Lovgrundlag og procedure for en miljørapport "Lov om miljøvurdering af planer og programmer" har til formål at fremme en bæredygtig udvikling. Loven har et meget bredt miljøbegreb, der omfatter alt lige fra den biologiske mangfoldighed over befolkning, menneskers sundhed, fauna, flora, over jordbund, vand, luft og klimatiske forhold, materielle goder, landskab, kulturarv, kirker og kirkeomgivelser, til arkitektonisk og arkæologisk arv.
Loven bestemmer, at offentlige myndigheder skal foretage en miljøvurdering (miljørapport) af planer og programmer, der sætter rammer for anlægsarbejder, som kan få væsentlig indvirkning på miljøet. De planer og programmer, det drejer sig om, er angivet i lovens bilag 3 og 4 - men der kan også være andre planer i henhold til lovens §3, stk. 1, nr. 3.
Plantyper som kommuneplan og lokalplaner er som udgangspunkt obligatorisk omfattet af lovens bestemmelser om miljøvurdering.
Det fremgår dog, at såfremt planen er omfattet af lovens bilag 3 og 4 og fastlægger områder på lokalt plan eller alene indeholder mindre ændringer i sådanne planer, skal der kun gennemføres en miljøvurdering, hvis anlægsarbejderne må antages at kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.
I dette tilfælde er der udarbejdet en miljørapport (MV), idet der er tale om større ændringer, og ikke "bare" mindre ændringer på lokalt plan.
Når der, som i dette tilfælde, udarbejdes en miljørapport (miljøvurdering), fastlægges det nærmere indhold i miljørapporten i samarbejde med berørte myndigheder. Dette kaldes en scoping.
Offentlighedsproceduren for miljørapporten er den samme som for forslag til kommuneplantillæg med en høringsperiode på minimum 8 uger. Fristerne offentliggøres på www.aalborgkommuneplan.dk/globalservices/nyheder.
Når offentlighedsperioden er udløbet, behandles indkomne bemærkninger, og miljørapporten suppleres med en "sammenfattende redegørelse". Den sammenfattende redegørelse er et selvstændigt afsnit i miljørapporten, og den bekendtgøres sammen med det endeligt godkendte kommuneplantillæg. Efterfølgende skal planens miljømæssige konsekvenser overvåges i overensstemmelse med de krav, der er fastsat i miljørapporten.
Kommuneplantillæggets indhold, hovedformål og forbindelse med anden planlægning
Miljørapporten giver en samlet miljøvurdering af kommuneplantillæg 4.036 for en udvidelse af Aalborg Havn. Planen omfattes af lovens bilag 3, pkt. 8b) Søhandelshavne og anløbsbroer til lastning og losning, der er forbundet med havneanlæg til lands og til vands (bortset fra færgebroer), der kan anløbes af fartøjer over 1350 t samt bilag 4, pkt 10e) bygning af veje, havne og havneanlæg, herunder fiskerihavne.
Idet kommuneplantilægget fastlægger nogle rammer på overordnet niveau for en udvidelse af Aalborg Havn, skal miljøvurderingen også foretages på et overordnet niveau.
Indhold og hovedformål Der henvises til afsnittet om "Planforslagets baggrund" i redegørelsen for kommuneplantillæg 4.036 udvidelse af Aalborg Havn.
Forhold til anden planlægning Der henvises til afsnittene "Ændringer i forhold til den gældende kommuneplan", "Kommuneplanen i dag" samt "Overordnede bindinger" i redegørelsen til dette kommuneplantillæg 4.036 for en udvidelse af erhvervsarealerne ved Aalborg Havn, hvor der findes en oversigt over hvilke bindinger der er i områderne og over forhold som kystnærhedszonen, naturinteresser, klimaforhold m.m.
Scoping (høring af berørte myndigheder): I henhold til miljørapportens første fase, har berørte myndigheder været hørt, for at fastlægge væsentlige miljøparametre til miljørapporten af forslag til kommuneplantillæg 4.036. Høringen har forløbet fra 30. september til 28. oktober 2015, samtidig med fordebatten på kommuneplantillægget.
Af berørte myndigheder kom Energinet.dk, Erhvervsstyrelsen og Søfartsstyrelsen med bemærkninger i høringsfasen.
