På den enkelte ejendom skal der udlægges tilstrækkeligt areal til parkering af biler og cykler. Derfor har Aalborg Kommune fastlagt en norm der angiver hvad der kan betragtes som tilstrækkeligt areal til parkering, baseret på byggeriets anvendelse. Der er angivet en særlig parkeringsnorm for Aalborg Midtby, jf. kortet nedenfor. Parkeringsnormen danner udgangspunkt for at stille et parkeringskrav i en lokalplan og i en byggetilladelse.
Parkeringsnorm for biler Som udgangspunkt, for at fastsætte det nødvendige antal parkeringspladser (benævnt P-plads i skema) til biler, benyttes følgende parkeringsnorm:
Bebyggelsens anvendelse |
P-norm for Aalborg Midtby |
Standard P-norm |
Boligbyggeri |
|
|
Fritliggende enfamiliehuse (åben-lav) |
½ P-plads pr. bolig |
2 P-pladser pr. hus |
Rækkehuse, dobbelthuse og lign. (tæt-lav) |
½ P-plads pr. bolig |
1½ P-plads pr. hus/lejlighed. P-pladser kan etableres i fælles P-anlæg |
Etagehuse (Etage)
over 50 m² bruttoetageareal under 50 m² bruttoetageareal |
1 P-plads pr. 2 boliger* 1 P-plads pr. 8 boliger*
* dog minimum 1 P-plads
|
1½ P-plads pr. bolig* 1 P-plads pr. 8 boliger*
* dog minimum 1 P-plads
|
Ungdomsboliger, kollegier, enkeltværelser og ældreboliger. Bemærk at boligtyperne er omfattet af særlige regler mht. anvisningsret mv. |
1 P-plads pr. 8 boligenheder*
* dog minimum 1 P-plads
|
1 P-plads pr. 8 boligenheder*
* dog minimum 1 P-plads
|
Erhvervsbyggeri |
|
|
Kontor-, fabriks- og værkstedsbygninger |
1 P-plads pr. 100 m² |
1 P-plads pr. 50 m² etageareal (excl. garageareal) |
Lagerbygninger |
1 P-plads pr. 100 m² |
1 P-plads pr. 100 m² |
Servicestationer |
10 P-pladser |
10 P-pladser |
Hoteller |
1 P-plads pr. 4 værelser |
1 P-plads pr. 2 værelser |
Feriecentre |
1 P-plads pr. 2 overnatningsenheder |
1 P-plads pr. overnatningsenhed |
Restaurationer og lignende |
1 P-plads pr. 20 siddepladser |
1 P-plads pr. 10 siddepladser |
Dagligvarebutikker, herunder supermarked, lavprisvarehus, discountbutik og kiosk |
1 P-plads pr. 25 m² salgsareal og 1 P-plads pr. 50 m² øvrigt etageareal |
1 P-plads pr. 25 m² salgsareal og 1 P-plads pr. 50 m² øvrigt etageareal |
Udvalgsvarebutikker |
1 P-plads pr. 25 m² salgsareal og 1 P-plads pr. 100 m² øvrigt etageareal |
1 P-plads pr. 25 m² salgsareal og 1 P-plads pr. 50 m² øvrigt etageareal |
Udvalgsvarebutikker til pladskrævende varegrupper, udvalgsvarebutikker med værksted |
1 P-plads pr. 100 m² bruttoetageareal |
1 P-plads pr. 50 m² bruttoetageareal |
Klinikker, service og butikslignende formål, fx frisør og rejsebureau (se bilag A for eksempler) |
1 P-plads pr. 100 m² bruttoetageareal |
1 P-plads pr. 50 m² bruttoetageareal |
Engroshandel (se bilag A for eksempler) |
1 P-plads pr. 50 m² bruttoetageareal |
1 P-plads pr. 50 m² bruttoetageareal |
Andet byggeri |
|
|
Kulturelle formål, herunder teatre, biografer og lign. |
1 P-plads pr. 16 siddepladser |
1 P-plads pr. 8 siddepladser |
Idrætshaller |
1 P-plads pr. 10 personer som hallen må rumme |
1 P-plads pr. 10 personer som hallen må rumme (dog mindst 20 pladser) |
Sportsanlæg |
1 P-plads pr. 5 siddepladser |
1 P-plads pr. 5 siddepladser |
Fitnesscenter |
1-Plads pr. 100 m² |
1 P-plads pr. 25 m² |
Sygehuse |
1 P-plads pr. 125 m² etageareal |
1 P-plads pr. 125 m² etageareal |
Skoler |
1 P-plads pr. 2 ansatte samt 1 P-plads pr. 8 elever over 18 år |
1 P-plads pr. 2 ansatte samt 1 P-plads pr. 4 elever over 18 år |
Daginstitutioner |
2 P-pladser pr. 20 normerede pladser |
4 P-pladser pr. 20 normerede pladser |
Plejehjem, døgninstitutioner og lign. |
1 P-plads pr. 8 normerede institutionspladser samt 1 P-plads pr. 8 ansatte |
1 P-plads pr. 4 normerede institutionspladser samt 1 P-plads pr. 8 ansatte |
Parkeringsnorm for cykler Som udgangspunkt for at fastsætte det nødvendige antal parkeringspladser til cykler benyttes følgende parkeringsnorm:
Bebyggelsens anvendelse |
Cykelparkeringsnorm for Aalborg Midtby |
