Baggrund og formål Byrådet har besluttet, at der skal udarbejdes en ny byudviklingsplan for Nibe. I kommuneplanens Hovedstruktur - Fysisk Vision 2025 for Aalborg Kommune er Nibe udpeget som en oplandsby med vækstpotentiale. Nibe har i kraft af beliggenheden i nærheden af Aalborg, god infrastruktur, varieret serviceudbud, attraktiv beliggenhed ved fjorden samt tilstrækkeligt befolkningsunderlag et særligt potentiale for byvækst.
Den nye byudviklingsplan skal sikre, at byrådets mål og strategier fra Fysisk Vision 2025 omsættes til konkret planlægning i Nibe.
Baggrunden for, at arbejdet med byudviklingsplanen for Nibe er højt prioriteret er at der er de seneste år har været et betydelig byudvikling i Nibe i forhold til byens størrelse. Samtidig hermed har der været et stort lokalt ønske om at se på byens sammenhænge og skabe rummelighed til en fortsat udvikling af byen - både ved byfortætning og ved byudvikling ud i det åbne land. De seneste 12 år er bygget ca. 450 nye boliger i Nibe. Der skal findes rummelighed til en tilsvarende byudvikling i den kommende planperiode.
Byudviklingsplanen for Nibe skal definere en klar struktur for såvel byfortætning som udlæg af arealer til byudvikling i det åbne land, men også hvordan disse områder "kittes sammen" af grønne områder, ny skov og rekreative stiforbindelser. Nibe er begunstiget af et helt unikt landskab med fantastiske udsigtsmuligheder, som er vigtige at bevare.
Gennem en lang årrække er der på globalt plan sket en vandring fra land mod by. Denne tendens fortsætter og er med til at styrke Aalborgs potentiale for vækst og markerer Aalborg som Norddanmarks Vækstdynamo.
Fysisk Vision 2025 opererer med, at byvækst fortrinsvis skal ske i Aalborg By via omdannelse og fortætning men at de botilbud der opstår her skal suppleres med botilbud i de 11 oplandsbyer med vækstpotentiale.
Forudsætninger for planen
Byens udtryk
 Byens nuværende struktur
Limfjorden udgør den naturlige afgrænsning af byen mod vest med Aalborgvej/Løgstørvej som en markant ”promenade”, der adskiller byen fra fjorden og havnen. Området mellem midtbyen og Aalborgvej/Løgstørvej betegnes "Byfronten".
Mod nord afgrænses byen af Skalskoven, der meget markant står som en stor grøn og levende bymur.
Erhvervsområdet Skalhuse ligger isoleret umiddelbart nord for Skalskoven. Mod øst og syd grænser byen op til det åbne og kuperede landbrugsland, mens de kuperede ådale ved Binderup og Tyvedalen på markant vis udgør en naturlig afgrænsning i landskabet.
Istidsskrænten på langs af byen markerer en naturlig opdeling i det gamle købstadsmiljø og de nyere parcelhusområder. Hele området omkring Nibe er et meget kuperet istidslandskab. Istidsskrænten er markant og skaber en vigtig grøn stiforbindelse/korridor på tværs af byen.
Mellem istidsskrænten og fjorden er landskabet – som oprindeligt strandengsareal – relativt fladt, mens de store boligområder i områderne ovenfor istidsskrænten er præget af et meget kuperet og varieret landskab med ådale og skovbeplantning.
Selve bymidten er præget af smalle gader i retning mod fjorden, men selve forbindelsen til fjorden er ikke ret god, blandt andet fordi der er bygget flere større bygninger på det flade strandengsareal foran den oprindelige byafgrænsning.
Strandengsarealerne er et karakteristisk element i byfronten, og der bør skabes en større sammenhæng i udformningen, så de kommer til at fremstå som en integreret del af byen.
Den gamle del af Nibe er udpeget til værdigfuldt kulturmiljøområde. Den karakteristiske købstadsbebyggelse med de relativt små huse, som er placeret med facade tæt på vejskel kendetegner byen og skaber et velfungerende og attraktivt bymiljø.
Rundt omkring i midtbyen er der også flere større og mere markante bygninger, der træder frem i gadebilledet, hvilket er med til at skabe pejlemærker i byen.
Tilsammen udgør bebyggelse, gadeforløb og de mange mindre torvedannelser et kulturmiljø, som er bevaringsværdigt. Se nærmere i kommunneplanens retningslinje 5.2.1 - Værdigfulde kulturmiljøer.
Der henvises iøvrigt til den bevarende lokalplan (10-1-88) og bevaringsdeklarationen, der begge gælder for den gamle bydel. Endvidere er der udarbejdet et kommuneatlas fra 2002, der også arbejder mere indgående med bevaring af de styrker som Nibe har i forhold til kulturmiljøet. Se nærmere i kommuneplanens retningslinje 5.2.3 - Bevaringsværdige bygninger.
Imidlertid er en del af Nibe midtby og byfronten karakteriseret ved at der er flere områder der godt kunne løftes ved en byomdannelse. En omdannelse der skal ske med respekt for de bebyggelsesstrukturer, der findes i byen i dag.
Bosætning
Demografisk sammensætning
- Der er relativt færre i aldersgruppen 16-25 i Nibe end i Aalborg Kommune som helhed.
- Der er en mindre overvægt af seniorer i Nibe end i Aalborg Kommune som helhed.
