Skalborg har sin oprindelse omkring en samling udflyttergårde ved krydset Nibevej-Hobrovej. Området er i dag nedslidt og derfor et højt prioriteret byomdannelsesområde, der ligger centralt placeret tæt ved bydelens aktivitetsknudepunkt ved Agri Nord Idrætscenter og dyrskuearealet. Målet er at opgradere plangrundlaget, således at området langs Hobrovej og Nibevej kan revitaliseres og danne en overgang mellem bydelen Skalborg og City Syd og samtidigt i højere grad kan skærme det bagvedliggende boligområde fra vejene.
Målet er at skabe en ny alsidig facade mod Hobrovej og Nibevej, hvor bevaring af de oprindelige spor og sammenhænge forenes med udvikling og nytænkning. Området skal understrege den grønne ring langs bakkefoden og desuden være med til at forskønne Hobrovej og Nibevej som grønne indfaldsveje. Samtidigt skal der i planlægningen af området sikres mere hensigtsmæssig trafikal adgang og bedre oversigtsforhold.
Illustrationen viser byudviklingsplanens principper, i form af vigtige sammenhænge, fokus på forarealer, knudepunkter og grønne forbindelser, der skal tages i betragtning i den mere detaljerede planlægning af området.
|
Anvendelsen til boliger og andre støjfølsomme formål forudsætter at trafikstøjen ikke overstiger grænseværdier jf retningslinje 13.3
Hensigten er, at området skal udvikles i kraft af den specifikke placering:
- ift. det overordnede vejnet, med høj synlighed
- ift. at danne overgang mellem bydelen og City Syd, med fokus på forarealer og en grøn markering af bakkefoden
- ift. sammenhængen med bydelens funktionsknudepunkter, særligt Agri Nord idrætscenter og dyrskuearealet.
Forud for ny bebyggelse i området skal der gennemføres en lokalplanlægning. Planlægningen skal tage højde for, at funktioner ikke genererer mere trafik end der hensigtsmæssigt kan afvikles, sikre tilfredsstillende adgangs- og oversigtsforhold, miljøforhold, grønne kvaliteter, skiltning og redegøre for samspillet med de tilstødende områder - samt ikke mindst, at berørte parter høres.
|
Langs Hobrovej og Nibevej er tinglyst byggelinjer, der skal friholdes for bygninger og faste anlæg.
Kommuneplanrammen 3.6.D1 deles op i to delområder, henholdsvis delområde 1 og 2.
|
For området er der en række miljømæssige forhold der skal indarbejdes i planlægningen.
- Der er registreret jordforurening på arealet, der skal belyses yderligere
- Området er i kommunens kortlægning markeret udsat i forbindelse med regnhændelser, hvilket skal varetages i strukturplanen for områdets disponering. Området planlægges separatkloakeret, og en opgradering af forarealerne skal sammentænkes med dette arbejde jf. retningslinje 2.1.6
- Anvendelsen til boliger og andre støjfølsomme formål forudsætter at trafikstøjen ikke overstiger grænseværdier jf. retningslinje 13.3
- Området er beliggende delvist inden for Aalborg Vand A/S’ kildeplads ved Drastrup, som er et af Aalborg Kommunes vigtigste indvindingsområder til forsyning med drikkevand. Drikkevandsinteresser og grundvandsdannelse er vigtig for området, hvorfor der i planlægningen skal være særlig fokus på anvendelse og foranstaltninger, der kan sikre grundvandsinteresserne, så trusler mod grundvandet forhindres, og drikkevandsforsyningen sikres.
|
Interesseområder for vandindvinding. Den lilla farve viser kildepladszoner, den mørkeblå skravering angiver områder med særlige drikkevandsinteresser (OSD), den lyse blå skravering angiver områder med drikkevandsinteresser (OD) og den gule skravering med blå kant angiver indvindingsoplandet til den enkelte kildeplads.
|
Områdets struktur har historiske træk fra den oprindelige landsby, Skalborg. Om den enkelte bygning vurderes at være bevaringsværdig i sig selv fremgår af retningslinie 5.2.3., hvilket dog skal ses i sammenhæng med den enkelte bygnings stand.