Energinet.dk gør opmærksom på afstandskrav og sikkerhedsafstande i forhold til 150 kV jordkabler og 400 kV luftledninger, som der er i det vestligste område. Erhvervstyrelsen gør opmærksom på de statslige interesser i området, som kystnærhedszone, landskaber, arealrummelighed i forhold til erhverv m.m. Søfartstyrelsen gør opmærksom på, at såfremt forslaget medfører ændringer af besejlingen af havnen og sejlladssikkerheden i området skal de høres på ny.
Ikke teknisk resumè - hovedkonklusion på miljørapporten
Udgangspunktet for kommuenplantillægget er at udvidde erhvervsarealerne henholdsvis øst og vest for Aalborg Havn.
Der er ikke fremsat alternativer til planen fra berørte myndigheders side udover det såkaldte 0-alterantiv.
En borger i området er kommet med forslag, om at udvide erhvervsområdet mod syd og således opkøbe eksisterende boliger i området. Der er i øjeblikket ikke behov for, og ønske om, at erhvervsområdet til havnerelaterede formål skal udvides mod syd.
De væsentligste forhold, som er miljøvurderet er:
Biologisk mangfoldighed Det er vurderet, at idet størstedelen af de områder der inddrages til erhvervsarealer til havnerelaterede formål er landbrugsjord, og der er tale om naturkvaliteter, som er kortlagt til at være moderat, er der ikke store naturværdier der går tabt.
Landskab/kystnærhedszonen Aalborg Havn præger allerede landskabet i Aalborg Øst, hvilket også var forudsat, da det blev planlagt, at Grønlandshavnen skulle flyttes ud fra Aalborg Midtby i 60èrne. Inddragelse af nye arealer fra det åbne land til havneformål, vil således forstærke denne oplevelse.
Befolkningens levevikår og materielle goder Tilgængelighed Der er planer om at etablere en dobbeltrettet cykelsti langs Tranholmvej, hvilket er med til at forbedre tilgængeligheden for de bløde trafikanter. Havnearealerne er som følge af EU-direktiv omfattet af terrorregler, og skal således indhegnes. Det betyder, at havnearealerne ikke bliver offentligt tilgængelige, og at en strækning langs kysten bliver sværere tilgængelig.
Støj og støv Virksomheder reguleres efter miljøbeskyttelsesloven, der regulerer virksomhedernes miljøforhold, så de ikke medfører støv-, lugt- eller støjgener for omgivelserne. Der stilles ligeledes krav til virksomhedernes afledning af spilde- og overfladevand.
Limfjorden, vandløb Udvidelsen af Aalborg Havn er ikke en hindring, for at opnå god økologisk tilstand i det målsatte vandløb Romdrup å. De kystnære forhold vil blive vurderet nærmere, når der skal ske konkrete anlæg/etablering af kajanlæg, i forbindelse med en revidering af den eksisterende VVM-redegørelse.
Miljørapport Biologisk mangfoldighed, fauna og flora Beskyttet natur - §3 Langs fjorden ved den østlige udvidelse er et strandengareal som er beskyttet i henhold til naturbeskyttelseslovens §3. Ved gennemførelse af en havneudvidelse mod øst, hvor der skal etableres kajanlæg, vil strandengarealet forsvinde. Naturkvaliteten i området er kortlagt til at være moderat. Fjernelsen af strandengarealet, vil forudsætte en dispensation fra naturbeskyttelsesloven, i forbindelse med udarbejdelse af en lokalplan for området.
En dispensation kan som hovedregel opnåes, når projekter har en overordnet samfundsmæssig betydning og på vilkår om udlægning af ca. dobbelt så store erstatningsarealer, eller på vilkår om gennemførelse af tilsvarende kompenserede foranstaltninger.
Det vurderes, at en udvidelse af Aalborg Havn har en overordnet samfundsmæssig interesse, jf. teksten tidligere i redegørelsen for planforslagets baggrund.
Beskyttet natur efter naturbeskyttelsesloven §3. Strandeng (gul), eng (grøn), sø (blå), overdrev (rød), mose (orange) og hede (lilla).
Planteliv Arealerne henholdsvis øst og vest for Aalborg Havn dyrkes i dag landbrugsmæssigt, og har dermed ingen naturligt planteliv. Langs kysten mod øst, er et strandengareal og strandsump, som rummer et naturligt planteliv, hvor naturkvaliteten er kortlagt til moderat. Idet der mod øst ønskes etableret kajanlæg, vil strandeng og strandsump blive fjernet.
