Kommuneplan forsiden

3.6.C3 Skalborg Bakke

Mål

Målet er et aktivt centerområde med centerfunktioner samt offentlig og privat service. Samtidig er målet at styrke sammenhængen på tværs af Hobrovej ved hjælp af beplantning, belægning og rumskabende bygninger og sammenhænge. Lokalcenteret skal have sin egen identitet med byliv og hverdagsaktiviteter, og være samlingssted for Skalborg som bydel.

Lokalcenteret går på tværs af Hobrovej og skal skabe sammenhæng funktionelt, fysisk og æstetisk. Der lægges vægt på, at bygningernes visuelle fremtoning og indretningen af udearealer medvirker til at gøre området til et attraktivt omdrejningspunkt for bydelens liv.

Fodgængerfelterne ved McDonalds og Gøls Minde indrammer området og sikrer en god forbindelse på tværs af Hobrovej.

Bisgårdsvej skal have præg af bygade og spiller en vigtig rolle i sammenbindingen mellem handelsknudepunktet og aktivitetsknudepunktet omking dyskuepladsen og Agri Nord Idrætscenter.

Lokalcetner
Illustrationen viser byudviklingsplanens principper, i form af vigtige sammenhænge og knudepunkter, der skal tages i betragtning i den mere detaljerede planlægning af områdets fremtid.

 

Anvendelse

På trods af nærheden til  City Syd og bydelscentret Indkildevej har Skalborg formået at fastholde lokal dagligvareforsyning på Skalborg Bakke, til trods for manglende mulighed for modernisering og løbende anmodninger om etablering af nye enkeltstående butikker andre steder i bydelen. Det understreger behovet for at bydelen har sit eget lokale center, der ikke primært henvender sig til biltilgængelighed, men derimod fungerer i samspil med bydelens boligområder, hverdagsfunktioner og knudepunkter.


 Hobrovejskalborgbakke3
Der er behov for nye planrammer og nytænkning af bebyggelsen i området, både med henblik på at forskønne Hobrovej som indfaldsvej og for at skabe bedre sammenhæng og bymiljø for bydelens borgere.

Anvendelseskategorierne dækker hele rammeområdet.

Forud for ny bebyggelse i området, skal der gennemføres en lokalplanlægning, der forholder sig til en helhedsplan for området. Planlægningen skal sikre tilfredsstillende trafikbetjening, miljøforhold, etablering af mødesteder, forbindelser, et grønt præg og arkitektoniske helheder mv - samt ikke mindst at berørte parter høres.

Byggemuligheder

Målet med en fremtidig bebyggelse er, at den fremstår højere og tættere end de omgivende bygninger, for herigennem at understrege områdets karakter som lokalcenter og visuelt markere Skalborg som bydel i det trafikdominerede rum.

Langs Hobrovej er tinglyst en byggelinje på 17,5 m fra vejmidten, der skal friholdes for bygninger og faste anlæg, samt ved alle tilsluttednde biveje.

Arkitektur - Byrum og landskab

Historisk set har området fungeret som Skalborgs lokalcenter. Det var her kroen havde sin oprindelige beliggenhed (Der hvor McDonalds parkering ligger i dag, og her Gøl-pølser startede produktionen i det gamle mejeri).

I området findes i dag enkelte bygninger af middel bevaringsværdi - se retningslinie 5.2.3 

En fremtidig bebyggelse skal udformes i respekt for den synlige beliggenhed langs Hobrovej og være med til at understege områdets karakter af lokalcenter. Bebyggelsen skal fremstå som en fortætning og fungere som buffer mellem Hobrovej og de bagvedliggende boliger.

Fortætning Og Centerfunktioner (1)

Fortætning af funktioner i lokalcenterområdet og styrkelse af lokale og gode krydsningsmuligheder

Lokalcentret udgør en vigtig del af bydelens profil. Ud mod Hobrovej skal der skabes en facadevirkning, der giver indtryk af tæt by. Mod Bisgårdsvej skal bebyggelsen fremstå mere åben og inviterende, med tilknyttede byrum. Dermed forstås at bygningerne skal orienteres mod begge veje og der ikke må udformes "bagsider". Der kan både være tale om enkeltbygninger, kædebebyggesle eller karré bebyggelse.

Forarealer mod Hobrovej skal ofres særlig opmærksomhed i forhold til rollen som "bydelens facade" og "hængsel" på tværs af Hobrovej.

P-pladser må ikke placeres som samlet fladeparkering foran facaden ud imod Hobrovej. Parkeringsarealer kan i stedet placeres imellem bygningskroppe eller bagved, og skal i øvrigt fremstå grønne.

