Målet er et aktivt centerområde langs med Nibevej med centerfunktioner samt offentlig og privat service.
Samtidig er målet at skabe et mere intimt og bymæssigt forløb langs med Nibevej, så der skabes bedre sammenhæng både langs med og på tværs af vejen. Det er vigtigt i forhold til at skabe en velfungerende bymidte.
De grønne strukturer syd for Nibevej i form af skrænterne med beplantning skal fremhæves og kvaliteterne trækkes ud til Nibevej, så byens grønne og landskabelige kvaliteter bliver synlige i bymidten.
Vejstrukturen fra den gamle landsby skal bevares.
Byens handelsfunktioner skal koncentreres på Nibevej på strækningen mellem Svinget og Frejlev Skolevej.
Det skal prioriteres at skabe nye byrum langs med Nibevej og inde grusgravene. Byrum skal ligge i forbindelse med prioriterede stiforbindelser.
|
Butikker* må kun placeres indenfor den afgrænsede bymidte, der er vist med lilla farve på nedenstående kort.
|
Der er kan bygges i op til 2 etager indenfor ramme-afgrænsningen. Inden for afgrænsningen af bymidten kan der endvidere opføres bebyggelse i op til 3 etager, for at bebyggelsen kan medvirke til at understrege det bymæssige centrum. Indenfor afgrænsningen af bymidten kan der enkelte steder opføres bebyggelse i op til 4 etager, hvor landskabet understøtter det og der sker en særlig arkitektonisk tilpasning til omgivelserne.
|
Centerområdet i Frejlev ligger langs med en skrænt, som skaber særlige forudsætninger for bebyggelse og byrum. Langs med Nibevej skal de grønne arealer understøtte centerfunktionen ved at skabe trygge rammer og en urban karakter.
Bebyggelse kan bygges i op til 3 etager inden for bymidteafgrænsningen.
Inde i grusgravene skal bebyggelse og byrum afspejle placeringen i et tidligere erhvervsområde. Skrænterne skal være et bærende element i udviklingen af området.
Der skal skabes et nyt byrum omkring det knudepunkt, som vil opstå mellem den grønne grusgrav, centerområdet og det ny boligområde i grusgravene. Det skal være et byrum, som skaber en naturlig overgang fra bymidten til det store rekreative landskabsrum i den grønne grusgrav.
I Brug Byen - Vejledning for skilte, gader og pladser kan der hentes inspiration og vejledning til at anvende byrum og gader således, at der skabes et attraktivt centerområde.
|
Der skal skabes bedre forhold for fodgængere og cyklister både langs med og på tværs af Nibevej.
Nibevejs profil skal ændres, så kørebanerne gøres smallere for at skabe plads til fortov og cykelsti langs med Nibevej. Den kortere afstand over kørebanen vil også gøre det lettere at krydse vejen.
Ny bebyggelse langs med Nibevej skal placeres, så der er plads til fodgængere og cyklister kan færdes trygt på begge sider af vejen.
Vejadgang til den del af centerområdet, som ligger i de tidligere grusgrave, skal ske fra Nibevej. Der skal i forbindelse med ny vejadgang sikres bedre krydsningsmuligheder for fodgængere og cyklister.
Mellem de to grusgrave, som omdannes til center- og boligområder, skal der sikres forbindelse for fodgængere og cyklister. Det skal gøres ved at grave en del af skrænten væk, som adskiller grusgravene, så der også opnåes visuel forbindelse mellem to områder.
På nedenstående kort ses de nye stiforbindelser, som skal prioriteres i forbindelse med omdannelse og byudvikling. Forbindelser markeret med rødt skal fungere som både cykel- og forgængerforbindelser.
Gadejordsarealer kan ses med rødt på nedenstående kort. Gadejordsarealerne skal fastholdes som fælles færdselarealer. Grusbelægning skal fastholdes.
|
25-05-2020
|
Anvendelse
Boliger (åben-lav / tæt-lav / etage) Butikker* Hotel og restaurant Klinikker Kontorer Service Kulturelle formål Fritidsformål Undervisning Institutioner Rekreative formål Tekniske anlæg
Anvendelsen er specificeret i Bilag A.
* Bruttoetageareal: Max. 3.500 m² pr. dagligvarebutik og max. 2.000 m² pr. udvalgsvarebutik i afgrænset bymidte, se kort. Se uddybende vilkår i retningslinie 7.1.3
Byggemuligheder
Bebyggelsesprocent: Max. 30 for åben-lav. Max. 40 for tæt-lav og etage. Max. 50 for øvrig bebyggelse.
Etager: Max 2. (Inden for bymidteafgrænsningen max. 3, herunder enkelte steder op til 4 etager, hvor landskabet understøtter det og der sker en særlig arkitektonisk tilpasning til omgivelserne)
Højde: Max. 8,5 m. (Inden for bymidteafgrænsningen max. 12 m, ved 4 etager max. 16 m)
Beskyttelseslinie: Frejlev Kirke (300 m)
Miljø
Miljøklasse 1-3, se Bilag A.
Vejledende grænseværdier for støj fra erhverv, se retningslinie 4.1.3.
Grænseværdier for støj fra trafik, se retningslinie 13.3.
Ingen grundvandstruende aktiviteter.
Arkitektur - Byrum og landskab
De kirkenære omgivelser skal beskyttes.
Sigtelinje til kirken må ikke blokeres af bebyggelse eller beplantning.
Ny bebyggelse langs den centrale del af Nibevej skal markere vejens forløb.
Bevaringsværdige enkeltbygninger, se retningslinie 5.2.3. Der kan tilføjes nybyggeri i mere moderne formsprog.
Trafik - Veje og stier
Den centrale del af Nibevej skal indrettes på de svage trafikanters præmisser.
Gadejordsarealer skal sikres som fælles færdselsarealer.
Parkering, i overensstemmelse med Bilag F.
Zoneforhold
Byzone og landzone
En lokalplan skal overføre landzoneareal ad Nibevej til byzone.
|
|
|