Lovgrundlag og procedure for en miljørapport "Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)" indeholder kriterier for hvilke planer, der kræver udarbejdelse af en miljørapport.
Lovens formål er at sikre et højt niveau af miljøbeskyttelse, at integrere miljøhensyn i planlægningen, og at fremme bæredygtig udvikling.
Der skal laves miljørapporter for planer, som omhandler store miljøbelastende projekter listet i lovens bilag 1 og 2, eller som påvirker et internationalt beskyttelsesområde.
For mindre planer, som kun omfatter et mindre område eller som kun indeholder mindre ændringer, kan miljørapporten undlades, hvis planen ikke forventes at få væsentlig indvirkning på miljøet.
I miljørapporten beskrives, hvordan den ændrede kommuneplans realisering forventes at påvirke miljøet, og hvordan planens miljøpåvirkninger skal overvåges.
Når der, som i dette tilfælde, udarbejdes en miljørapport, fastlægges det nærmere indhold (afgrænsing) af miljørapporten i forhold til, hvilke miljømæssige forhold der især forventes påvirket, og hvilke faktorer der bør undersøges nærmere, enten for at udelukke en påvirkning eller for at fastslå påvirkningens omfang og karakter. Dette sker i samarbejde med berørte myndigheder.
Offentlighedsproceduren for miljørapporten følger høringsperioden for forslaget til kommuneplantillægget med en høringsperiode på min. 8 uger.
Når offentlighedsperioden er udløbet, behandles indkomne bemærkninger, og miljørapporten suppleres med en "sammenfattende redegørelse". Den sammenfattende redegørelse er et selvstændigt afsnit i miljørapporten, og den offentliggøres sammen med det endeligt vedtagne kommuneplantillæg.
Ikke teknisk resume Udgangspunktet for dette kommuneplantillæg er at fastlægge en ny byudviklingsplan for Vadum
Idet kommuneplantillægget overordnet fastlægger retningslinjer og rammer for den fysiske udvikling af Vadum, skal miljøvurderingen også foretages på et overordnet niveau. Dette medfører, at miljøvurderingen koncentrerer sig om en overordnet vurdering af forhold, der kan have en indvirkning på miljøet og hvilke miljøforbedrende foranstaltninger, der bør overvejes at inddrage i forbindelse med detailplanlægning.
De seneste 12 år er der bygget knap 100 nye boliger i Vadum. Denne periode dækker både over opgangs- og nedgangstider for byggeriet. Derfor vurderes, at en fremskrivning i antallet af boliger, der svarer til de seneste 12 år vil være det bedste bud på behovet for nye boliger. Det har dog også vist sig, at der de senere år har været en øget interesse for at udvikle nye boligområder i Vadum. Derfor, og for at kunne skabe en byudvikling med bedre mulighed for helhedsbetragtninger, udlægges areal til ca. 160 nye boliger.
De væsentligste forhold som er miljøvurderet er:
- Landskab - Vadum ligger i et relativt fladt område, som tidligere har være havbund. I øst løber Gammelå gennem en ådal, som med byudviklingsplanen ønskes fremhævet mere.
- Drikkevand - Det nordlige område i Vadum er udpeget til indvindingsopland for drikkevand. Byudvikling i indvindingsopland udgør en forureningsrisiko for grundvandet, hvorfor byudvikling mod nord er fravalgt.
- Klimaudfordringer - Byudviklingen til boliger i Vadum placeres langs byens østlige kant. Hvor der enkelte steder i dag er risiko for oversvømmelse, vil der blive behov for at håndtere overfladevandet. Der udlægges et rekreativt område langs Gammelå, som samtidig vil kunne anvendes til håndtering af regnvand. Der kan også blive behov for terrænregulering de steder, hvor vandet samles på uhensigtsmæssige steder eller i forbindelse med, at det ønskes at skabe en større afstand til grundvandsspejlet. Konkrete vurderinger vil blive foretaget i forbindelse med lokalplanlægning.
