Sammenhæng med lokalplan 4-1-115 Kommuneplantillægget er udarbejdet parallelt med udarbejdelse af et forslag til lokalplan 4-1-115, der skal sætte rammerne for opførelse af en ny parkbebyggelse på Sohngårdsholmsvej 55-57. Med tillægget sikres således, at lokalplanen er i overensstemmelse med kommuneplanen.
Baggrund for ønsket om at afsøge nye byudviklingsmuligheder Området har siden 1963, hvor Aalborg Teknikum blev oprettet, været en af hovedbaserne for Aalborg Universitet (AAU). Det oprindelige bygningskompleks omfatter en 4-længet bebyggelse i 2 etager, der omkranser et fint bevaringsværdigt haveanlæg. Bebyggelsen er i løbet af årene knopskudt med forskellige bygninger og udvidelser, i det store og hele er det dog lykkedes at fastholde en fin helhedsvirkning i den gule teglstens-bebyggelse, sammenbundet af den både kvalitetsrige og karaktergivende beplantning.
Ifm. universitetets fraflytning fra området og som forberedelse til bygningsstyrelsens salg af bebyggelsen blev der i efteråret 2015 gennemført et parallelopdrag, i et samarbejde mellem daværende ejer, Freja ejendomme og Aalborg Kommune.
Ambitionen var at indhente idéer til fremtidig anvendelse og transformation af AAU-området, set i sammenhæng med naboområdernes byudviklingspotentialer (bebyggelserne nord og syd for planområdet, den ubebyggede hjørnegrund ved Grønlands Torv og parkerne). En visionsafsøgning, som ikke mindst var relevant at gennemføre, set i lyset af det kommende +BUS-tracé, der kommer til at tangere lokalområdet langs hhv Sohngårdsholmsvej og Universitetsboulevarden. Samtidig er byfortætning betonet som et mål i en bæredygtig byudvikling i kommunens Vision 2025, hvorfor det vurderes at give god mening mere generelt at undersøge områdets fortætningsmuligheder, set i et bæredygtighedsperspektiv.
Idéen om den nye 'parkby' blev født i forbindelse med parallelopdraget.
Fordebat om byudvikling i Sohngårdsholmsområdet For at diskutere de indkomne idéer ifm parallelopdraget, og generelt at indhente borgernes idéer og synspunkter ift fremtidig byudvikling og potentielle byudviklingsområder i Sohngårdsholmsområdet, blev der i efteråret 2016 gennemført en forbebat for en større del af bydelen, tilsvarende området, der indgik i parallelopdraget.
Med debatten bad kommunen bl.a. om synspunkter ift hvad der skal ske på det tidligere universitetsområde ved Sohngårdsholmsvej, muligheden for flere højhuse, hvordan parkerne kan blive et endnu større aktiv for de tilgrænsende byområder - og hvad der skal til, for at transport med bus og cykel bliver et godt alternativ til bilen.
Der indkom i alt 19 synspunkter, heraf adresserede de 8 af synspunkterne idéen om at fortætte med højhuse / boliger på den tidligere AAU-bebyggelse. Specifikt kom der synspunkter for og imod højhuse på dette sted i kanten af parkerne, samt specifikt udtrykte nabofriskolerne bekymring for de trafikale konsekvenser af flere boliger, herunder parkerings-udfordringer.
De indkomne synspunkter er indgået ifm det videre planlægningsarbejde for Sohngårdsholmsvej 55-57, herunder er der indledt dialog mellem naboskolerne og den private ejer, som i mellemtiden har erhvervet AAU-bebyggelsen - en dialog der konkret er mundet ud i aftaler vedr. fremtidige p-muligheder for skolerne, i et forslag til nyt p-hus til Parkbyens beboere.
Baggrundsanalyser - trafik, parkering, støj og højhuse Som grundlag for planlægningen knyttet til en ny Parkby er der foretaget analyser af de trafikale konsekvenser, herunder fortsat sikring af en sikker skolevej koordineret med hensynet til det kommende +BUS-tracé, der bl.a. medfører at den eksisterende adgangsvej til området (og dermed nabofriskolerne), flyttes længere mod syd. Udviklingen af bebyggelsesplanen er desuden optimeret mht at sikre generelt gode stiforbindelser internt, til såvel de nærliggende kollektive trafikforbindelser og til de mange rekreative muligheder i de tilstødende parkrum (Den gamle Golfbane mv).
Arbejdet med modelstudier, der tydeliggør sammenhængen mellem bygningsvolumener og det karakteristisk kuperede terræn har desuden medført en p-løsning, hvor hovedparten af de påkrævede p-pladser placeres i et nyt p-hus. Forarbejdet synliggjorde, at en placering af p-pladser i en konstruktion frem for terrænparkering vil være en forudsætning for at kunne skabe en kvalitetsrig parkby, med boliger mellem og i det grønne.
Der er desuden gennemført en vurdering af støjforhold ift indpasning af boligbebyggelse. Generelt ligger de nye boliger tilbagetrukket fra Sohngårdsholmsvej, og det er derfor primært støj fra den interne stamvej, som vil påvirke boligerne. Analyserne har bla. medført at et foreslået boligtårn, beliggende vis-a-vis et foreslået internt p-hus, er udgået af bebyggelsesplanen.
I overenstemmelse med kommuneplanens retningslinje for højhuse, Bygherrevejledningen, er der mht de foreslåede tårnhøjhuse udarbejdet en projektredegørelse, der belyser forhold i relation til bygningernes beliggenhed, deres omfang og forhold til omgivelserne. Som led i redegørelsen og lokalplanarbejdet er der bl.a. udarbejdet volumenstudier og sol/ skyggediagrammer, som har medført interne forskydninger af tårnene for at optimere indpasningen til stedet og et kvalitetsrigt nærmiljø.
Højhusredegørelsen og sol/skygge diagrammerne indgår i lokalplanen.
Justeringen af byggemuligheder i kommuneplanrammer og lokalplan er fastlagt på grundlag af ovennævnte studier. I lokalplanen indarbejdes bestemmelser, som har til formål at sikre at fortætning også medvirker til at skabe den ønskede bykvalitet og grundlaget for bæredygtig mobilitet.
|