miljøgodkendelse for Aalborg Lufthavn, hvor støjkonsekvenszonen blev revideret. Det betyder, at det nu er muligt at udnytte arealet til boligudbygning, hvilket sker med en udvidelse af rammeområde 5.2.B1, Gøgeurtvej m.m.
Derudover udlægges et nyt boligområde syd (5.2.B13 Vodskov sydvest) for 5.2.R4, Naturområde ved Halsvej samtidig med at et tilsvarende boligområdet 5.2.B6 Englodden udgår af kommuneplanen som boligområde. Baggrunden for at de to ændringer harmonerer, er at antallet af boliger/arealudlæg forbliver som angivet under "Baggrund og formål" med planen under redegørelsen, så der ikke udlægges flere arealer til byudvikling, end der er realistisk i de kommende 12 år.
Samtidig kan kommunene ikke udlægge uanede arealer til byudvikling uden dokumentation for et realistisk forbrug af arealressourcen i forhold til befolkningsudviklingen.
I forbindelse med det kommende lokalplanarbejde for område 5.2.B13 Vodskov sydvest, skal der tages hensyn til, og vurderes nærmere på, de klimatiske forhold med udarbejdelse af en klimalokalplan og hensyntagen til de landskabelige forhold.
Område 5 - Vodskov Enge - uændret
Der har været et ønske om at inddrage yderligere et areal mellem Vodskovvej og motorvejen, mellem kommuneplanramme 5.2.B6, Englodden og 5.2.B10, Vodskov Enge. Området er ikke udlagt til boligudbygning i og med, at der med dette kommuneplantillæg er en rummelighed til boliger på ca. 290 i Vodskov, og området er ikke vurderet til at være det mest hensigtsmæssige at byudvikle på i forhold til andre byudviklingsmuligheder i dag. Viser det sig fremadrettet, at der er behov for yderligere arealer til boligudbygning, vil det blive vurderet på ny.
Område 6 - Drøvten - ændret
Området er i dag udlagt til militære formål, dog med bemærkninger i den eksisterende kommuenplanramme om, at når formålet ophører, skal området overgå til enten boligformål og/eller institutioner. Området ændres med dette kommuneplantillæg til boligformål.
Område 7 - Gøgeurtvej - Naurområde - uændret
Der har været forslag om, at området, eller en del af området, skulle ændre status til boligområde, og at det ikke bør have status som §3 område (beskyttet natur). Arealet mellem Akelejevej og Gøgeurtvej er beskyttet efter naturbeskyttelseslovens §3 som fersk eng og mose. Arealet har senest være kortlagt og besigtiget i 2012 og 2017 og rummer flere karakteristiske mose- og engplanter. Desuden vurderes området, at være et lokalt vigtigt levested for padder, som fx stor vandsalamander (bilag IV-art) og sandsynligvis også for fredede arter som butsnudet frø og lille vandsalamander. Arealet kan således ikke ændre status til boligområde og fastholdes derfor.
Område 8 - Tand- og lægehuset - uændret
Der er komme bemærkninger om, at forholdene ved tand- og lægehuset ikke er gode. Generelt er det vurderet, at der ikke mangler p-pladser inden for almindelig gåafstand i området af tand- og lægehuset. Der er ikke ved besigtigelse konstateret nævneværdige problemer med parkerede biler sammenlignet med tilsvarende steder. Problemet vurderes at være i afgrænsede perioder, og at behovet er dækket i langt størstedelen af døgnet. Omkostningerne til etablering af ekstra p-pladser modsvarer ikke det periodevise problem. Forhold med dårligt udsyn, er først og fremmest begrundet i ulovlige parkeringer. Derudover har Aalborg Kommune ikke praksis for at bekoste etablering af offentlige p-pladser, der skal aflaste private grundejeres interesser.
Område 9 - Halsvejs forlængelse - ændret
I den eksisterende kommuneplan var der udlagt en ramme 5.2.T1, Halsvejs forlængelse gennem Vodskov til aflastning af de centrale kvarterer i Vodskov for uvedkommende trafik. Der er forskellige holdninger til, om den skal bevares eller flyttes længere mod vest.
Det er besluttet, og vurderet mest hensigtsmæssigt, at flytte en omfartsvej længere mod vest. Begge linjeføringer vil aflaste Langbrokrovej og Vodskov Kirkevej for gennemkørende trafik. I modsætning til den tidligere udlagte linjeføring vil en forbindelse, der føres vest om Vodskov, ikke komme til at belaste de eksisterende byområder langs Akelejevej og Tingbakken. En vestligere forbindelse vil betyde, at de lette trafikanter, der skal færdes mellem fremtidige nye boligområder syd for Langbrokrovej og eksisterende institutionsområder/funktioner i Vodskov, vil skulle krydse en mindre befærdet vej frem for en større trafikeret vej.