- Grønne/rekreative kvaliteter - Planen skal sikre den grønne struktur og forbinde byen med det omgivende landskab. Planen sigter på at forbedre muligheden for rekreation ved at øge udbuddet og tilgængeligheden til rekreative områder.
- Mødesteder og byfunktioner - Planen skal skabe mulighed for udvikling af byens mødesteder og byfunktioner, således at byen kan fungere godt for byens borgere.
- Støj - Den gældende støjkonsekvenszone omkring Aalborg Lufthavn/Flyvestation Aalborg respekteres ved udlæg af støjfølsom anvendelse. Der er trafikstøj fra Thisted Landevej, som skal varetages.
Forud for udarbejdelsen af det egentlige forslag til kommuneplantillæg er der foregået et omfattende forarbejde, hvor der har været dialog med borgere, interesseorganisationer, investorer mv. Der er også sket en afvejning af interesser internt i Aalborg Kommune mellem de forskellige forvaltninger og forvaltningsgrene.
Miljørapportens fokusområder Berørte myndigheder har været hørt for at fastlægge væsentlige miljøparametre til miljøvurderingen af forslag til kommuneplantillæg 5.026. Høringen forløb fra 20. december 2019 til 27. januar 2020.
Følgende myndigheder har været hørt:
Miljøstyrelsen (mst@mst.dk), Naturstyrelsen (nst@nst.dk), Erhvervsstyrelsen (erst@erst.dk), Vejdirektoratet (vd@vd.dk), Region Nordjylland (region@rn.dk), Forsvarets Ejendomsstyrelse (fes@mil.dk), Landbrugs- og Fiskeristyrelsen (mail@elfst.dk), Nordjyllands Historiske Museum, Miljø- og Energiforvaltningen, Park og Natur, Trafik og Veje, Byggeri, Familie- og Beskæftigelsesforvaltningen, Skoleforvaltningen, Sundheds- og Kulturforvaltningen, Borgmesterkontoret.
Der er indkommet bemærkninger fra følgende:
- Forsvarets Ejendomsstyrelse, kontaktperson er Inge Haugaard Nielsen.
- Vejdirektoratet, kontaktperson Pernille Korgaard Hansen.
- Miljø- og Energiforvaltningen, Aalborg Kommune.
En oversigt over miljørapportens fokusområder fremgår af det ikke-tekniske resumé. Herunder beskrives og vurderes disse fokusområder nærmere.
Landskab
 Landskabet omkring Vadum.
Landskabet omkring Vadum er domineret af stenalderhavets hævede havbund, hvilket betyder at området fremstår meget fladt og overvejende åbent. Der fremstår flere flade forhøjninger i terrænet, som er hævet 3-4 m. over det omgivende terræn. Nord og øst for Vadum er terrænet mere svagt bølgende, med en ådal omkring Gammelå, som er en mindre å, der i mange år har haft et udrettet forløb.
I byudviklingsplanen udlægges et rekreativt område langs Gammelå, som samtidig skal være med til understrege og fremhæve åen og ådalen.
Drikkevand
 Drikkevandsinteressen i Vadum er et tungtvejende hensyn i forhold til byens udvikling.
Vadum Vandværk henter drikkevandet i 2 kildepladszoner. Den ene ligger i den nordlige del af byen. Det udgør en forureningsfare for drikkevandsressourcen, hvis der etableres ny byudvikling i kildepladszonene eller indvindingsoplandet, hvorfor det er fravalgt at fortsætte udvikling af Vadum mod nord ind i denne byudviklingsplan.
Såfremt der findes en alternativ kildeplads af vandværket vil området muligvis kunne indgå som nyt område til byudvikling. Det er omkostningskrævende at flytte en kildeplads, og det er ikke givet, at det kan lade sig gøre at finde en ny egnet kildeplads.
Områder med Særlige Drikkevandsinteresser (OSD) er områder, der er udpeget af Staten, og som skal sikre den fremtidige drikkevandsressource.
