Kommuneplan forsiden

9.4.D1 Aalborgvej og Østergade

Mål

Området tildeles rollen som service- og boligområde langs den centrale trafikakse Østergade og langs Aalborgvej. 

Anvendelse

Anvendelsen fastlægges til blandet bolig og erhverv, fortrinsvis service, offentlige formål, og liberale erhverv.

Området er velegnet til funktioner, der kræver god synlighed og trafiktilgængelighed. Området er dog ikke egnet til mindre butikker, idet der må regnes med standsningsforbud på dele af Østergade.

Arkitektur - Byrum og landskab

Af hensyn til helhedsvirkningen skal ny bebyggelse under hensynstagen til de tilgrænsende historiske bymiljøer. Området er desuden for mange det første og måske eneste indtryk af Hals by.

Østergade fungerer som omfartsvej for trafikken til Havnen. Mod syd er byrummet præget af det åbne område ved Skansen, mens den nordlige del er tættere bebygget. Bebyggelsen er ret uhomogen både stilistisk og i forhold til højde og størrelse. Den primære kvalitet i byrummet er det lange kig, som er unikt i midtbyen.

Ålborgvej er karakteristisk ved at bebyggelsen ligger i eller tæt ved gadeskellet, og er forholdsvis tæt. Bebyggelsen fremtræder overvejende homogen, men der er som andre steder også eksempler på bygninger, der skiller sig markant ud.

Området er omfattet af bevaringsinteresser i forhold til kirken. I disse interesser indgår større træer og beplantninger i området samt oplevelse af kirkebygningen fra naboområderne. Som følge heraf skal det sikres, at der ikke opføres bebyggelse eller anlæg, der kan forhindre eller skæmme oplevelsen af Hals Kirke.

Områdets bevaringsværdier er sikret i en lokalplan, herunder ift. rumlige og arkitektoniske kvaliteter. Desuden kendetegner bevaringsværdige træer området.

Trafik - Veje og stier

Der må accepteres en vis trafikintensitet på Østergade. Specielt i sommermånederne.

Parkering skal ske på egen grund for at sikre fremkommeligheden.

Der bør etableres en stiforbindelse langs Hals Å, der forbinder Midtergade med byens centrale rundkørsel. Åen er rørlagt på hele strækningen, men åens oprindelige forløb kan imidlertid stadig aflæses i bebyggelsesstruktur, skellinier mm.

10-12-2018
Anvendelse
Boliger (åben-lav/tæt-lav/etage)
Service
Klinikker mv.
Kontorer
Hotel o.l.
Kulturelle formål
Fritidsformål
Undervisning
Institutioner
Rekreative anlæg
Tekniske anlæg
Værksteder o.l.
Benzinsalg*
Mindre butikker til salg af egne produkter**
Anvendelsen er specificeret i Bilag A.
* Evt. inkl. butik/kiosk
Bruttoetageareal: Max. 250 m² pr. butik
Se uddybende vilkår i retningslinie 7.1.7
** Bruttoetageareal: Max. 250 m² pr. butik
Se uddybende vilkår i retningslinie 7.1.6
Byggemuligheder
Bebyggelsesprocent:
Boliger: Max. 60
Erhverv: Max 60         
Etager: Max. 2½
Højde: Max. 10,0 m
Opholdsarealer: I overensstemmelse med retningslinje 6.1.2.
Miljø
Miljøklasse 1-2, se Bilag A
Arkitektur - Byrum og landskab
Området skal fremstå tæt og bymæssigt.
De rumlige og arkitektoniske kvaliteter langs Østergade og Aalborgvej skal sikres i lokalplaner vha. byggelinjer eller ligende.
Ny bebyggelse skal udformes under hensynstagen til de historiske bymiljøer.
Omfattet af kirkebeskyttelseslinje.
Trafik - Veje og stier
Parkering i overensstemmelse med Bilag F.
Parkeringsanlæg, se retningslinje 13.12
Der skal sikres stiforbindelse langs Hals Å.
Teknisk forsyning
Fjernvarmepligt
Andre planer