Beskyttede dyrearter - bilag IV Lige nord for det vestligste område ud mod fjorden findes en mindre ca. ½ ha stor beplantning/lund der er sandsynligt levested for flagermus opført på EU-habitatdirektivets bilag IV. Beplantningen bevares og indgår ikke i de foreslåede udlagte arealer. Herudover vurderes de berørte arealer, ikke at rumme væsentlige forekomster af bilag IV-arter, da arealerne kun i ringe grad opfylder levestedsbetingelserne for bilag IV-arter.
Dyreliv Arealet mod øst med strandeng og strandsump langs kysten, vurderes at have betydning for dyrelivet. Ligesom en mindre ca. ½ ha stor beplantning/lund nord for det vestlige område ud mod fjorden, vurderes at være levested for mange småfugle og smådyr (inddrages ikke som erhvervsareal). Størstedelen af arealerne som indrages til havneformål, henholdsvis øst og vest for Aalborg Havn, omfatter intensivt drevne landbrugsjorder, uden væsentlig betydning for dyrelivet.
Grøn-blå Struktur Store dele af Aalborg Havn samt dele af de respektive planområder, er dækket af Limfjordskilen i Aalborg kommunes Grøn-blå Struktur, jf. kommuneplanens retningslinje 11.1.2. Inden for den Grøn-blå Struktur skal sammenhæng og tilgængelighed for dyre- og planteliv samt for friluftslivet understøttes og forbedres.
Der er tale om områder, som allerede i dag, er stærkt påvirket af erhverv. Derfor er det vigtigt, at sikre en grøn korridor, der forløber udenom de ikke tilgængelige havnearealer. Ud over de grønne forarealer, sikres der en sti langs Rørdalsvej, der muliggør en rekreativ forbindelse uden om og på tværs af havnen. Havnen er omfattet af EU`s terrorregler og er således forpligtigt til at indhegne havnen. Det betyder, at kystarealerne ikke vil være offentlig tilgængelige gennem havnearealerne.
Hvis Aalborg Havn på sigt udvider længere mod øst, som angivet som perspektivområde, skal den Grøn-blå Struktur revurderes.
Ifølge Aalborg kommunes byudviklingsprincipper, kan byen kun udvikles på lavtliggende arealer, hvis det er af betydning for byens funktionalitet, hvilket bl.a. gælder havnen. I forbindelse med dette kommuneplantillæg, er der friholdt en grøn korridor mod vest mellem Gug-Tranders-Bakken og havnearealerne.
Korridoren vil i fremtiden have en bredde af ca. 300 m, målt fra råstofområdets (Aalborg Portland`s) gravegrænse. Dermed sikres en grøn forbindelse, samt afstand til boliger, langs den nuværende bakkefod, der er defineret omkring kote 5. At friholde bakkefoden, er et af de landskabelige principper for Aalborg By, for at tydeliggøre byens topografi. Den beskrevne grønne korridor, sikrer samtidig forbindelsen omkring kridtgraven, en gang i fremtiden, når den overgår til en rekreativ anvendelse.
Økologiske forbindelser Langs fjorden både øst og vest for Aalborg Havn, er der udpeget en økologisk forbindelse som strandeng, jf. kommuneplanens retningslinje 11.3.8. I de økologiske forbindelser, skal planlægning og administration vedr. arealanvendelsen og tilstande forbedre levesteder og spredningsmuligheder for de dyr og planter, som forbindelsen skal sikre. Ved inddragelse af arealerne til havneformål, vil strandengarealerne mod øst forsvinde. Mod vest, vil der langs fjorden stadig være en lille bræmme, som forbliver økologisk forbindelse.
Natura 2000 Natura 2000 områder består af Ramsarområder, EF-habitatområder og EF-fuglebeskyttelsesområder. De nærmeste Naura 2000 områder er nr. 17 Lille Vildmose, Tofte Skov og Høstemark Skov som ligger i en afstand af ca. 10 km i forhold til den østligste udvidelse, og ca. 13 km væk i forhold til den vestligste udvidelse, samt nr. 15, Nibe Bredning, Halkær Ådal og Sønderup Ådal som ligger ca. 15 km væk fra den østligste udvidelse og ca. 10 km væk fra den vestligste udvidelse. På baggrund af den store afstand, er det vurderet, at udlæg af nye erhvervsarealer ved Aalborg Havn, ikke i sig selv har indflydelse på habitatområderne.