På baggrund af ovenstående er det derfor en klar præmis for byudviklingsplanen, at kildepladszonen og indvindingsoplandet friholdes for nyudlæg til bebyggelse.
Klimaudfordringer
 Afstanden til grundvandsspejlet
|

Områder med risiko for oversvømmelse.
|
Klimaet ændrer sig, og en væsentlig konsekvens er et vådere miljø. Det vil sige stigende grundvandsspejl, øget nedbør, mere vand i vandløbene og stigende havvandsstand. Ændringerne vil ske over en meget lang tidshorisont. Indretning af vores byer og landskaber vil dog allerede nu med fordel kunne tage udgangspunkt i vores forventninger til fremtidens klima, herunder stigende grundvandsstand og vandstanden i havet.
Som konsekvens af øgede og voldsommere regnmængder er det relevant, i øget omfang, at forholde sig til håndtering af regnvand.
Klimaændringerne lægger et stort pres på kloaksystemerne, men løsningen er ikke nødvendigvis at udskifte rørene, så de får en større kapacitet. Der er behov for, i højere grad end tidligere, at håndtere regnvand via forsinkelse eller nedsivning.
Begrebet Lokal Anvendelse af Regnvand (LAR) har været kendt i Danmark siden starten af 1990’erne. Det dækker over et princip for håndtering af regnvand, hvor de traditionelle lukkede rørsystemer suppleres med, eller erstattes af, forskellige teknikker til lokal afledning af regnvand, såkaldte LAR-elementer. LAR-elementer er primært baseret på forsinkelse og nedsivning.
Da byudviklingen i Vadum kommer til at blive placeret langs byens østlige kant, hvor der enkelte steder idag er risiko for oversvømmelse, vil der blive behov for at håndtere det overfladevand, byudviklingen genererer. Samtidig med at det rekreative område langs Gammelå skal anvendes til rekreation forventes, at området samtidig vil kunne anvendes til håndtering af regnvand. Der kan i forbindelse med håndtering af regnvand blive behov for terrænregulering de steder, hvor vandet samles på uhensigtsmæssige steder eller i forbindelse med, at det ønskes at skabe en større afstand til grundvandsspejlet. Konkrete vurderinger vil blive foretaget i forbindelse med lokalplanlægning.
Da der er ved at blive etableret separatkloakering i Vadum, er der behov for at etablere et bassin til regnvandshåndtering i den østlige del af byen (tæt på Gammelå). Bassin vil blive placeret på kommunalt ejet areal.
Alle bassiner med permanent vandspejl i og omkring Vadum skal indrettes, så de overholder retningslinjer fra Aalborg Lufthavn/Flyvestation Aalborg i forbindelse med at risiko for fuglekollision skal minimeres.
I områder med en årlig oversvømmelsesrisiko på 5 % eller derover, som vist på kortet til højre, er det vigtigt enten at undgå fremtidig bebyggelse eller i forbindelse med planlægning at indrette området, så oversvømmelse kan undgås, eksempelvis ved at indrette områder til afledning af regnvand i form af en regnvandssø i et rekreativt område.
Grønne/rekreative kvaliteter
 Beskyttet natur og vandløb samt skovrejsningsområder rundt om byen.
Byen er karakteriseret ved at være placeret let hævet over et generelt fladt landskab.
Der er mindre områder rundt om byen, som er registreret som beskyttet natur (naturbeskyttelseslovens § 3) i form af eng, overdrev og søer, samt et par beskyttede vandløb, heriblandt Gammelå.
Vadum ligger desuden i udbredelsesområder for flere arter opført på EU-habitatdirektivets bilag IV. For disse arter vurderer Aalborg Kommune, at kommuneplanområdet med meget stor sandsynlighed indgår som levested for flere arter flagermus – både som rasteområde, ledelinje og fourageringsområde, samt spidssnudet frø og muligvis stor vandsalamander.