Standard cykelparkeringsnorm |
Krav |
Andel overdækket |
Etagehuse, ungdomsboliger m.v. |
2 pr. bolig |
50 % |
2 pr. bolig |
Kontor |
1½ pr. 100 m² |
50 % |
1 pr. 100 m² |
Fabriks-, lager- og værkstedsbygning |
½ pr. 100 m² |
50 % |
½ pr. 100 m² |
Dagligvare- og udvalgsvarebutikker |
2 pr. 100 m² |
10 % |
1 pr. 100 m² |
Teatre, biografer og lign. |
2 pr. 10 siddepladser |
10 % |
2 pr. 10 siddepladser |
Idrætshaller/Sportsanlæg |
3 pr. 10 personer hallen kan rummer/siddepladser |
10 % |
3 pr. 10 personer hallen kan rumme/siddepladser |
Fitnesscenter |
1 pr. 25 m² |
10 % |
1 pr. 50 m² |
Hotel og restaurant |
2 pr. 10 gæster |
50 % |
2 pr. 10 gæster |
Skoler og uddannelsesinstitutioner |
75 pr. 100 elever |
50 % |
5 pr. 10 elever |
Institutioner |
5. pr. 10 ansatte 2 pr. 10 besøgende
|
50 % |
5. pr. 10 ansatte 2 pr. 10 besøgende |
Offentlige transportanlæg, fx tog- og busstation |
Min. 5 % af det forventede passagerantal |
25-50 % |
Sikres et passende antal i henhold til passagertilgang |
Rekreative anlæg |
2 pr. 10 gæster pr. dag |
10 % |
2 pr. 10 gæster pr. dag |
Bebyggelsens anvendelse Bebyggelsens anvendelse er udgangspunkt for, hvilken parkeringsnorm der skal anvendes ved fastlæggelsen af parkeringsbehovet. Ved blandet anvendelse fastsættes antallet af parkeringspladser som summen af kravet til de enkelte anvendelser. Hvis det ikke er muligt at placere bebyggelsen under en af de givne anvendelseskategorier fastsættes parkeringsbehovet på baggrund af en konkret analyse med efterfølgende politisk behandling, som beskrevet under ”Undtagelser fra Parkeringsnormerne”.
Undtagelser fra Parkeringsnormerne I særlige tilfælde kan parkeringsnormen fraviges. Alle afvigelser fra parkeringsnormen skal godkendes af By- og Landskabsudvalget - enten direkte i sagbehandlingen, igennem en lokalplanproces eller igennem en tilsvarende planproces.
Ved ”særlige tilfælde” forstås:
- Større områder med blandede funktioner, hvor summen af kravet til de enkelte funktioner ikke giver et retvisende billede af parkeringsbehovet
- Større byomdannelsesprojekter, oftest i forbindelse med en lokalplanproces, hvor parkeringsnormen ikke giver et retvisende billede af parkeringsbehovet
- Arealanvendelser med særlige forhold, hvor parkeringsnormen ikke giver et retvisende billede af parkeringsbehovet, fx produktionsvirksomheder med særlige pladskrav eller skifteholdsdrift.
Parkeringsnormen kan fx fastsættes på baggrund af registrering af udnyttelsesgraden på eksisterende parkeringspladser i lokalområdet, sammenligninger med parkeringsbehov/-krav i andre lokalområder med tilsvarende beliggenhed og ved vurdering af trafikkens fordeling mellem forskellige mobilitetsformer på baggrund af lokalområdets beliggenhed og indretning.
De forudsætninger der ligger til grund for at fastsætte parkeringskrav der afviger fra parkeringsnormen, skal tinglyses på relevante ejendomme.
Udlæg og Anlæg Med udgangspunkt i parkeringsnormen fastsættes et parkeringskrav, der fastlægger hvor mange parkeringspladser der skal UDLÆGGES areal til. Som udgangspunkt skal alle parkeringspladser ANLÆGGES inden ny bebyggelse / ændret anvendelse kan tages i brug.
Parkeringsarealer Parkeringsnormen regulerer antallet af parkeringspladser. Udformningen af parkeringsarealerne, herunder arealforbrug pr. parkeringsplads, skal følge vejreglerne.
Parkering for personer med nedsat funktionsevne indgår i det samlede antal parkeringspladser. Med hensyn til antal, udformning og placering af disse pladser henvises til bygningsreglement 15/SBI-anvisning 230, DS-håndbog 105: 2012 »Udearealer for alle – Sådan planlægges et tilgængeligt udemiljø« og »Færdselsarealer for alle« fra Vejdirektoratet.
Afgrænsning af Midtbyen i relation til parkeringsnormen I parkeringsnormen arbejdes der med følgende afgrænsning af Aalborg Midtby:
Afgrænsning af Aalborg Midtby i forhold til parkeringsnorm
|