Retningslinjen og den tilhørende VVM-redegørelse sikrer det planlægningsmæssige grundlag for at realisere Universitetshospitalet med tilhørende helikopterlandingsplads. De overordnede planlægningsmæssige rammer for hospitalet er sikret i kommuneplanen i rammeområde 4.4.O6 og de nærmere fysiske forhold reguleres i lokalplan 4-4-109. Projektet er fundet VVM-pligtigt i kraft af helikopterlandingspladsen og på grund af de store bygge- og anlægsarbejder. Med den gennemførte VVM-redegørelse og Miljøvurdering er der foretaget vurderinger af projektets konsekvenser i forhold til bl.a. natur, landskab, miljømæssige og trafikale forhold.
Retningslinje 2 knytter helikopterlandingspladsens beliggenhed og udformning op på beskrivelsen i VVM-redegørelsen og signalerer samtidig, at etablering af helikopterlandingspladsen forudsætter, at Trafikstyrelsen skal godkende ansøgning om pladsens indretning og meddele etableringstilladelse. Pladsens indretning skal ske efter Trafikstyrelsens anvisninger med baggrund i gældende regler, p.t. bekendtgørelse 3-8 "Bestemmelser om indretning og drift af helikopterflyvepladser". De områder, der pålægges højderestriktioner i helikopterflyvepladsens indflyvningskorridorer, kan blive pålagt servitutter som sikrer mod luftfartshindringer.
Retningslinje 3 sikrer, at projektets udformning og disponering sker under hensyntagen til en optimal kollektiv trafikforsyning i overensstemmelse med Aalborg Kommunes planlægning for den kollektive trafik. Herved sikres en optimal forbindelse gennem Universitetsområdet og videre til Aalborg Busterminal. I første omgang vil det ske som busvej, men tracéet skal udformes så det på længere sigt kan overgå til letbane.
Retningslinje 4 fastlægger at Universitetshospitalets primære vejadgange skal ske fra Egnsplanvej og Hadsund Landevej med henblik på at sikre de bedst mulige adgangsforhold samt optimal afvikling af trafikken. Retningslinjen er ikke til hinder for at interne ambulanceveje, busveje, stier og andre sekundære veje kan ske med tilslutning til andre veje.
Projektets realisering forudsætter, at kommunen udsteder VVM-tilladelse til projektet på baggrund af dette kommuneplantillæg og VVM-redegørelsen. Retningslinie 5 refererer til, at VVM-tilladelsen skal gives under vilkår om de i rapporten beskrevne afværge- og kompensationsforanstaltninger, der vil tilgodese de miljømæssige konsekvenser af anlægget.
|