Den tidligere linjeføring for en Halsvejs forlængelse vil betyde, at byen bliver delt i to dele, og at der bliver skabt en barriere effekt for de lette trafikanter, der skal færdes mellem byområderne øst og vest for. Den nye linjeføring vil, udover at aflaste store dele af byen for gennemkørende trafik, også være med til at danne en naturlig ramme om Vodskov.
Område 10 - Støjkonsekvenszone omkring Aalborg Lufthavn - uændret
Nogle har fundet, at en ny støjkonsekvenszone skulle laves omkring Aalborg Lufthavn ud fra nye støjmålinger. Dette har dog ikke givet anledning til ændringer i og med, at der i 2013 blev lavet en ny revideret og mindre støjkonsekvenszone omkring lufthavnen. Dette skete på baggrund af udarbejdelsen af et kommuneplantillæg, en VVM-redegørelse, en lokalplan og en ny miljøgodkendelse. Støjberegningerne blev lavet ud fra nye flytyper med en fremskrivning med forventet flyaktivitet frem til 2020. Det er dermed vurderet, at det giver et retvisende billede på støjkonsekvenszonen. Dog udvides rammeområde 5.2.B11, Højrimmen ind i støjkonsekvenszonen, men uden mulighed for at bygge boliger på arealet.
Område 11 og 12 - Erhverv - uændret
Der har været et ønske om at udvide erhvervsområdet i Vodskov langs med, og tættere på, motorvejen mod syd og på sigt en udbygning længere mod syd/vest.
Det er en statslig interesse, at erhvervsområder langs motorveje skal forbeholdes transportintensive erhverv. Det vil sige erhverv som transportcentre, logistikvirksomheder o.l. og dermed ikke lokalt forankrede erhverv.
I kommunens Fysiske Vision 2025 (kommuneplanens hovedstruktur) fremgår, at de vigtigste indsatsområder i forhold til rendyrkede erhvervsområder er Lufthavnen, Bouet, Universitetshospital, Østhavnen og Svenstrup erhvervsområde. Erhvervsområderne i de øvrige oplandsbyer skal tilgodese lokalt forankrede erhvev.
Derudover er der i det eksisterende erhvervsområde en rummelighed til erhverv, der endnu ikke er brugt.
På den pågældende strækning er der tinglyst en vejbyggelinje på 50 m målt fra vejmidten med tillæg på 2 gange højdeforskellen mellem kørebane og terræn, samt mindst 1 m til passage. Inden for denne må der ikke etableres bygninger o.l.
Arealet fra rundkørslen, mellem motorvejen og Vodskovvej, er smalt - mellem 100 og 150 m bredt. Det ligger synligt i forhold til indsigten til Hammer Bakker, motorvejen og kystnærhedszonen. Udbygningen af dette areal kan betegnes som spredt bebyggelse. Planloven angiver, at byerne skal udvikles indefra og ud. Derudover er en mindre del af området udpeget som §3 område - beskyttet efter naturbeskyttelsesloven.
I forhold til støjniveau langs motorveje, så ligger det mellem 65-75 dB(A). Etablering af liberale erhverv har en støjgrænse på 63 dB(A). Det betyder, at der ved Vodskov desuden skal etableres støjdæmpende foranstaltninger i form af en støjskærm, såfremt der skal bygges erhverv tættere på motorvejen.
Område 13 - Centerområde - delvist ændret
I forhold til en udvidelse af centerområdet indikerer den nuværende detailhandelsvareforsyning, sammenholdt med det gennemsnitlige forbrug af dagligvarer, at der ikke er yderligere potentiale til at udvide centerområdet og udpege yderligere områder til dagligvarebutikker i Vodskov. Dog er der sket en mindre justering af områdegrænsen således at den følger bymidteafgrænsningen.
Afbødende foranstaltninger og overvågning
Aalborg Kommune skal overvåge de væsentlige miljøpåvirkninger af byudviklingsplanens gennemførelse. Planen bevæger sig imidlertidig på et så overordnet strategisk, visionært niveau, at det ikke giver mening at beskrive afbødeforanstaltninger og overvågningsprogrammer. |
Generelt er miljøvurdering en proces, der gennemføres løbende i forbindelse med arbejdet med kommuneplantillægget, så der opstår færrest mulige interessekonflikter.
Byudviklingsplanen for Vodskov er udarbejdet som et kommuneplantillæg - en form for en områderevision - der angiver fremtidsperspektiverne for byens udvikling i de kommende 12 år.
Planens indhold bevæger sig på et overordnet visionært niveau, hvor det ikke giver mening at beskrive afbødende foranstaltninger og overvågningsprogrammer.