Undgå Åbne Arealer Mod Vejen2

Undgå åbne flader og parkering langs Hobrovej

Facaderne langs Hobrovej og Bisgårdsvej skal fremstå varierede og danne rammen for et levende gå-miljø, uden bagsider og døde facadestrøg.

 

Gå -miljøer Og Ingen Døde Facader (3)

Varierede facader med levende gå-miljø

Bebyggelsen skal orienteres både mod Hobrovej og Bisgårdsvej og terrænforskellen kan med fordel indarbejdes i bebyggelsen. Særligt mod Hobrovej skal der skabes en facadevirkning, der giver indtryk af tæt by. Mod Bisgårdsvej er bebyggelsen lavere og kan være mere åben. Den tilbagetrukne facadelinje langs Hobrovej, giver særlig mulighed for begrønning og udforming af gode inviterende forarealer. Generelt lægges der op til at give Hobrovej karakter som en grøn indfaldsvej til Aalborg Midtby.

Der er udarbejdet en facade- og skiltevejledning for Aalborg og Nørresundby Midtby. Her kan der hentes inspiration og vejledning - også i forhold til andre områder. Se "Vejledning om skilte og facader"

Der er også udarbejdet en vejledning om brug af gågader, torve, pladser og fortove. her kan der blandt andet hentes inspiration og vejledning om udendørs udstilling. Se "Gader og pladser - til glæde for alle"

Trafik - Veje og stier

Lokalcenterets forbindelser til det øvrige Skalborg skal prioriteres højt - særligt for bløde trafikanter. I lokalplanlægningen af området skal mødesteder og forbindelser således indtænkes som helhed med den øvrige bydel.

Centeret vil ikke blive trafikalt betjent fra Hobrovej og der vil ikke blive etableret nye ind- og udkørsler. Trafikken betjenes istedet via eksisterende lyskryds og ledes "bagom" bygningerne.

Langs vestsiden af Hobrovej er de eksisterende bygninger i niveau med vejen, mens der på østsiden er nogle meters niveauforskel. Det kan fremadrettet være en mulighed at udnytte denne niveuforskel proaktivt evt. niveaudelt parkering eller forskudte planer (se principskitse). I det hele taget lægges op til, at terrænnet udnyttes i de kommende bebyggelser.
Parkering Under Husene (1)
Mulighed for at udnytte terrænnet til parkering under bebyggelsen

I områdets sydligste del skal skabes en forbindelse til bløde trafikanter fra Grønnegården, over Bisgårdsvej til fodgængerovergangen på Hobrovej.

 

09-01-2017
Anvendelse
Boliger
Butikker*
Hotel og restaurant
Klinikker
Kontorer
Service
Benzinsalg o.l.
Kulturelle formål
Fritidsformål
Undervisning
Institutioner
Rekreative formål
Tekniske anlæg
Anvendelsen er specificeret i Bilag A.
* Bruttoetageareal: Max. 1000 m² pr. dagligvarebutik og max. 500 m² pr. udvalgsvarebutik. Samlet max 3000 m² 
Se uddybende vilkår i retningslinie  7.1.3 
Fælles opholdsareal for boliger: 15%

 

Byggemuligheder
Etager: 2-4
Højde: Max 14 meter
Byggelinier langs Hobrovej
Bebyggelsesprocent: Max. 60 %
Fælles opholdsareal: mindst 15%
Miljø
Miljøklasse 1-2, se Bilag A
Vejledende grænseværdier for støj fra erhverv, se retningslinie 4.1.3
Grænseværdier for støj fra trafik, se retningslinie 13.3.
Arkitektur - Byrum og landskab
Bevaringsværdige enkeltbygninger, se retningslinie 5.2.3.

Bebyggelse og forarealer skal udformes med respekt for den synlige beliggenhed.

Bebyggelse skal orienteres både mod Hobrovej og Bisgårdsvej.

Det omkringliggende byrum har stor betydning for kvaliteten af området som helhed og skal udformes således at det sikrer gode betingelser for byliv og boligkvalitet jfr. retningslinje 6.1.3

Interne veje, forarealer, opholdsarealer, p-pladser mv. skal fremstå grønne. Forarealer mod omkringliggende veje skal ofres særligt opmærksomhed.

P-pladser og forarealer skal fremstå grønne og må ikke placeres foran facaden ud imod Hobrovej.
Udendørs oplag kun på tæt afskærmede arealer.

En lokalplan skal fastlægge retningslinier for skiltning og udendørs udstilling samt torvedannelser og forbindelser.
Trafik - Veje og stier
Stiforbindelser skal sikres, særligt sammenhængen fra Grønnegården, se illustrationsplan

Vejadgang fra Bisgårdsvej, der skal have karakter af bygade.

Parkering i overensstemmelse med Bilag F
Teknisk forsyning
Fjernvarmepligt
Zoneforhold
Byzone