- Der er relativt flere børn i Nibe end i Aalborg Kommune som helhed.
- Der kommer flere i alderen 65+ - ca. 350 flere i 2026 i følge aktuel befolkningsprognose.
- Der kommer flere i alderen 26-64 - ca. 340 flere i 2026 i følge aktuel befolkningsprognose.
- Lidt flere børn og unge i alderen 0-25 år - ca. 130 flere i 2026 i følge aktuel befolkningsprognose.
- Der er relativt lidt færre husstande i Nibe som består af 1 person sammenlignet med hele kommunen.
- Til gengæld er der relativt lidt flere husstande i Nibe som består af 4 personer eller flere - dvs. familier.
Aldersfordeling i Nibe sammenlignet med Aalborg Kommune som helhed
Husstandsstørrelser i Nibe sammelignet med Aalborg Kommune som helhed
Der er udviklet en metode til systematisk at kategorisere befolkningen i felter på 100x100 meter. Metoden kaldes Cameo og nedenfor ses den anvendt på Nibe.
- Der findes knap 20 forskellige befolkningstyper i Nibe
- Midtbyen består af en blandet befolkningssammensætning med mindere boliger eller gennemsnitlig størrelse. Der er både ejer- og lejerboliger, lav indkomst, lavt uddannelsesniveau, hovedpart er over 40 og mange er 65+, ikke mange børn.
- Område 3C består af store ejerboliger, villa/parcelhuse, 50+, høj indkomst
- Område 1B og 3A består af store ejerboliger, villa/parcelhus, 30-59, høj indkomst
 Cameo-analysen opdeler befolkningen i en række typer. Ovenfor ses et kort over de befolkningstyper der primært findes i Nibe.
I forbindelse med byomdannelse af centrale dele af midtbyen til primært boligformål vil der sandsynligvis ske et ryk af ældre fra parcelhuskvarterer til den mere centralt beliggende del af byen, hvor boligen er mindre og hvor der er tættere kontakt til diverse servicetilbud. Dermed er der basis for, at der kan ske et generationsskifte i den del af byen der primært består af parcelhusbebyggelse. Derfor er det også relevant i fremtiden at sikre, at der i Nibe er tilstrækkelig rummelighed i byens institutioner.
Boligsammensætningen
- 20 % af boligmassen er etageboliger og det er relativt mindre end i Aalborg kommune som helhed, men sammenlignet med byens størrelse er der forholdsvis mange etageboliger i byen.
- 22 % af boligmassen er række-, kæde eller dobbelthuse, hvilket ligger væsentligt over den procentdel, der findes i kommunen som helhed.
- Lidt over halvdelen af byens boliger er fritliggende enfamiliehuse, hvilket naturligt nok er relativt flere end i kommunen som helhed.
- Der er relativt færre udlejningsboliger i Nibe i forhold til kommunen som helhed, men hvis man sammenligner med andre byer i samme størrelse er der en højere andel af udlejningsboliger i Nibe.
- De almene boliger er spredt i det meste af byen og administreres alle af Boligforeningen Enggaarden.
- Der findes en række boligtilbud i byen til ældre og handicappede.
Boligtyper i Nibe sammenlignet med Aalborg Kommune som helhed
 Forholdet mellem ejer/lejer sammenlignet med Aalborg Kommune som helhed
Placeringen af boligtyper i Nibe
 Placeringen af de almene boliger i Nibe
 Placeringen af ældre- og handicapvenlige boliger.
Boligpræferencer Aalborg Kommune og Kuben Management har i samarbejde udarbejdet en rapport om bosætningsmønstre og boligpræferencer i Aalborg Kommune på baggrund af en spørgeskemabaseret analyse. I Nibe-området har der været 198 respondenter. Spørgsmålene har været rettet mod at afklare, hvad der lå til grund for valg af nuværende bolig men også hvad der er vigtigt i forbindelse med valg af kommende bolig.
Undersøgelsen kan give et fingerpeg om, hvilke typer boliger der efterspørges i en by som Nibe.
Der er følgende hovedtendenser med betydning for udvalget af boligtype i byen:
- Det var vigtigt for personerne, da de valgte deres bolig i Nibeområdet, at der både var have og terasse og/eller altan samt garage eller lukkede parkeringsforhold.
- Det var vigtigt for personerne, da de valgte deres bolig i Nibeområdet, at bo tæt på både dagligvarebutik(ker) og gode transportforbindelser, men også at bo tæt på offentlige sundhedstilbud, cafeer, butikker og kulturliv.
- Det var vigtigt både at bo ugeneret af støj fra naboer og trafik og i et område uden sociale problemer eller problemer med kriminalitet, men også i et område med få nydanskere, da personerne valgte deres nuværende boligområde i Nibeområdet.
- Jo ældre personerne er, jo lavere månedlige boligudgifter har de
- Jo ældre personerne er, jo mindre villige er de til at skifte bolig engang i fremtiden, med mindre deres helbred eller livssituation ændrer sig
- Flere vil bo i en etagebolig eller række-, kæde- og dobbelthuse næste gang de skifter bolig sammenholdt med i dag
- Flere vil bo i en ejerlejlighed og en lejebolig næste gang de skifter bolig, sammenholdt med idag.
- Flere vil have en mindre bolig, både hvad angår antal rum og kvadratmeter næste gang, de skifter bolig, sammenholdt med idag.
