Der er udarbejdet et særskilt notat vedrørende Udvikling i Dansk Turisme. I det følgende er hovedoverskrifterne fra notatet fremhævet. Se notatet "Udvikling i Dansk Turisme".
- Høj vækst kendetegner turismen i Europa... - Dansk turisme taber markedsandele i et voksende internationalt marked… I perioden 1998-2006 steg de samlede overnatninger (indenlandske + udenlandske) i Europa med 30 pct. og i Finland, Norge og Sverige samlet med 22,4 pct. I samme periode oplevede Danmark en mindre stigning på 2 pct. i antal overnatninger.
En udvidet opgørelse fra 1996-2007 viser et andet billede af overnatningernes udvikling i Danmark – nemlig en samlet stigning i overnatningerne i Danmark i perioden på 7,4 pct.
- De tyske turister svigter Danmark… Hvad der tabes på de udenlandske turister vindes på indenlandske overnatninger… Stigningen i antal overnatninger i Danmark i perioden 1996-2007 dækker over en stigning i de indenlandske overnatninger på 42,7 pct. og et fald i de udenlandske overnatninger på 14,3 pct.
- Region Nordjylland mærker også den globale afmatning… Udviklingen i overnatningerne i Region Nordjylland ligger rimelig konstant i perioden 1998-2007 på et niveau på godt 5 mio. overnatninger (ekskl. overnatninger i feriehuse). Efter 2007 oplever også Nordjylland et fald i antal overnatninger på godt 10 pct. på grund af den globale økonomiske afmatning.
- Danskere vil gerne holde ferie i Nordjylland… Antallet af overnatninger i Region Nordjylland er fordelt på 1,6 mio. udenlandske overnatninger i 2007 og 3,5 mio. indenlandske overnatninger. Den nationale tendens viser sig også i Nordjylland, hvor de udenlandske overnatninger er faldet med 18,6 pct. i perioden 1998-2007, og de indenlandske overnatninger er steget med 11,2 pct. i samme periode.
- Nordjyllands turisme baserer sig udelukkende på 3 udenlandske nærmarkeder - Tyskland, Norge og Sverige… De udenlandske overnatninger i Region Nordjylland fordeler sig anderledes i region Nordjylland end i resten af landet. Her er der tale om, at 90 pct. af de udenlandske overnatninger kun fordeler sig på 3 nærmarkeder – Tyskland, Norge og Sverige (Tyskland 54 pct., Norge 24 pct., Sverige 12 pct. og øvrige 10 pct.).
- Turismen har relativ stor betydning i Region Nordjylland… På trods af, at turister i Region Nordjylland i gennemsnit er mindre forbrugende end turisterne i hele Danmark, ligger turismeforbrugets andel af det samlede forbrug i Region Nordjylland på 2,6 pct., hvilket gør regionen til den region i Danmark, hvor turismen har den største relative betydning. I hele Danmark er det tilsvarende tal 1,9 pct.
Det samlede antal arbejdspladser inkl. afledte effekter skabt af turismen i Region Nordjylland er 16.151. Dette svarer til 5,9 pct. af det samlede antal beskæftigede i regionen.
- De faldende overnatningstal er vendt for Aalborg Kommune i 2010… Aalborg Kommune er en af de få kommuner i Region Nordjylland, der har oplevet en positiv turismeudvikling i perioden fra 1999-2008 svarende til en stigning på 6,1 pct.
Aalborg Kommune mærkede finanskrisen i 2009 med et stort fald i antal overnatninger, men allerede i 2010 er kurven vendt, - uden at niveauet i 2008 er dog nået.
- Norge er Aalborg Kommunes største udenlandske nærmarked… Tyske turister udgør ikke en så væsentlig gruppe i Aalborg Kommune, som de gør i den øvrige del af landet og regionen. Norge er klart Aalborg Kommunes største nærmarked.
Turismeforbruget i Aalborg Kommune udgjorde 2.405 mio. kr. i 2008, der fordelte sig med 56 pct. fra danske turister og 44 pct. fra udenlandske turister. Norske turister står for knap halvdelen af forbruget fra de udenlandske turister og tyske turister for 27 pct. af det udenlandske forbrug.
- Turismen betyder noget i Aalborg Kommune… Samlet set skaber turismen i Aalborg Kommune en værditilvækst på 1.410 mio. kr. svarende til 2,8 pct. af kommunens samlede værditilvækst. Endvidere skaber turismen i Aalborg Kommune en beskæftigelse inkl. afledte effekter på 5.452 arbejdspladser, hvilket svarer til 5,3 pct. af det samlede antal beskæftigede i kommunen. Af disse bliver de 3.644 skabt af den omsætning, der kommer af turister, som overnatter i Aalborg Kommune. Dermed bliver 1,808 arbejdspladser skabt af turister, der overnatter udenfor kommunen.
- Hvem er turisten i Aalborg Kommune…? To tredjedele af turismeforbruget i Aalborg Kommune stammer fra turister på ferierejse, - resten er fra turister på forretningsrejse. Det er overvejende udenlandske turister, der er på ferierejse, og indenlandske turister, der er på forretningsrejse.
Måske lidt overraskende viser det sig, at 62 pct. at det samlede turismeforbrug i Aalborg Kommune stammer fra turister fra ”ikke-kommercielle” overnatningsformer som: eget/lånt feriehus, besøg hos familie og venner samt endagsturister.
Resten af turismeforbruget stammer fra turister, der hovedsagelig overnatter på hotel, camping, eller lejet feriehus, - der udgør hhv. 74 pct., 8 pct. og 14 pct. af turismeforbruget fra de kommercielle overnatningsformer.
|