Aalborg City er landsdelens vigtigste kulturelle og handelsmæssige center og skal som sådan være attraktiv for Nordjyllands borgere og turister.
Området afgrænses, så det omfatter Kennedyarkaden, der ligger i et knudepunkt for den kollektive trafik.
Gennem en arkitektonisk bearbejdning af de offentlige rum skal midtbyen gives sin egen identitet for at tiltrække kunder. Der må satses på en markant markedsføring og på en planlægning, der indebærer en renovering af de mest nedslidte gader og pladser, samt skaber en smuk sammenhæng mellem forretningsstrøg, pladser, havnen og kulturelle knudepunkter.
Strøggaderne skal bevares som byens attraktion med varierede butikker og mødesteder, og nye initiativer skal medvirke til at styrke de gamle handelsgader. I strøggaderne kan der etableres dagligvarebutikker i form af specialbutikker o.l.
Strøggader indenfor afgrænsningen af Aalborg City
Beregning af bruttoetagearealet til butiksformål sker efter bygningsreglementets bestemmelser om beregning af bebyggelsens etageareal, idet dog den del af kælderen, hvor det omgivende terræn ligger mindre end 1,25 m under loftet i kælderen medregnes (jf. Planlovens §5t, stk. 1). Ved beregning af bruttoetagearealet kan fradrages arealer til personalekantine, personaletoiletter, personalefitnessfaciliteter og personalepauserum, dog maksimalt i alt 200 m² (jf. Planlovens §5t, stk. 2).
|
Ordforklaring:
Dagligvarer: Kolonial, slagter, bager, tobak, kiosk, m.m.
Udvalgsvarer: Tøj, sko, sport, genbrug, isenkram, reservedele til biler, blomster, bøger, radio, galleri, gaveartikler o.lign.
E-handelsvirksomheder, der har mere end et ubetydeligt salg af varer til kunder, der kommer fysisk til butikken, betragtes som detailhandel og skal lokaliseres efter detailhandelsbestemmelserne.
|
|