Der påtænkes ikke at udvikle byen ind i den beskyttede natur, helt op til åbrinker eller i områder registreret som fredskov. Samlet set vurderes, at kommuneplanen og kommuneplantillægget således ikke at medføre væsentlige negative ændringer af Bilag IV-arternes levestedbetingelser.
Det nærmeste Natura 2000 område, Natura 2000-område nr. 15 Nibe Bredning, Halkær Ådal og Sønderup Ådal, ligger ca. 3 km syd for kommuneplanområdet. I kraft af den betydelige afstand, vurderes kommuneplantillægget hverken i sig selv eller i forbindelse med andre planer eller projekter at kunne påvirke arter eller naturtyper i udpegningsgrundlaget negativt inden for Natura 2000 området.
Byudviklingsplanen skal tilgodese byens og områdets grønne og rekreative kvaliteter. Det er derudover ønsket, at byen på sigt skal få flere bynære rekreative områder. Det er et mål med byudviklingsplanen at sikre rekreative grønne områder, med offentlig tilgængelighed, i tæt sammenhæng med bosætningsområderne. Derfor arbejdes/planlægges der for en videreudvikling af friluftslivet i byen, samt sikring af arealer til skovrejsning, grønne rekreative kiler og forbundne rekreative stisystemer.
Mødesteder og byfunktioner Intentionen er at styrke det eksisterende handelsområde ved Ellehammersvej.
Der forventes at blive i alt bygget ca. 245 nye boliger (inkl. områder som pt. er ved at blive udviklet) de kommende 12 år, som sandsynligvis vil være med til at skabe bedre basis for et bæredygtigt handelsliv i byen samt styrke de eksisterende servicefunktioner i form af skole, daginstitutioner, fritidsaktiviteter mv.
Der ønskes samtidig at give mulighed for at styrke området ved skolen/hallen, således området kan udvikles til byens primære samlingssted i forhold til idræts- og kulturarrangementer foruden, at byens skole udgør et væsentligt samlingssted.
Støj
 Støjkonsekvenszoner ved Vadum - henholdsvis fra trafik og fly.
Miljøstyrelsen har fastsat vejledende støjgrænser for de fleste typer af ekstern støj. De vejledende støjgrænser er almindeligvis fastlagt ud fra undersøgelser af store befolkningsgruppers opfattelse af støjen. De vejledende støjgrænser er beskrevet i Miljøstyrelsens vejledning nr. 4/2007 "Støj fra veje". Ved nyudlæg af miljøfølsom anvendelse (f.eks. boliger eller daginstitutioner) skal Miljøstyrelsens vejledende støjkrav være overholdt. Dette kan eksempelvis ske ved etablering af en støjvold langs Thisted Landevej. Støjafskærmningen skal tilpasses til landskabet.
På kortet overfor er vist støjkonsekvenszonen fra miljøgodkendelsen fra 1998. Byudviklingsområder til boligformål er placeret nord for støjkonsekvenszonen.
Vurdering af ændringer i forhold til gældende planlægning I redegørelsens afsnit om "Ændringer i forhold til gældende planlægning" er gennemgået de konkrete ændringer, der er i kommuneplanens rammedel. I forhold til kommuneplanens retningslinjer vurderes, at der ikke er sket så væsentlige ændringer, at det kan have en miljømæssig konsekvens. Herunder vurderes derfor de miljømæssige konsekvenser af ændring af kommuneplanens rammedel. Vurderingen sker primært på baggrund af en konfliktsøgning i kommunens kortinfo.
 Nummerering af de områder, hvor der sker væsentlige ændringer af rammerne.
Område A Der foretages tilretning af en ramme til boligformål vest for Gammelå, som allerede findes i kommuneplanen (dog hidtil som blandet bolig/erhverv). Det forventes, at Gammelå forlægges mod øst og samtidig gives et mere slynget forløb. Derudover udlægges nyt område til boliger øst for Gammelå. Begge områder skal have en god afstand til Gammelå, så der skabes en ny grøn kile langs åen.