Området skal fungere som buffer mellem de bagvedliggende boliger og Hobrovej/Nibevej og samtidigt markere overgangen mellem bydelen og City Syd. For at modvirke en visuel sammensmeltning mellem bydelen og City Syd skal der ofres særlig opmærksomhed mod forarealer og differentiering ift. City Syds åbne struktur med diffuse parkeringslandskaber, skiltning og skala.
Parkering må ikke ske langs Hobrovej og Nibevej, men skal ske bag eller mellem bygningerne.
Området afslutter Skalborg Bakke med Nibevej som markør af bakkefoden. Det er ønsket at give området et grønt præg, der understreger bakkefoden og bidrager til et samlet billede af Nibevej og Hobrovej som indfaldsveje med grøn karakter.
Der er udarbejdet en vejledning for skilte, gader og pladser for Aalborg og Nørresundby Midtby. Her kan der hentes inspiration og vejledning - også i forhold til andre områder. Se "Brug Byen"
|
Arealet skal samtænkes med det resterende Skalborg, så antallet af ind- og udkørsler over Nibevej og Hobrovej mindskes.
I forbindelse med planlægningen af området skal de trafikale forhold undersøges, herunder antallet af overkørsler til Nibevej og Hobrovej samt oversigtsforhold ved krydset. Udfordringen med overkørsler til Nibevej og Hobrovej er:
- at trafikken på vejnettet omkring City Syd er så massiv, at det kan være svært at komme ud, med risiko for lange køtider og en opstuvning af biler,
- at svingende biler ind til området kan skabe risiko for bagendekollision, og svingbane kan måske være nødvendig.
Derfor skal placering af funktioner og anvendelse i særlig grad holdes op imod de trafikale forhold.
Letvadvej fungerer som bindeled mellem Drastrupkilen og Østerådalen, og skal udvikles med dette for øje. I den kommende planlægning skal der ses på, hvordan denne forbindelse kan forbedres for bløde trafikanter.
|
Separatkloakering skal koordineres med de grønne tiltag i området.
|
15-01-2018
|
Anvendelse
Blandet bolig og erhverv Butikker med værksted* Mindre butikker til salg af egne produkter* Hotel og restaurant Klinikker Kontorer Service Benzinsalg o.l.*** Kulturelle formål Fritidsformål Institutioner Rekreative formål Tekniske anlæg Engroshandel o.l.** Værksteder o.l.
Grundvandsbeskyttelse
Anvendelsen er specificeret i Bilag A.
* Det forudsættes, at der er tale om mindre butiksarealer i tilknytning til produktionslokalerne, samt at kun virksomhedens egne produkter forhandles fra stedet, bruttoetageareal max. 250 m² pr. butik. Se uddybende vilkår i retningslinje 7.1.6
** Det forudsættes, at der er tale om mindre butiksarealer og trafikbetjeningen er løst.
*** Benzinsalg o.l. må ikke etableres inden for indvindingsopland.
Byggemuligheder
Gennemsnitlig bebyggelsesprocent for området som helhed: 50 For delområde 2 fastlægges bebyggelsesprocenten i en lokalplan.
Etager: Max. 2 for delområde 1 og max. 6 etager for delområde 2. Højde: Max. 8,5 m for delområde 1 og max. 25 m for delområde 2.
Miljø
Arkitektur - Byrum og landskab
Bebyggelse og forarealer skal udformes med respekt for den synlige beliggenhed på kanten mellem Skalborg og City Syd.
Hobrovej og Nibevej skal styrkes som grønne indfaldsveje.
Forarealer skal ofres særlig opmærksomhed. De skal fremstå grønne og der må ikke placeres fladeparkering foran facaden.
Udendørs oplag kun på tæt afskærmede arealer.
En lokalplan skal fastlægge retningslinier for skiltning og udendørs udstilling.
Trafik - Veje og stier
Stiforbindelser skal sikres, se illustrationsplan
Parkering i overensstemmelse med Bilag F
En lokalplan skal fastlægge retningslinier for trafikal adgang til området.
Teknisk forsyning
Fjernvarmepligt
Zoneforhold
Byzone
|
|