I forbindelse med myndighedsgodkendelse af de enkelte virksomheder i områderne, skal der tages stilling til risiko for uheld og udslip af forurenende stoffer til områderne, ikke mindst via fjorden.
Natura 2000 områder i Aalborg kommune. Ramsarområder (rød), EF-habitatområder (grøn) og EF-fuglebeskyttelsesområder (lys blå). Aalborg Havn (grå).
Landskab Aalborg Havn præger landskabsbilledet allerede i dag i stort omfang. Det havneprægede areal i den eksisterende kommuneplan, udgør i dag ca. 3 km langs kysten (ca. 2,5 km er bebygget), mens dette kommuneplantillæg giver mulighed for en ialt knap 5 km lang havnestrækning. Hertil kommer langtidsperspektiver med yderligere udvidelser mod øst med knap 1 km.
Inddragelse af nye arealer fra det åbne land til havneformål, vil således visuelt og fysisk forstærke denne havne prægede oplevelse.
For området omkring Hesteskoen mod vest, vil den landskabelige oplevelse af de bagvedliggende arealer formindskes markant. Desuden er der høj sandsynlighed for en negativ påvirkning af landskabsbilledet set primært fra Øster Uttrup, Aalborg Øst, fra landskabet nord for Limfjorden og fra Klarup og Stovorde.
Kystnærhedszonen Områderne ligger inden for kommuneplanens kystnærhedszone (en 3 km bred zone langs kysten).
Der er lavet visualiseringer for områderne, der viser nogle principper for hvordan erhvervsbyggeri i området kan komme til at se ud. Der er tale om nogle principper, idet der ikke pt. foreligger en detailplanlægning for hvordan, og hvor erhvervsbyggeri skal opføres.
Den mere detaljerede planlægning vil ske i forbindelse med lokalplanlægning og evt. VVM-redegørelse når konkrete projekter foreligger.
Aalborg Havn er en national havn, og har derfor væsentlige, planlægningsmæsige og funktionelle begrundelser for at udvide inden for kystnærhedszonen. Der er ikke alternative muligheder for en udvidelse af havnearealerne uden for kystnærhedszonen.
Byggelinjer Området vest for Aalborg Havn er berørt af en skovbyggelinje i henhold til naturbeskyttelseslovens §17. Da der er tale om udlæg at et nyt erhvervsområde og byggeri på en stor del af arealet, vil der i forbindelse med udarbejdelse af en kommende lokalplan for området, blive søgt om ophævelse af skovbyggelinjen.
Skovbyggelinjer (grøn streg) i det planlagte vestlige område.
Begge områder henholdsvis øst og vest for Aalborg Havn gennemskæres af en strandbeskyttelseslinje, jf. naturbeskyttelseslovens §15. Da der er tale om et nyt erhvervsområde og byggeri på en stor del af arealerne, og etablering af kajanlæg mod øst, vil der i forbindelse med udarbejdelse af en kommende lokalplan for området, blive søgt om at ophæve denne beskyttelseslinje.
Strandbeskyttelseslinje/-zone (blå skravering) i de udlagte områder.
Arkitektur og Kulturarv Kulturhistoriske værdier Der er tale om et område, der er påvirket af tung erhverv. Syd for området mod øst ligger gården Stranderholm, Stranderholmsvej 75, som er udpeget til at have en høj bevaringsværdi (3 på en skala fra 1-6), jf. kommuneplanens retningslinje 5.2.3. Så længe ejendommen kan fungere som landbrug, er det vurderet som værdifuldt. P.t. ligger bygningerne uden for det område som ønskes inddraget.
Der er registreret beskyttede sten- og jorddiger i det østlige område i henhold til museumsloven. Disse vil i forbindelse med udarbejdelse af en lokalplan for området blive søgt fjernet.
Sten- og jorddiger ved Aalborg Havn (sort streg).
Befolkningens levevilkår og materielle goder Bymiljø Ved udvidelse af Aalborg Havn mod henholdsvis øst og vest, vil der blive inddraget landbrugsjord og kyststrækning til erhverv, hvorved arealer til grønne og tilgængelige rekreative arealer fragår.