Mindre dele af området er i kommuneplanen udpeget til at ligge i område med risiko for oversvømmelse. I forbindelse med den mere detaljerede lokalplan for området skal det vurderes, om der skal ske terrænregulering eller andet, så oversvømmelse undgås.
For at mindske risikoen for kollisioner mellem fugle og fly, har Trafik- og Boligstyrelsen fastsat bestemmelse om, at flyvepladser med regelmæssig transport af passagerer og fragt skal holde øje med og forsøge at forhindre, at der placeres anlæg, der kan tiltrække fugle. Derfor vil der i forbindelse med kommende lokalplanlægning indledes en dialog med Forsvarets Bygningsstyrelse i forhold til, hvordan eventuelle foranstaltninger til afledning af regnvand vil skulle indrettes.
Den nordøstlige del af området er beliggende i område med kirkebeskyttelseszone. Det vil i forbindelse med lokalplanlægning blive vurderet, om der vil ske en væsentlig påvirkning af indkig til kirken.
Som tidligere nævnt er den sydlige del af Vadum påvirket af trafikstøj fra Thisted Landevej. I forbindelse med lokalplanlægning skal det derfor dokumenteres, at Miljøstyrelsens vejledende grænser for trafikstøj er overholdt. Det vil sandsynligvis blive nødvendigt at etablere en form for støjafskærmning op mod Thisted Landevej.
Området placeres nord for flystøjkonsekvenszone. Konsekvenszone er fastlagt i forbindelse med den miljøgodkendelse af lufthavnen, der blev udarbejdet i 1998.
En del af området ligger inden for kystnærhedszonen. Det vurderes, at bebyggelse i området ikke på nogen måde vil kunne påvirke kysten visuelt.
Område B Der er sket en tilretning af en ramme til boligformål, så denne bliver justeret lidt længere ud mod øst.
En del af området er i kommuneplanen udpeget til at ligge i område med risiko for oversvømmelse. I forbindelse med den mere detaljerede lokalplan for området skal det vurderes, om der skal ske terrænregulering eller andet, så oversvømmelse undgås.
Området er, ligesom område A, beliggende i et område, hvor risiko for fuglekollision skal søges nedsat.
Området er beliggende i område med kirkebeskyttelseszone. Det vil i forbindelse med lokalplanlægning blive vurderet, om der vil ske en væsentlig påvirkning af indkig til kirken.
Område C Område C omfatter et område i den nordøstlige del af Vadum. Området vil afrunde byen mod den grønne kile langs Gammelå på dette sted.
Inden for området ligger en bygning, som er registreret med middel bevaringsværdi. Det skal vurderes nærmere i forbindelse med lokalplanlægning, om bygningen skal bevares.
Op til området ligger et område registreret som beskyttet natur (eng). Dette område må ikke ændre tilstand.
Området er, ligesom område A og B, beliggende i et område, hvor risiko for fuglekollision skal søges nedsat.
Området er beliggende i område med kirkebeskyttelseszone. Det vil i forbindelse med lokalplanlægning blive vurderet, om der vil ske en væsentlig påvirkning af indkig til kirken.
Område D Der er lavet mindre ændringer af rammeafgrænsningen ved Vester Halne. Disse ændringer vurderes ikke til at kunne få væsentlig miljømæssig indvirkning.
Alternativer/0-alternativet Miljørapporten skal beskrive og evaluere rimelige alternativer. Alternativerne ligger i alle de fravalg, der er foretaget i processen med baggrund i rapportens fokusområder.
0-scenariet er at bevare retningslinjer, arealudpegninger og kommuneplanrammer som de var. Men da Vadum er udpeget som en oplandsby med væsentligt byvækstpotentiale i kraft af byens beliggenhed og kvaliteter, vil der dog være et ønske om fortsat at kunne udbygge byen. En løsning er derfor at sikre, at der kan ske en udvikling af byen på den mest bæredygtige måde ved at omdanne noget af den eksisterende by og ved at udlægge arealer til byudvikling de steder, hvor der er færrest interessekonflikter og uden der sker byspredning.