Principper for bosætning Der er fastlagt følgende principper for "Bosætning" i byudviklingsplanen:
- Cirka halvdelen af de nye boliger skal placeres i/ved bymidten og skal primært findes ved omdannelse af eksisterende byområde
- Den anden halvdel skal findes ved udlæg til boliger i baglandet
- Bymidten skal kunne rumme blandede boligtyper og funktioner
- Nærheden til fjorden og havnen skal understreges ved at forbedre forbindelsen visuelt og fysisk
- Ny bebyggelse i baglandet bør ikke placeres helt på bakketoppen
- Ny bebyggelse skal i højere grad følge terrænkurver ved afslutning af byen
- Der kan bygges ny boligbebyggelse på "dalstrøget" (området ved Nøragervej), hvis grønne strukturer integreres
- Mulighed for mindre arealkrævende boligbebyggelse i baglandet end parcelhusbebyggelse - evt. med flere fællesfaciliteter
- Drikkevandinteresser ved Grydstedvej respekteres
Rummelighedsbehov Den foregående 12-års periode (2002-2013) er der bygget ca. 450 nye boliger i Nibe. Antallet af byggede boliger toppede i 2003, hvor antallet af byggede boliger var 72. Det gennemsnitlige antal nye boliger i Nibe har ligget på knap 40 boliger pr. år. Perioden indeholder altså både op- og nedgangstider. Derfor vil et lignende omfang af nye boliger være bedste bud på et behov for den kommende 12-års periode.
Nibe er med dens beliggenhed ved fjorden, gode service- og kulturtilbud, charmerende bymidte og attraktive natur- og landskabstilbud et attraktivt sted at bosætte sig for såvel børnefamilier som ældre med behov for tæthed til diverse servicetilbud.
Knap halvdelen af de boliger, der er bygget i Nibe de seneste 12 år, er bygget i eller tæt på bymidten, mens resten er bygget i baglandet mod øst. Der forventes en lignende fordeling af boligbyggeriet de kommende 12 år, da der fortsat er gode muligheder for at omdanne områder i eller tæt på midtbyen i Nibe. I overensstemmelse med intentionerne i Fysisk Vision 2025 prioriteres omdannelse og byfortætning frem for byspredning. Derfor er der også kun udlagt nye boligområder i baglandet, som er med til samle byen mere og som ligger i umiddelbar tilknytning til den eksisterende by.
Boligudbygningen i midtbyen de seneste 12 år Der er bygget mange nye boliger i og ved bymidten de senere år. Dette har været med til at styrke bymidten i Nibe, så vi idag ser et blomstrende handelsliv i bymidten. Modsat mange andre mellemstore oplandsbyer har Nibe formået at bibeholde og udvikle handelslivet i midtbyen. Der er bygget ca. 200 nye boliger i midtbyen af Nibe i perioden 2002-2013. Placeringen ses på nedestående kort.
Placeringen af nye boliger i og ved midtbyen de seneste 12 år.
Boligudbygningen i baglandet de seneste 12 år Når der skal bygges nyt i det åbne land lægges der vægt på at nytænke boligformen, så der kan udvikles nye former for boligbebyggelse med de samme kvaliteter som parcelhuset, men som er knap så arealkrævende. Arealressourcen er knap, så derfor gælder det om at reducere brugen af den. Samtidig er det vigtigt at værne om de natur og rekreative interesser, der findes i umiddelbar nærhed til Nibe.
Der er bygget ca. 250 nye boliger i baglandet mod øst de seneste 12 år. Placeringen ses på nedenstående kort.
 Placeringen af nye boliger i baglandet de seneste 12 år.
Rummelighed til boligudbygning I de eksisterende rammelagte områder i baglandet er der en rummelighed på ca. 190 boliger - dertil kommer rummelighed i forbindelse med byomdannelse i og ved bymidten.
De områder der er udlagt i baglandet i den eksisterende kommuneplan er vist på nedenstående kort.
En væsentlig del af den fremtidige boligudbygning er i den eksisterende kommuneplan tænkt at skulle ske ved Skalhøje og ved Lundevej.
 Eksisterende rummelighed til boligudbygning i baglandet udgør knap 190 boliger.
Det er vurderet, at der i de udpegede områder til byomdannelse kan bygges ca. 200 nye boliger (og måske flere). Derfor vil der være behov for at supplere den eksisterende rummelighed til boliger med ca. 60 nye boliger. Den fremtidige rummelighed til boligudbygning er vist på nedenstående kort.
 Fremtidig rummelighed til boligudbygning i Nibe udgør ca. 470 nye boliger. Derudover er peget på 3 perspektivområder til boligudbygning - evt. i kombination med erhverv i dele af områderne. Desuden er der udpeget et område til perspektivområde til boliger syd for Eventyrbakken og nord for Grydsted. Dette område er imidlertid beliggende i OSD-område.
Erhverv I Nibe er der to erhvervsområder:
- Området ved Østerlandsvej
- Området ved Skalhuse (Nibe Erhvervspark)
 Rummelighed til erhverv er vist med turkis streg.
Området ved Østerlandsvej er stort set udbygget mens det nyere område ved Skalhuse fortsat vil kunne udbygges. Ved Skalhuse er der dog terrænforskelle, som kan give udfordringer i forbindelse med byggeri af større enheder. I tilknytning til begge områder er der erhvervsområde, som skal overholde flere miljøkrav for at undgå nabogener.