Fremkommelighed Der er planer om at udvide Tranholmvej fra 2 til 4 spor. I denne forbindelse planlægges en række kryds ombygget, for at øge kapaciteten. Der er således let adgang for lastbiler/biltrafik. På længere sigt er der mulighed for at forlænge Nørkæret til Egensevej. Endelig kan det på sigt blive nødvendigt at udbygge Øster Uttrupvej til 4 spor, og at ombygge flere kryds på Øster Uttrupvej af hensyn til sidevejstrafikanter.
I Aalborg Øst forventes markante trafikstigninger på Tranholmvej, Øster Uttrupvej og til dels på Humlebakken. Udlæg af de ca. 90 ha vest for Aalborg havn forventes at medføre en øget vækst i trafikken på Rørdalsvej.
Der er planer om at etablere en dobbeltrettet cykelsti på strækningen fra Universitetsboulevarden og frem til Aalborg Havn. Ligesom der er planer om at etablere en cykelpendlerrute fra Midtbyen til Østhavnen via Øster Uttrupvej. Ruten etableres på cykelstier og fartdæmpende lokalveje.
Aalborg Havn har i perioden 2014 til 2015 haft en stor omsætningsfremgang i godsmængder på 15,4%. Fra 2013 - 2014 var omsætningsfremgangen i godsmængder 8,8%.
Altså en forøgelse af antal godstransporter på skib i Limfjorden. En udvidelse af Aalborg Havns erhvervsarealer forventes at ville forøge antallet af sejlladser på fjorden.
Desuden arbejder Aalborg Havn på at få mere gods over på jernbane, frem for at transportere det på lastbiler (gummihjul). I øjeblikket kører der 1 tog om ugen på banen til Grøndlandshaven. Ambitionen er, at Aalborg Havn på sigt kan komme op på, at have transporter på jernbanen 2 gange om dagen, og dermed minimere lastbiltransporterne.
Forbi havnen mod vest forløber rekreative stier, ligesom der er planlagt en rekreativ sti mod øst. Rekreative stier i området skal sikres, således at det er muligt at kommer "udenom" havnen. Der skal sikres adgang til de grønne korridorer og rekreative støttepunkter bl.a. fra boligområderne på Trandersbakken, dels af allerede eksisterende adgange og ad nye forbindende adgange. Dette sker ved at tilpasse de rekreative stiforbindelser fx langs havnens vestligste grænse hen mod Hesteskoen.
Desuden skal det sikres, at der fremadrettet bliver stiadgange fra Klarup, Aalborg Øst mv. til Limfjorden, samt en forbindelse langs med Limfjorden syd om havnen.
Havnearealerne er som følge af EU-direktiv omfattet af terrorregler, og skal således indhegnes. Havnearealerne bliver således ikke offentligt tilgængelige.
Adgang til uddannelse, arbejde m.m. Adgange til uddannelse og arbejde i Aalborg byområde vil forbedre sig væsentligt med en havneudvidelse af denne størrelse. Det vurderes at udlæg af ca. 100 ha erhvervsarealer påregnes at kunne rumme ca. 1.000 arbejdspladser.
Materielle goder De arealer der primært inddrages til havneudvidelser henholdsvis øst og vest for Aalborg Havn, er dyrkede landbrugsarealer, som dermed fragår landbrugserhvervet. Der er landbrugspligt på arealerne, som i forbindelse med en kommende lokalplanlægning, vil blive søgt ophævet.
Menneskers sundhed Støjpåvirkning De nye erhvervsarealer og den øgede trafik, vil sandsynligvis give anledning til støjgener udenfor havnens arealer. Der bliver således i forbindelse med den konkrete lokalplanlægning, og godkendelse af de enkelte virksomheder, formentlig behov for at etablere en støjvold mod nord i det vestligste område, samtidig med, at der laves en zonering, så de mest miljøbelastende virksomheder placeres længst væk fra støjfølsomme arealanvendelser.
Der findes vejledende støjgrænser for de fleste typer af ekstern støj. Visse typer af virksomheder skal placeres i en vis afstand til støjfølsom anvendelse som boliger.
I forbindelse med etablering af konkrete virksomheder i erhvervsområderne, vil der i miljøgodkendelser blive taget stilling til hvilke miljøforanstaltninger, der skal stilles til den enkelte virksomhed, både i forhold til støj, støv, lugt, luft, afledning af spildevand, overfladevand m.m.
I forbindelse med at der arbejdes om natten på havnearealerne, kan det give lyspåvirkninger af det åbne land og naboer. Miljøbeskyttelsesloven regulerer ikke lyspåvirkninger af det åbne land.
