Området udlægges til boligformål. Bebyggelsen kan være åben/lav, tæt/lav eller etageboliger i op til 2 etager.
Målet med planlægningen er, at der skal sikres sammenhæng og åbne forbindelser til boligområdet mod nord/vest og nord/øst, jf. skitse nedenfor. Den sydlige kommuneplangrænse er fastlagt i kote 4,5.
Der skal sikres en naturlig overgang til det åbne land og de omkringliggende arealer beskyttet efter naturbeskyttelseslovens §3.
Mod syd skal der reserveres areal til håndtering af regnvand fra området.
Langs en kommende vestlig omfartsvej om Vodskov skal der evt. etableres et beplantningsbælte.
|
Området indeholder arealer, hvor der er sandsynlighed for oversvømmelse. I forbindelse med lokalplanlægningen skal de klimatiske forhold vurderes nærmere.
Regnvandshåndtering skal ske lokalt ved fx etablering af regnvandsbassin naturligt tilpasset terrænnet i den sydlige del af området.
|
Området er afgrænset under hensyntagen til det omkringliggende landskab. Mod den nordliggende skov skal bebyggelsen holdes lidt på afstand samtidig med, at der kan arbejdes med rekreative forbindelser på langs og op mod skove.
Mod øst, syd og vest ligger flade, våde enge. Bebyggelsen skal forholde sig til dette landskab, og kanten skal blødes op af en beplantning, der svarer til den natur, som findes i området. Integrering af vand i en form der tager afsæt i en naturlig udformning med flade brinker, der kan understøtte flora og fauna, kan med fordel integreres.
De rekreative arealer skal dels forholde sig til en kort afstand til de enkelte boliger samtidig med, at de primære opholdsarealer kan udgøre en overgang mellem bebyggelsen og det åbne land.
|
Der skal i den videre planlægning tages hensyn til en kommende vestlig omfartsvej om Vodskov syd og vest om området. Forbindelsen skal anlægges med en linjeføring, der sikrer høj fremkommelighed, så vejen bliver en attraktiv vejforbindelse uden om byen.
Vejtilslutning, som angivet på skitsen nedenfor, skal ske til rundkørslen ved Vodskovvej. Biltrafik til og fra området skal alene betjenes via denne tilslutning.
Det skal sikres, at der i området etableres velfungernede stiforbindelser på tværs af de grønne områder, så boligområdet bindes sammen med den øvrige del af Vodskov by, hvad angår færdsel for lette trafikanter.
Der skal skabes sammenhæng med stiforbindelser udenfor området, så stierne også kan fungere som gode og sikre skoleveje.
Der skal skabes sammenhæng med stiforbindelsen langs Langbrokrovej, og videre gennem Hammer Bakker, der følger Den Gamle Kongevej mellem Nørresundby og Frederikshavn.
Skitse med grønne områder og stier.
|
13-08-2018
|
Anvendelse
Boliger (åben-lav/tæt-lav/etageboliger) Institutioner Rekreative formål Tekniske anlæg*
*Tekniske anlæg skal hovedsageligt være til områdets egen forsyning.
Anvendelsen er specificeret i Bilag A.
Byggemuligheder
Bebyggelsesprocent: Max. 30 for åben-lav. Max. 40 for øvrig bebyggelse.
Etager: Max. 2.
Højde: Max. 8,50 m.
Miljø
Miljøklasse 1-2, se Bilag A.
Vejledende grænseværdier for støj fra erhverv, se retningslinje 4.1.3.
Grænseværdier for støj fra trafik se retningslinje 13.3.
Kystnærhedszone.
Arkitektur - Byrum og landskab
Bebyggelse og anlæg skal indpasses med respekt for landskab, terræn og naturkvaliteter.
Trafik - Veje og stier
Stiforbindelser skal sikres, som vist i princippet på illustrationsplanen, og skitsen under Trafik - Veje og stier.
Vejadgang kun til rundkørsel ved Vodskovvej.
Parkering og cykelparkering i overensstemmelse med Bilag F.
Teknisk forsyning
Fjernvarmepligt.
Zoneforhold
En lokalplan skal overføre landzoneareal til byzone.
|
|
|