Samlet set er der i Nibe-området en rummelighed på ca. 10 ha (områder ved Skalcentret). De arealer der er ledige til erhverv ligger syd og øst for det eksisterende erhvervsområde og er ikke umiddelbart synlige fra Aalborgvej. For at skabe mulighed for udbygning af området med arealer med synlighed fra den overordnede vej udlægges et areal på ca. 2,5 ha til erhverv. Der vil desuden i de udpegede perspektivområder til byudvikling kunne indplaceres erhverv, så områderne ikke udelukkende består af boliger. I den forbindelse skal det vurderes hvilke typer erhverv der kan placeres, så der ikke opstår gener.
Udover en rummelighed til ny bebyggelse med erhverv findes også ledige lokaler i eksisterende erhvervsbyggeri, som er ledige. Eksempelvis i ejendommen ved Skalhuse 5, hvor der kan lejes kontorfaciliteter i en bygning, hvor der også findes andre erhvervsdrivende, og hvor der kan skabes en form for synergieffekt mellem de forskellige erhvervsdrivende.
 Skalhuse 5 - Nibe Erhvervspark
Nibe erhvervsråd er nedsat med det primære formål at servicere og rådgive områdets etablerede virksomheder - samt at understøtte rådgivning af nye virksomheder og iværksættere.
Nibe erhvervsråd arbejder for følgende:
- at nuværende og kommende virksomheder i Nibe-området sikres de bedste muligheder for en god placering, en positiv udvikling og sund vækst
- øge antallet af bæredygtige job
- sikre, at Nibe-området fremstår som et stærkt og attraktivt erhvervsområde
- medvirke til at der føres en aktiv landdistriktspolitik
- medvirke til, at detailhandelen i primært Nibe by - samt turisterhvervet styrkes
Det bærende element i foreningens erhvervspolitik er, at alle skal være med til at skabe en fremtidssikret erhvervsudvikling. Foreningen sætter fokus på at kunne tilbyde de bedst mulige erhvervsmæssige rammer for områdets virksomheder – og for de nye, der kommer til. Virksomhederne, borgerne - og Aalborg Kommune skal løfte i flok og samarbejde om at videreudvikle det lokale erhvervsliv.
Byens funktioner Nibe rummer en væsentlig del af de byfunktioner, der er med til at skabe et godt hverdagsliv for byens borgere og alt sammen indenfor en overskuelig afstand.
Byen er kendetegnet ved at have et velfungerende fritids- og kulturliv. Eksempelvis er der butikker, skole, lystbådehavn, idræts- og kulturcenter, biograf, svømmehal, spisesteder, museum og Nibe festival. Alt sammen aktiviteter, som er med til at sikre, at der er steder i byen, hvor borgerne og de besøgende kan mødes. Disse mødesteder er med til at sikre byens sammenhængskraft.
Mødesteder i byen Mange af byens mødesteder er koncentreret i midtby-området og området ved Lundevej. Nibe skole, flere institutioner og idræts- og fritidsanlæg er samlet ved Lundevej. Det er en central placering i byen og for især de bløde trafikanter er der gode adgangsforhold. Det kan være relevant at placere en ny daginstitution i den nordlige del af Nibe for supplere de eksisterende institutioner i forbindelse med at byen vokser.
Det nye bibliotek i midtbyen med selvbetjening har betydet en forøgelse af brugen og skabt et nyt samlingssted i byen. Den kommende sognegård ved kirken kan også få betydning som et kommende mødested i byen.
 Mødesteder i byen
Udover de på kortet viste mødesteder er midtbyen kendetegnet ved at der findes mange mindre og også enkelte større pladsdannelser i byen. Et større fokus på potentialet i disse pladsdannelser kunne tilføre midtbyen mere byrumskvalitet. Derfor er også igangsat fornyelsesprojekt for Torvet, som er det mest centrale mødested/byrum i midtbyen. Efter renoveringsprojektet forventes at Torvet i højere grad kan bruges til udeservering og til afholdelse af arrangementer. Samtidig bliver dele af Torvet fredeliggjort så der ikke er mulighed for bilkørsel overalt på Torvet.
Syd for Nibe ligger Lundbæk Landbrugsskole men ellers findes en række uddannelsesinstitutioner indenfor en relativ kort transporttid med kollektiv transport.
Fritidslivet Der er udarbejdet en analyse af det nuværende og fremtidige behov for udlæg af nye arealer til fodboldbaner for hele kommunen. Den nuværende målsætning er, at der skal være 1 fodboldbane pr. 70 medlemmer. Udfra medlemstal, antal baner, arealstørrelse og forventet befolkningstilvækst er det i denne rapport konkluderet, at der en aktuel overbelægning på de eksisterende fodboldbaner i Nibe, idet der er 112 brugere pr. fodboldbane.
Samtidig forventes en befolkningstilvækst pr. år på 60-70 borgere, hvilket sandsynligvis vil få medlemstallet til at stige i boldklubben. Derfor bør udlægges nye arealer til foldboldbaner i tilknytning til de eksisterende boldbaner.
