"Lov om Miljøvurdering af planer og programmer" - lov nr. 316 af 5. maj 2004 opstiller kriterier for, hvilke planer og programmer, der kræver udarbejdelse af en miljøvurdering. Formålet med loven er at fremme en bæredygtig udvikling. Derfor skal offentlige myndigheder udarbejde en miljøvurdering, hvis gennemførelse af en plan eller program kan få væsentlig indvirkning på miljøet. Det fremgår af vejledningen til loven, at miljøvurderingen skal afpasses efter planens detaljeringsniveau.
Aalborg Kommune har screenet planen og vurderet, at den er omfattet af loven og skal miljøvurderes, idet planen fastlægger rammerne for fremtidige anlægstilladelser til projekter, som vurderes at kunne få væsentlig indvirkning på miljøet (§3, stk. 3). Kommuneplantillægget fastlægger ikke konkrete rammer for højhuse, men udpeger dog potentielle højhusområder, hvor der efter en grundig analyse, miljøvurdering og planlægningsproces for det konkrete projekt evt. kan opføres højhusbyggeri.
Der er således forudsat en mere detaljeret miljøvurdering af eventuelle højhusprojekter senere i processen, når der foreligger et konkret projekt. Denne vurdering vil foregå i forbindelse med den aktuelle planlægningsproces for det konkrete højhusprojekt, og emner som arkitektur, byrum, trafik, klima (f.eks. skygger og vind) samt bæredygtighed - som også belyses i bygherrevejledningen - vil indgå i miljøvurderingen.
Miljørapport Kommunen har jf. lovens §7 og bilag 1 vurderet, at følgende er relevant at beskrive på planens nuværende, overordnede niveau:
Planen indeholder dels et afsnit i hovedstrukturen, der introducerer emnet, definerer begrebet et højhus i Aalborg, fastlægger mål og strategi og præsenterer områderne samt intentionerne i arbejdsmetodikken ved bygherrevejledningen (se bilag N). Hovedformålet med planen er således at sikre at højhuse inden for veldefinerede områder er en mulighed, men også at den store interesse for højhusbyggeri udmøntes i projekter, der planlægningsmæssigt er velbegrundede, og som på flere måder tilfører stedet og byen noget positivt.
Kommunen har vurderet områderne egnede, idet de alle er byomdannelsesområder beliggende inden for kommunens midtbyområde. Dvs. at kommunens mål om at understøtte storbykarakteren, udnytte eksisterende anlæg og infrastruktur, give korte afstande og markere kontrasten mellem by og land understøttes. For de tre områder langs havnefronten har et væsentligt parameter ligeledes været områdernes historik og nuværende skyline - der er tale om områder, hvor der historisk har været eller stadig er markante bygningsvolumener i nærheden, som eventuel nyt højhusbyggeri vil kunne spille sammen med. For Godsbanearealet har et parameter for udpegningen været områdets beliggenhed ved et af byens vigtige trafikknudepunkter i overgangen mellem by og ådal, og muligheden for at skabe et pejlemærke i dette centrale område.
Bygherrevejledningen skal sikre beslutningstagerne et godt grundlag til at vurdere, om et projekt vil tilføre det eksisterende område noget positivt. Det er tanken at denne arbejdsmetodik skal kunne medvirke til at imødegå nogle af de eventuelle problemstillinger - f.eks. klimatiske gener for omkringboende - et højhus kan foranledige. Først når der foreligger et projekt, der er godkendt i henhold til bygherrevejledningen, kan almindelig planlægningsprocedure, herunder miljøvurdering af det konkrete projekt igangsættes.
|