Aalborg Havn Langt den største del af den tunge trafik på Tranholmvej/Rørdalsvej mod vest genereres af aktiviteter på Aalborg Havn. Tilsvarende er der på godsbanens spor udelukkende godstrafik til og fra Aalborg Havn.
Godsbanegård Aalborg Kommune etablerede i 1972, som led i Kongelige Grønlandske Handels udflytning fra København til Aalborg, et sidespor til Aalborg Havn. Godsbanegården i Aalborg Midtby er nedlagt, og al godstrafik med bane er flyttet til Østhavnen, hvor bl.a. Nordjysk Transport Center er lokaliseret.
Der er udlagt et stort område til godsbanegård. Med en moderne og rationel håndtering af godsvogne og gods er det muligt at håndtere den nuværende mængde gods og vogne på de eksisterende spor primært i Grønlandshavnen.
I takt med, at godstrafikken øges, er der mulighed for at udvide med helt op til 9 parallelle spor placeret umiddelbart vest for det eksisterende spor.
Vejtrafik Havnen og erhvervsområdet vejbetjenes primært af 3 vejforbindelser til motorvejen og Aalborg by: Rørdalsvej, Øster Uttrup vej og Universitetsboulevarden.
En udbygget Østhavn vil medføre en forøgelse af trafikken i forhold til det nuværende niveau. Såfremt trafikmønstret fastholdes som i dag, vil det også medføre stigninger i trafikstøjen, først og fremmest for områder langs Øster Uttrup vej. Endvidere øges barriereeffekten langs især Øster Uttrup vej og i nogen omfang langs Universitetsboulevarden, Humlebakken og Rødalsvej ved den stigende trafik.
De fremtidige trafikmængder forventes at medføre fremkommelighedsproblemer ved motorvejsafkørslen ved Universitetsboulevarden og Øster Uttrupvej samt rundkørslerne ved Tranholmvej/Øster Uttrupvej og Tranholmvej/Universitetsboulevarden. Disse kryds og strækninger må derfor påregnes ombygget i nødvendigt omfang, efterhånden som der viser sig begyndende fremkommelighedsproblemer.
Der er udarbejdet en overordnet plan for "Infrastruktur i Aalborg Øst". Af denne fremgår, at ruten langs Øster Uttrup Vej er den foretrukne rute for en stor del af den tunge trafik til Aalborg Havn. Det vil næppe være muligt at ændre dette rutevalg. Derfor vil der med den stigende trafik til havnen være behov for at tilvejebringe en mere sikker udformning af sidevejstilslutningerne på Øster Uttrup Vej. På lang sigt, kan det vise sig nødvendigt at udvide Øster Uttrupvej.
I forbindelse med en planlagt udvidelse af Tranholmvej til 4 spor, arbejdes der på anlæg af rundkørsler i de største kryds. Flere mindre kryds planlægges ombygget, så venstresving fra erhvervsområderne på tværs af Tranholmvej ikke bliver muligt af hensyn til trafiksikkerheden.
Ændring af den nuværende forlægning af Rørdalsvej vil næppe i sig selv medføre større tiltrækning af biler til denne rute. Muligheden for helt eller delvist at tilbageføre vejen bør dog fastholdes, ud fra hensynet til tvangsruten for modulvogntog, og muligheden for enkelt at afvikle meget lange specialtransporter til og fra havnen.
Desuden bliver Egnsplanvej et sydligt alternativ til Universitetsboulevarden. Det forventes ikke, at etablering af Egnsplanvej umiddelbart vil flytte trafik fra de øvrige veje, bl.a. fordi ruten til og fra E45 bliver længere end ad Øster Uttrup vej og Egensevej. Problemer med fremkommeligheden kan dog alligevel flytte trafik til og fra havnen til Egnsplanvej.
Da Tranholmvej er den eneste vejforbindelse ind i havneområdet er Aalborg Havn sårbar ved hændelser på denne. Risikoen for hændelser vil øges efterhånden som trafikken stiger, og så kan en ekstra vejforbindelse til havnen blive aktuel. En ny forbindelse fra Egensevej ved Nørkæret kunne være en løsning. Løsningen kunne eventuelt etapedeles med en forbindelse til Korinthvej som første etape.
Stier og kollektiv trafik Langs med Tranholmvej er der planlagt en dobbeltrettet cykelsti i vejens østside for at øge tilgængeligheden til erhvervsområdet for bløde trafikanter.
Der er desuden planlagt en cykelpendlerforbindelse fra Aalborg Midtby til havneområdet. Denne sti vil blive koblet til stien langs Tranholmvej ved Øster Uttrupvej. Derudover vil stien langs Tranholmvej blive koblet til den eksisterende sti fra Klarup langs Egensevej.
Der lægges vægt på god tilgængelighed med kollektiv trafik til de mange arbejdspladser i området. Derfor fastholdes muligheden for en busvej sammen med stier på tværs af beplantningsbælterne mellem industrikvarterene langs Tranholmvej.
Langs Romdrup Å sikres mulighed for en natursti langs med åen med forbindelsesstier i beplantningsbælterne op til Tranholmvej og boligområderne vest for vejen.
Der sikres mulighed for at færdes parallelt med Limfjorden udenom de ikke tilgængelige havnearealer samt forbindelser til bl.a. Klarup, Øster Uttrup, Aalborg Øst mv.
- Etablering af godsbanegård.
- Rekreativ sti langs Romdrup Å.
- Rekreativ sti langs Limfjorden/udenom havnen med forbindelse til de bagvedliggende boligområder.
|