Butikker Nibe har trods den relativt korte afstand til Aalborg Centrum og City Syd formået at opretholde en stabil udvikling indenfor butikker, hvilket er med til at tilføre byen et attraktivt og aktivt bymiljø i midtbyen. Udvalgsvarebutikker ligger primært ved Skomagertorvet - Skomagergade og Torvet, mens dagligvarehandel primært er samlet ved Toften. Det er vigtigt at understøtte denne koncentration af butikkerne, så der er grundlag for at skabe et attraktivt miljø omkring dem på gader og pladser. Med den indbyggertilvækst, som byen har oplevet, og som forventes at fortsætte, vil grundlaget for at opretholde og udvikle et attraktivt by- og handelsmiljø fortsat være til stede.
 Den afgrænsede bymidte er vist med lilla streg og område til pladskrævende varegrupper er vist med blå streg. Den primære del af udvalgsvarebutikkerne er idag beliggende inden for den pink streg. Der er i øjeblikket 4 dagligvarebutikker i byen som er vist med en gul prik.
I erhvervsområdet ved Østerlandsvej/Nørregade er der udpeget et område til butikker med særligt pladskrævende varegrupper.
Det vurderes at der ikke er behov for ændringer af den afgrænsede bymidte eller område til særligt pladskrævende varegrupper. I begge områder er der fortsat mulighed for at udbygge med enten udvalgsvarebutikker eller butikker til pladskrævende varegrupper.
Dagligvarehandel: Nibe by har 5073 indbyggere (2014-tal) plus ca. 800 nye indbyggere hvilket giver et fremtidigt befolkningsgrundlag på knap 6000 indbyggere (om 12 år). Dette svarer til et fremtidigt forbrugspotentiale for dagligvarer på (x24.500 kr. pr. person) ca. 150 mill. kr.
Planområde 10 (se kort over planområdet nedenfor) har pt. 8749 indbyggere, hvilket svarer til et forbrugspotentiale for dagligvarer på ca. 214 mill. kr. (uden at der så er medregnet en stigning i befokningstallet). Det er uvist om der sker en tilsvarende fraflytning fra landområdet, som svarer til den stigning, der ses i Nibe, men under alle omstændigheder vil der være behov for, at Nibe skal kunne servicere oplandet til Nibe med dagligvarehandel.
 Oversigt over planområde 10 - Nibe-området.
Nedenfor ses en oversigt over dagligvarebutikker i Nibe og deres årlige omsætning (i 2013):
Dagligvarebutik |
Omsætning pr. år (2013) |
Superbrugsen |
45-50 mill. kr. |
Fakta |
25-30 mill. kr. |
Kiwi Minipris |
25-30 mill. kr. |
Netto |
35-40 mill. kr. |
Aldi (lukket) |
15-20 mill. kr. |
SuperBest (lukket) |
?? |
Ialt |
145-170 mill. kr. |
Umiddelbart passer forbrugspotentialet for dagligvarer med det fremtidige behov på ca. 150 mill. kr (det nuværende forbrugsbehov ligger på ca. 125 mill. kr.) . Men eftersom der er et stort opland til Nibe, som genererer et forbrugspotentiale på ialt ca. 214 mill. kr. og Aldi ikke længere findes i byen er det sandsynligt, at der vil være basis for en dagligvarebutik mere i byen indenfor en overskuelig årrække.
Indkøbsområdet på Toften rummer 2 af byens 4 eksisterende dagligvarebutikker og indenfor de seneste år er Aldi og SuperBest lukket. Fakta er flyttet i større lokaler der hvor SuperBest tidligere lå. Det vurderes, at der skal være mulighed for at placere en dagligvarebutik mere på Toften for at kunne tilgodese det fremtidige behov for dagligvarehandel i byen og oplandet. For at der kan opnås en positiv synergieffekt mellem dagligvarehandel og udvalgsvarehandel er det vigtigt, at en ny dagligvarebutik i byen placeres i tæt tilknytning til bymidten og den eksisterende handel, der findes i byen i dag.
Såfremt Nibe udbygges med flere boliger end de 450 nye boliger, som denne plan giver mulighed for, kan det blive aktuelt at finde en placering til en ny dagligvarebutik, som kan aflaste midtbyens dagligvarebutikker - f.eks. på Hobrovej.
Detailhandelslivet i midtbyen af Nibe fungerer godt og der findes en aktiv handelsforening, som til stadighed er med til at promovere byen. Nibe er karakteriseret ved, at der findes et bredt spekter af udvalgsvarebutikker i forhold til byens størrelse - især er udvalgsvarebutikkerne koncentreret ved Skomagertorvet, Skomagergade og Torvet. Tidligere var butikkerne i midtbyen mere spredt, men udviklingen går i retning af, at butikkerne koncentreres på et mindre areal. Dette er med til at skabe et levende butiksmiljø i den indre midtby. Der findes dog fortsat enkelte butikker, der ligger lidt væk fra selve butikskernen og en lidt bred afgrænsning af handelsområdet er med til at give gode muligheder for nyetablering af butikker. Der er ikke behov for at udvide den afgrænsede bymidte til udvalgsvarebutikker, hvilket også er i overensstemmelse med den melding vi har fået fra Nibe handelsstandsforening.
Mobilitet Mobilitet står for at komme fra A til B på den smarteste måde. Vi er ikke fodgængere, cyklister, bilister og brugere af den kollektive trafik. Vi er mobilister, og det skal være SMART at anvende flere typer transportmidler.
