Formålet med dette tillæg er, at justere den eksisterende parkeringsnorm for Aalborg Kommune og fastlægge fremtidige arealer til nye større parkeringsanlæg.
I kommunens parkeringsnorm indgår krav om anlæg af bil- og cykelparkering i forbindelse med nybyggeri og byomdannelse i hele kommunen. Der arbejdes fortsat med en parkeringsnorm gældende indenfor Aalborg Midtby samt en parkeringsnorm gældende udenfor. Afgrænsingen for Aalborg Midtby er vist nedenfor.
Parkeringsbehovet hænger sammen med arealanvendelsen, men afhænger også af lokale forhold som fremkommelighed, tilgængelighed med alternative transportmidler, bilrådighed mv. På den ene side skal der sikres nok parkering, så naboområder ikke belastes af uønsket parkering, samtidigt skal det sikres, at der ikke er unødige parkeringspladser, der optager arealer, der kan anvendes til andre formål. Understøttelse af anlæg til delebiler og krav om dobbeltudnyttelse kan medvirke til at reducere parkeringsbehovet.
Parkeringsnormen er udgangspunkt for kommunens parkeringskrav i en lokalplan og i en byggetilladelse. Normen indgår i sammenhæng med kommunens mobilitetsstrategi, parkeringshandlingsplan, parkeringsfond m.m. som værktøjer til regulering af trafikken.
Jf. kommunens mobilitetsstrategi skal ny parkering i Aalborg Midtby begrænses og primært placeres i større parkeringshuse eller parkeringskældre langs randgaderne.
I kommunens parkeringshandlingsplan prioriteres indsatser på parkeringsområdet. Prioriterede indsatser er bl.a. omdannelse af parkeringspladser til friarealer, opgradering og nyetablering af samkørselspladser, mere cykelparkering og opsætning af ladestationer ved offentligt tilgængelige parkeringsanlæg for at understøtte brugen af elbiler.
Bilparkering
Der er foretaget følgende ændringer i forhold til den gældende parkeringsnorm:
Der er sket en nedjustering af parkeringsnormen for ungdomsboliger, da det vurderes at segmentet for denne type boliger i høj grad er brugere af offentlig transport, cykler eller er gående. Segmentet, der bor i boliger under 50 m², vurderes i parkeringssammenhæng også at ligne ungdomsboliger, kollegieboliger o.l., hvorfor parkeringskravene til etageboliger er underdelt.
Gennem kommunens sagsbehandling er erfaret, at anvendelsen til Fitness ofte giver parkeringsudfordringer, og derfor er der tilføjet selvstændige normtal for denne anvendelse.
Parkeringsnormen danner udgangspunkt for at stille parkeringskrav i en lokalplan og i en byggetilladelse. De anvendes også i den daglige byggesagsbehandling, når der ikke er lokalplan og når et projekt ikke kræver lokalplan. Rammerne angiver fx anvendelsesmuligheder, tætheder de enkelte steder, om der er tale om byomdannelsesområder, parkeringkrav m.v.
Er der ikke mulighed for at oprette parkeringspladser inde på egen grund i forbindelse med en byggesag, er der indenfor afgrænsede geografiske områder i de centrale dele af Aalborg, Hals og Nibe mulighed for at indbetale til en parkeringsfond, der varetager anlæggelse af parkeringspladser andet sted i byen.
Der er tilføjet en ny retningslinje "13.12 Parkering", der sikrer arealer til de større parkeringsanlæg. Denne retningslinje er ikke til hinder for, at arealerne kan kombineres med øvige funktioner, men skal blot sikre, at der er plads til parkeringsfunktionen, ligesom der senere, hvis behovet opstår, kan komme nye arealer til.
Arealerne er optaget i rammerne med henvisning til den nye retningslinje. Det drejer sig om følgende kommuneplanrammer:
- kommuneplanramme 1.1.D5 Vesterbro m.fl.
- kommuneplanramme 1.1.D8 Jyllandsgade, Thomas Boss Gade m.fl.
- kommuneplanramme 1.3.C2 Vesterbro m.fl.
- kommuneplanramme 1.3.R1 Søheltens Have m.fl.
- kommuneplanramme 9.4.D1 Bymidten
- kommuneplanramme 9.4.R1 (tidligere 9.4.5Rek7)
- kommuneplanramme 10.1.B12 Nørregade og Stadionvej
Arealerne til større parkeringsanlæg i henholdsvis Aalborg, Nibe og Hals er vist på nedenstående kort:
Arealer til større parkeringsanlæg i Aalborg
Arealer til større parkeringsanlæg i Nibe
Arealer til parkeringsanlæg i Hals
Cykelparkering Krav om etablering af cykelparkering fremgår af Bygningsreglementet, men Aalborg Kommune har konkretiseret det i en cykelparkeringsnorm.
Normen indgår i kommuneplanen sammen med normer for bilparkering. Ligesom parkeringsnormen for biler danner cykelparkeringsnormen udgangspunkt for at stille krav til cykelparkering i lokalplaner og ved byggetilladelser. Kravene er baseret på byggeriets anvendelse. Der er foretaget en revision af den gældende cykelparkeringsnorm. Revisionen er baseret på erfaringer fra arbejdet med implementering af cykelparkering i.f.m. lokalplanlægning og den efterfølgende byggesagsbehandling samt ved sammenligninger med andre større danske byer.
Fælles for Bygningsreglementet og parkeringsnormerne er, at retningslinjerne omfatter kvantiteten af cykelparkeringen, mens der ikke er krav til kvalitet, lokalisering, adgangsforhold o.l. Dog henvises til vejreglernes anvisninger. Der tilføjes derfor vejledende bestemmelser om kvalitet og placering i parkeringsnormen.
Aalborg Kommunes arbejde med at fremme cyklismen samt at en stadig større tiltrækning af unge studerende til byen afleder flere cyklister. Der er derfor behov for at opdatere normerne for cykelparkering efter anvendelse ved nybyggeri eller ved omdannelse af funktioner.
En stor undersøgelse af cyklisternes andel af detailhandlens omsætning i bymidten fra efteråret 2015 viser, at cyklister lægger en forholdsvis stor andel af omsætningen i bymidten, hvorfor cyklister er værd at prioritere i byen ved at skabe ordnende, tilstrækkelige og gode cykelparkeringsforhold.
Cykelparkeringsnormen er opdateret med en række funktioner, som hidtil ikke har været omfattet af den eksisterende norm. Behovet for cykelparkering ved disse funktioner vurderes som vigtige for en velfungerende by.
Cyklen er især egnet til kortere ture og et oplagt transportmiddelvalg i Aalborg Midtby, hvor et stort opland dækkes inden for en kort afstandsradius. Derfor hæves normen for cykelparkering i midtbyen i modsætning til den øvrige del af kommunen, hvor oplandets udstrækning kalder på en bredere anvendelse af forskellige transportmidler.
Følgende nye funktioner/anvendelseskategorier er tilføjet:
- Fitness
- Hotel og restaurant
- Institutioner
- Rekreative anlæg
Normtallet i Aalborg Midtby er øget for:
- Kontor
- Dagligvare- og udvalgsvarebutikker
- Skole og uddannelsesinstitutioner
- Offentlige transportanlæg, fx tog- og busstation
Dertil kommer, at der i Aalborg Midtby er fastsat en norm for, hvor stor en andel af cykelparkeringen, der skal etableres som overdækket. Overdækket cykelparkering i Midtbyen er vigtigt for cyklisten ved længerevarende ophold, der typisk finder sted i Midtbyen, hvor flere funktioner er samlet og koncentreret ét sted.
|