Byudvikling mod nord er fravalgt fordi der er stærke drikkevandsinteresser i området.
Byudvikling nord for Vester Halne er fravalgt, primært fordi området er udlagt til råstofinteresseområde, men også fordi byudvikling på vestsiden af Rullebanen vil skabe trafiksikkerhedsmæssige udfordringer i forbindelse med børns krydsning af vejen.
Byudvikling syd for Vester Halne er fravalgt af landskabsmæssige hensyn, men også for at bevare Vester Halne som en selvstændig landsby. Desuden vil der være trafikstøj i den sydlige del af området. Byudvikling vil desuden skabe trafikmæssige udfordringer i forbindelse med børns krydsning af Rullebanen.
Byudvikling mod syd er udelukket pga., at byen støder op til Flyvestation Aalborg/lufthavnen og Thisted Landevej.
Afbødeforanstaltninger og overvågning Generelt er miljøvurdering en proces, og der er under arbejdet med kommuneplantillægget og miljøvurderingen sket en justering af kommuneplanen, så der opstår færrest mulige interessekonflikter.
Byudviklingsplanen for Vadum er udarbejdet som et kommuneplantillæg - en form for områderevision af kommuneplanen - der skal angive fremtidsperspektiverne for byens udvikling de kommende 12 år.
Planen bevæger sig derfor på et overordnet visionært niveau, hvor det ikke giver mening at beskrive afbødeforanstaltninger og overvågningsprogrammer.
Byudviklingsplanen bliver fulgt op af mange konkrete planer og projekter. I processen med disse planer og projekter vil arbejdet med de ovenfor nævnte fokusområder blive videreført.
Sammenfattende redegørelse Miljørapporten har været i offentlig høring sammen med planen. I forbindelse med den endelige godkendel-se af planen er der lavet en sammenfattende redegørelse, jf. ”Lov om miljøvurdering af planer og program-mer og af konkrete projekter (VVM)”:
Integrering af miljøhensyn i planen Planen er udarbejdet på et overordnet niveau, og derfor er miljøhensyn også vurderet på et overordnet ni-veau og ud fra en helhedsbetragtning for hele byen. I forbindelse med byudviklingsplanen er forsøgt at skabe mulighed for at udvikle byen på en bæredygtig måde set i forhold til en lang række faktorer som placering af nye arealudlæg, udnyttelse af eksisterende byområde til andre formål, trafikbetjening, klimafor-hold, grundvands- og naturinteresser osv.
Behandling af udtalelser indkommet i offentlighedsfasen Miljørapporten har medvirket til at afdække relevante miljøforhold i relation til forskellige planmæssige bin-dinger i byen – eksempelvis klimaforhold, beskyttet natur, fredskov og grundvandsinteresser.
I forbindelse med offentlighedsfasen er der indkommet 7 bemærkninger, men ingen af disse bemærkninger omhandler forhold i direkte relation til miljørapporten, og bemærkningerne har ikke givet anledning til æn-dringer af kommuneplantillægget.
Valg af plan ud fra de behandlede alternativer 0-alternativet er ikke valgt, da Aalborg Kommune har stor interesse i at udnytte potentialet for en byvækst på bæredygtige vilkår. I forbindelse med miljørapporten er vurderet forskellige alternative byudviklingsret-ninger for Vadum. Den valgte løsning vurderes at være den løsning, der har mindst indvirkning på miljøet.
Overvågning af væsentlige miljøpåvirkninger af planen Byudviklingsplanen er udarbejdet på et overordnet niveau, og derfor er der ikke planer om at iværksætte afbødeforanstaltninger eller overvågningsprogrammer. Det vil eventuelt være muligt i forbindelse med kommende konkret planlægning. |