Fra Nibe er der gode muligheder for at komme hurtigt til Aalborg med bil og med offentligt transport. Der er dermed gode muligheder for at bo i Nibe og arbejde/uddanne sig i Aalborg.
Byen er samtidig kendetegnet ved, at mange af byens gader i midtbyen er smalle og snoede. Dette har en trafikdæmpende effekt og med til at give byen identitet og en menneskelig skala.
Vejforbindelser De overordnede trafik- og fordelingsveje ses på nedenstående kort.
Trafikveje (mørkeblå), fordelingsvej (orange), 30 km zone (stiplet), detailhandelsområde (mørkegrå) samt parkeringsområder.
Aalborgvej vil fortsat være en overordnet vej. Hastigheden er på strækningen ved Nibe er nedsat til 70 km/t. Det kan på sigt overvejes om hastigheden skal sænkes yderligere. I forbindelse med udformning af byfronten vil adgangsmulighederne mellem byen og havnen være et vigtigt element. Det skal undersøges nærmere, om der er mulighed for at etablere flere forbindelser mellem byen og havnen for de bløde trafikanter.
Nørregade/Anlægsvej/Hovvej/Sygehusvej er den anden trafikvej, der skal lede trafikken gennem Nibe. Grydstedvej og Hobrovej opsamler trafikken fra syd og øst.
Midtbyen indeholder i hovedtræk to centrale butiksområder, og det er vigtigt at den trafikale adgang til disse områder er forholdsvis uproblematisk både hvad angår bus-, cykel- og biltrafik.
Såfremt der udbygges med boliger i området mellem Parkvej og Hobrovej kan der blive behov for en ny fordelingsvej mod nord for at undgå øget trafik gennem byen via Parkvej og Nørregade.
Samtidig er der tung trafik fra erhvervsområderne ved Skalhuse og Østerlandsvej/Nørregade. Når der køres til motorvejsforbindelsen ved Støvring skal trafikken igennem dele af midtbyen. Såfremt der etableres en ny fordelingsvej fra Skalhuse i nord til Hobrovej vil denne transport gennem midtbyen kunne undgås.
Fremtidig vej mellem Hobrovej og Skalhuse - principskitse, linieføring ikke fastlagt
Fordelingsvejen vil udgøre den østlige afgrænsing af byen mod det værdifulde landskab ved Binderup Ådal. Fordelingsvejen er beskrevet i vejudbygningsplanen.
I forbindelse med fordebat-fasen har der været ønske om at etablere en ringforbindelse hele vejen rundt om Nibe og ikke kun fra Skalhuse til Hobrovej. Der er fordele og ulemper ved sådan en ringforbindelse. Blandt fordelene er, at trafikmængden (måske) vil falde på Aalborgvej/Løgstørvej og dermed bliver der større mulighed for en bedre kobling mellem midtby og havn.
Eftersom byen primært byudvikles mod nord og øst, er det først og fremmest relevant at reservere en vejforbindelse mellem Hobrovej og Skalhuse, selvom ulempen er at gode rekreative kvaliteter spoleres. Idet en stor del af trafikken til og fra Nibe by formodes at være pendlertrafik mellem Nibe og Aalborg formodes en nordøstlig del af en ringforbindelse endvidere at komme til at bære den største del af trafikken.
Såfremt vejen forlænges hele vejen syd om byen vil det have store konsekvenser for det rekreative liv i byen. Nibes nuværende og fremtidige rekreative kvaliteter ligger i høj grad i en ring om byen i dette område. Det gør den fordi den korte afstand fra boligerne til det rekreative landskab i dette tilfælde underbygger en daglig benyttelse af områderne. En omfartsvej vil spolere oplevelsen af ro i området, fordi bilernes støj vil ødelægge dette. Vejanlægget vil ignorere landskabets facetterede skalaer og kuperede terræn og dermed overskygge oplevelsen af et indbydende mange-facetteret landskab i menneskelig skala. Dette er netop den primære kvalitet i området.
Desuden vil en sydlig omfartsvej virke som en mental og fysisk barriere for den unikke sammenhæng landskabet i dag har med Binderup ådal og derved mindske det rekreative område betydeligt, og dermed også dets attraktive potentiale. Endelig vil vejen skære sig igennem bakkerne i baglandet med vigtige kulturhistoriske steder, som i dag udgør centrale udsigtspunkter, der giver borgerne mental ro og opladning. Ud fra et rekreativt og landskabeligt synspunkt, og dermed også et synspunkt der underbygger en god by at leve i, kan det derfor ikke anbefales, at en omfartsvej reserveres syd om Nibe.
I forbindelse med boligudbygning ved Lundevej er der behov for en revideret trafikløsning, som ikke betyder en forøgelse af trafikken ved skolen.
Der er flere løsninger, som kan komme i spil:
- Lukning af Lundevej ved Østervangen/Rugvangen og anvende disse veje som adgangsveje til Hobrovej/Grydstedvej. Dette kræver en forbedring af Lundevej, som i dag er meget smal.
- Ny vejforbindelse fra Lundevej til Hobrovej gennem fritidsområdet som beskrevet i lokalplan nr. 68. Dette kræver også en forbedring af Lundevej.
- Ny vejforbindelse længere mod sydøst mellem Lundevej og Hobrovej - evt. i forlængelse af en eventuel kommende fordelingsvej mod øst.
 Mulige vejforbindelser mellem Lundevej og Hobrovej.