Byudviklingsplanen bliver fulgt op af mange konkrete planer og projekter. I processen med disse planer, vil arbejdet med de valgte fokusområder i miljørapporten blive videreført.
Sammenfattende redegørelse
I forbindelse med byrådets endelige vedtagelse af planen, skal der efter §13 i Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) foreligge en sammenfattende redegørelse for:
Hvorledes er miljøhensyn integreret i planen?
Planen er udarbejdet på et overordnet niveau, og derfor er miljøhensyn også vurderet på et overordnet niveau og ud fra en helhedsbetragtning for hele byen. I forbindelse med byudviklingsplanen er det forsøgt at skabe mulighed for at udvikle byen på en bæredygtig måde. Dette ses i forhold til en lang række faktorer som placering af nye arealudlæg, landskab, natur, kystnærhedszonen, drikkevand og grundvand, klimaforandringer, støj, kulturarv, det gode hverdagsliv osv.
Hvordan udtalelser indkommet i offentlighedsfasen er taget i betragtning?
Miljørapporten har medvirket til at afdække relevante miljøforhold i relation til forskellige bindinger i byen - eksempelvis landskab, klimaforhold, beskyttet natur, fredskov og grundvandsinteresser.
I forbindelse med offentlighedsfasen i perioden 18. december 2017 til 16. februar 2018 er der indkommet 16 indsigelser/bemærkninger. Indsigelserne handler primært om de trafikale forhold til Vodskov herunder for og imod Halsvejs forlængelse, ændring af perspektivområde til et egentlig boligområde, udtagning af et eksisterende boligområde, inddragelse af nyt boligområde mellem Vodskovvej og motorvejen, bedre forhold for cyklister og boligformer for ældre.
I forhold til de indkomne bemærkninger/indsigelser om en fremtidig vejforbindelse, der på sigt skal være med til at aflaste Langbrokrovej og Vodskov Kirkevej for trafik, vil den vestlige linjeføring indgå i Byudviklingsplanen for Vodskov. Der er dog ingen aktuelle planer om etablering af vejforbindelsen.
Den skitserede vestlige vejforbindelse vurderes at være en mere tidssvarende løsning sammenlignet med den oprindelige planlagte linjeføring til Halsvejs forlængelse. Den alternative linjeføring skal ses i sammenhæng med mulighederne for yderligere boligudbygning af områderne syd for Langbrokrovej. En linjeføring, der føres vest om nye boligområder syd for Langbrokrovej, vil være med til at danne en ramme om Vodskov By. Vejen skal nødvendigvis anlægges med en naturlig linjeføring, hvor trafikken, og fremkommeligheden for den gennemkørende trafik, prioriteres, så vejen bliver en attraktiv vejforbindelse uden om byen. Begge linjeføringer vil kunne aflaste Langbrokrovej og Vodskov Kirkevej for gennemkørende biltrafik uden ærinde i byen.
Hvorledes omfartsvejen kan/skal tilsluttes Tingvejen vil blive vurderet nærmere i forbindelse med en detailprojektering. Derudover gav bemærkningerne anledning til nogle ændringer, som blev vurderet til et krav om en supplerende høring. Dette skete i perioden fra 7. maj til 4. juni 2018. Den supplerende høring omfattede udtagning af et areal til boligformål mellem motorvejen og Vodskovvej nr. 5.2.B6 Englodden og ændring af perspektivområde sydvest for Vodskov til et egentlig boligområde 5.2.B13 Vodskov sydvest – begge inden for kystnærhedszonen og begge efter ejernes ønsker.
I den supplerende høring modtog kommunen 3 bemærkninger, som ikke har givet anledning til yderligere ændringer. Bemærkningerne drejer sig om vedligeholdelse af en privat sti og opbakning til de ændringer, der er foreslået i byudviklingsplanen.
Der henvises desuden til behandlingen af den enkelte bemærkning/indsigelse i forbindelse med den politiske behandling.
Hvorfor netop den vedtagne plan er valgt ud fra de behandlede alternativer?
0-alternativet er ikke valgt, da Aalborg Kommune har stor interesse i at udnytte potentialet for byvækst. I forbindelse med miljørapporten er vurderet forskellige alternative byudviklingsmuligheder i Vodskov. De valgte løsninger vurderes at være de løsninger, der har mindst indvirkning på miljøet i forhold til de rammer kommende boligområder skal etableres på, og dermed størst chance for at blive realiseret.
Overvågning af de væsentlige miljøpåvirninger af planen
Byudviklingsplanen er udarbejdet på et overordnet niveau, og derfor er der ikke planer om at iværksætte afbødende foranstaltninger eller overvågningsprogrammer. Det vil eventuelt være muligt i forbindelse med en kommende konkret planlægning.