Kollektiv trafik En god offentlig transport til og fra Nibe skal fastholdes. Byen har et væsentligt antal arbejdspladser, som det skal være muligt at pendle til og fra med offentlig transport. Men den største del af pendlingen går fra Nibe til Aalborg-området. Der er mange studerende fra Nibe, der pendler til Aalborg og ikke mindst mange borgere fra Nibe, der pendler til arbejdspladser i Aalborg-området.
De smalle og snoede gader i midtbyen virker fartdæmpende, men udgør samtidig en udfordring i forbindelse med bustrafik og større transporter.
Bustrafikken gennem Nibe har hidtil forløbet via Nørregade til Torvet, hvor der har været stoppested. I forbindelse med, at der ønskes en fredeliggørelse af dele af Torvet for trafik bliver stoppestedet på Torvet nedlagt og busstoppested flyttes til Hovvej. Placeringen af dette stoppested er valgt udfra, at busserne skal kunne servicere så mange som muligt i byen. Dermed er det vigtigt at stoppestedet placeres så tæt på kundeunderlaget som muligt.
 Den kollektive trafik ved Nibe 2014/2015.
Stiforbindelser Der er et godt og sammenhængende stinet i byen - mellem boligområderne, midtbyen, rekreative arealer, skole- og fritidsaktiviteter. Området langs Lundevej rummer skole, institutioner, fritids- og idrætsfaciliteter og har en central beliggenhed i byen. Det betyder, at der er relativt korte afstande til boligområderne.
I takt med at byen udbygges med boligområder skal det sikres, at der skabes en kobling til det overordnede stinet i byen, ligesom en øget grad af forbindelse til de rekreative områder og det værdifulde landskab øst for byen skal sikres. Kommende grønne kiler og skovområder i nærheden af byen vil skabe gode forudsætninger for at skabe nye attraktive stiforbindelser.
På længere sigt skal det sikres, at den nye nordøstlige fordelingsvej kan krydses, så naturområderne øst for vejen fortsat kan have en rekreativ værdi for byens borgere.
Tyvedalsstien går fra Eventyrbakken til havnen, men særligt gennem den centrale del af midtbyen har den en ganske særlig rolle. Tyvedalsstien forbinder de to centrale butiksområder ved Skomagertorvet og Toften, og skal sammen med gadeforløbet Skomagertorvet - Torvet - Toften være med til at binde midtbyen sammen. Tyvedalsstien bør være mere synlig i bybilledet. Med en kraftig renovering og fornyelse vil den få en mere markant profil, ligesom den kan være med til at løfte omgivelserne og sammenhængen i midtbyen.
Andre vigtig stiforbindelse i midtbyen er stien på toppen af den tidligere kystskrænt samt stien gennem anlægget ud til Skalskoven, som er med til at binde midtbyen sammen med skoven.
 Stinettet i Nibe kommer til at bestå et overordnet rekreativt stinet (vist med orange) samt et mere finmasket stinet (vist med sort).
Nibes potentiale består i, at landskabet tæt på byen endnu rummer et velbevaret, finmasket net af bi- og grusveje, kombineret med et varieret udbud af attraktive udflugtsmål for dagligdagens små ture og for de lidt mere tidskrævende ture i weekenden. Dertil tilføjes, at vejnet og udflugtsmål ligger i et kuperet landskab, der styrker variationen af oplevelser. Endelig er der, undtagen mod nord, forholdsvis god afstand til trafikerede veje, hvilket bidrager til en eftertragtet ro på turen.
På diagrammet herunder ses hvor kort afstand Nibes borgere har til rekreative områder udenfor byen. Cirklerne er sat med centrum på Torvet, men kan flyttes til et østligt og et sydligt center i byens nye kvarterer og kan derved vise, at hvert byområde har nære rekreative tilbud. En afstand på 300 meter eller derunder indikerer normalt daglig brug af et grønt område, hvis kvaliteten er i orden. En afstand af 1200 meter er den maksimale afstand for skoler og institutioners daglige anvendelse af rekreative områder.
Kortet viser desuden udvalgte fikspunkter (gule prikker), der udgør attraktive mål og delmål på en rute i landskabet. På de rekreative ruter i landskabet knyttes særlige stemningsfulde fikspunkter såsom kulturhistoriske monomenter, udsigtspunkter, skov, ådal, markveje og landsbymiljøer til turen. Fikspunkterne giver identitet til de enkelte steder på turen. Disse rumligheder med tilhørende identiteter er årsagen, at det er så interessant at bevæge sig rundt i byen og omegnen. Over den næste bakke får man en ny oplevelse. Efterhånden genkender man oplevelserne og de bruges intuitivt som guide, når man bevæger sig rundt i byen og landskabet.
 Afstande til rekreative fikspunkter i og ved Nibe.
Det grønne Landskabet omkring Nibe er alsidigt og består i store træk af bakketoppe, slugtlandskab, slettelandskab, dalstrøg, strandeng, kystskrænt og ådal. Det er et varieret landskab, som giver gode muligheder for udsigtskig over fjorden og byen (se desuden beskrivelse af landskabet under "Overordnede bindinger").
Med den overordnede rekreative plan, der nu lægges i kommuneplanen, ønskes det at styrke en bedre sammenhæng mellem Nibes rekreative områder.
 Landskabsstrukturen i store træk ved Nibe
Landskabet omkring Nibe rummer en palette af særlige landskabelige kvaliteter og et kæmpemæssigt rekreativt potentiale, der kan give borgerne i Nibe et fundament for et alsidigt aktivt fritidsliv og dermed et sundere liv. ( jf. at mængden af grønne områder tæt på hvor folk bor har en signifikant betydning for deres helbred, Maas et al. 2006. Grønne områder bidrager til at genopbygge borgernes mentale velbe-findende/styrke, udgør områder hvor der kan udøves fysisk aktivitet, reducerer dødelighed og mindsker stress).
En kombination af områdernes størrelse og kvalitet, afstanden til områderne og borgernes mobilitet og områdets tilgængelighed er afgørende for, om borgerne bruger dem. Jo større afstand jo mindre benyttes områderne, samtidig med, at borgerne gerne vil gå længere for at komme til et stort rekreativt område af høj kvalitet. Det åbne land syd og øst for Nibe opfattes i høj grad som et varieret, men samlet fritidslandskab – ét ”stort grønt område”, og denne kvalitet er unik og noget borgene i Nibe gerne vil gå efter. Der er ikke foretaget målinger af brugerniveauet i Nibe, men på registreringsturene i området har Park & Natur mødt mange borgere på løbetur, gåtur, cykeltur etc. Anvendelsen af området er blevet bekræftet i samtaler med brugerne i området, samt af rideskolen.
Borgerne kommer ofte i skoven og det er den friluftsaktivitet som flest borgere udøver. Skove medvirker til at give landskabet karakter, er den naturtype, der har den største biodiversitet, medvirker til reduktion af CO2- indhold i luften og udleder ikke kvælstof til atmosfæren.
 De eksisterende skovområder eller træbeplantninger ved Nibe.
Nibe er i mangel på skovområder. Skalskoven - måske Danmarks første rekreative byskov - er under stort brugerpres fra mange forskellige brugergrupper (cykling, gående, løbere, ryttere, events etc.), og der er behov for flere skovområder og en udbygget sammenhængende rekreativ struktur, der kan aflaste den gamle skov.
I kommuneplanens retningslinje for skovrejsning fremgår, at der skal skabes god adgang til de nye skove, og at der skal være en sammenhæng med det rekreative stinet. Skovene skal være åbne og uden hegning, der hindrer den frie færdsel for dyr såvel som for mennesker. Ved planlægningen af ny kommunal skov skal der sikres lysninger i form af en passende afstand til eksisterende og planlagt bebyggelse, friholdelse af bevaringsværdige kulturspor, udsigtskiler o.l.
Der ønskes et sammenhængende mosaik af grønne områder rundt om byen. Denne mosaik skal bestå af større eller mindre skovområder, som forbindes af grønne kiler og stiforbindelser. Målet er at skabe sammenhængende korridorer for flora og fauna samt give befolkningen mulighed for at bevæge sig mellem de grønne områder i et sammenhængende stinet.
Nibe rummer én gammel bypark langs Nørregade, samt en nyere Stadionpark. Derudover er der en del mindre grønne områder af svingende kvalitet. Endelig er der havne-området, som også bidrager væsentligt til det rekreative liv i byen. Med byens udbygning i de senere år, samt målsætning for en yderligere udbygning er der behov udvidelse af de rekreative områder, der kan understøtte et fortsat godt byliv.
Det bør undersøges nærmere om de rekreative områder og små byrum kan benyttes til håndtering af regnvand via f.eks. regnbede, forsinkelsesbassin eller nedsivningsanlæg. Nye sammenhængende rekreative områder bør udlægges i forbindelse med de nye byudviklingsområder, og i disse områder skal der ske håndtering af regnvand. I de nye boligområder bør der arbejdes med en samlet plan for regnvandshåndtering, der kan bidrage til at styrke områdets identitet og rekreative brug.
Klima Klimaændringerne lægger et stort pres på kloaksystemerne, men løsningen er ikke nødvendigvis at udskifte rørene, så de får en større kapacitet.
Som beskrevet i afsnittet "Overordnede bindinger", hvor der også kan ses risikokort for Nibe, så forventes det at klimaet ændres, hvilket vil betyde havvandsstigning, forhøjelse af grundvandsspejl, mere vand i vandløb og øget nedbør. Der er derfor behov for i højere grad end tidligere at gøre det muligt med Lokal Afledning af Regnvand (LAR).
Begrebet LAR har været kendt i Danmark siden starten af 1990’erne. Det dækker over et princip for håndtering af regnvand, hvor de traditionelle lukkede rørsystemer suppleres med, eller erstattes af, forskellige teknikker til lokal afledning af regnvand, såkaldte LAR-elementer. LAR-elementer er primært baseret på forsinkelse og nedsivning.
En del af LAR-løsningen kan være at udpege områder til forsinkelses- og nedsivningsbassiner, som samtidig kan indgå som et rekreativt element i byområdet og dermed være med til at tilføre området en højere grad af kvalitet.
Udfra de områder der er og vil blive byudviklet de kommende år udpeges derfor en række områder, hvor der enten allerede findes en form for LAR-løsning, eller hvor der bør arbejdes med at supplere med flere LAR-løsninger i fremtiden.
 Oversigt over eksisterende eller potentielle områder til forsinkelses- eller nedsivningsbassiner i Nibe.
|