Friluftsliv Der henvises desuden til afsnittet om Landskab og befolkningens levevikår og materielle goder ovenfor.
Langs området skal den udlagte rekreative sti sikres, som en bred grøn forbindelse der bl.a. forbinder de to rekreative støttepunkter øst og vest for havnen, hvor der bl.a. er shelters-, fiske- og ophalerpladser ved Hesteskoen og ved Nørkærsvej. Stien forløber gennem havne-/erhvervsarealer langs Rørdalsvej, i forbindelse med grønne forarealer, uden om den vestlige havneudvidelse.
Badestranden ved Hestekoen opretholdes og adgangen hertil skal sikres. Den kan dog miste en del af sin attraktivitet ved en udvidelse af havnearealerne mod vest.
Trafiksikkerhed I forbindelse med udvidelsen af Tranholmvej planlægges en række kryds ombygget, for at øge kapaciteten og for at undgå forringet trafiksikkerhed. I de største kryds er der foreslået signalanlæg. Ved Øster Uttrupvej og Rørdalsvej dog en to-sporet rundkørsel, hvilket anses som relativt sikre løsninger. Ved de mindre sideveje er der planlagt forbud mod venstresving fra sidevejene aht. sikkerheden og for at lette afviklingen fra sidevejen.
På sigt kan det blive nødvendigt at udbygge Øster Uttrupvej til 4 spor og ombygge flere kryds på Øster Uttrupvej aht. sidevejstrafikanter. Uden signalanlæg eller rundkørsler vil sidevejstrafikanterne opleve en øget ventetid pga. trafikvæksten på Øster Uttrupvej.
Trafiksikkerheden vurderes at være uændret for bløde trafikanter, forudsat at de eksisterende stier kobles til den planlagte dobbeltrettede cykelsti øst for Tranholmvej.
Udlæg af ca. 90 ha erhvervsareal vest for Aalborg Havn vil medføre en vækst i trafikken på Rørdalsvej. Dog forventes fordelingen af tunge køretøjer til havnen at være uændret, så væksten blandt disse vil især kunne optages på Øster Uttrupvej og Tranholmvej. Rørdalsvejs omgivelser er industriområde og åbent land med relativt få sideveje og uden boliger mod vejen. Det forventes derfor umiddelbart ikke, at blive nødvendigt, at ombygge vejen af trafiksikkerhedshensyn.
Der henvises desuden til afsnittet om fremkommelighed ovenfor.
Riskovirksomheder Der er i øjeblikket etableret 5 risikovirksomheder i området ved Aalborg Havn. Der ligger 3 risikovirksomheder i havneområderne ned mod vandet, og de har alle 3 en 500 m bufferzone omkring, inden for hvilken, der kan være tale om restriktioner for anvendelsen og indretningen. Dette vil komme til at indgå sammen med den mere detaljerede lokalplanlægning for området, og miljøgodkendelser af de konkrete virksomheder.
Grundvand, overfladevand og jordbund Natura 2000 I forbindelse med en udvidelse af kajanlæg mod øst, vil der ske en forøgelse af skibstrafikken i Limfjorden, med forøget risici for uheld. I 2006 vedtog det daværende Nordjyllands Amt Regionplantillæg nr. 192 med VVM-redegørelse med samme afgrænsning som det areal som kommuneplanen nu udvides med. VVM-redegørelsen blev udarbejdet sammen med Kystdirektoratet. Der er således udarbejdet en VVM-redegørelse, som giver muligheder for at udvide havnen mod øst, som i dette kommuneplantillæg.
I VVM-redegørelsen er påvirkningerne af de kystnære forhold, erosion, marine forhold, hydrografiske forhold, sedimentspil og -spredning m.m. vurderet.
For en fortsat udnyttelse af den eksisterende VVM-redegørelse, vil det kræve et tillæg til redegørelsen, idet den er mere end 10 år gammel, jf. afsnittet om "Kommuneplanen i dag" ovenfor.
Limfjorden, vandløb, søer og vådområder I det vestlige område findes et offentlig vandløb Øster Uttrup grøften, hvortil der er udarbejdet et regulativ, som indeholder administrative betemmelser samt bestemmelser om kommunens vedligeholdelsespligt. I området er desuden registreret 2 private/spildevandsgrøfter, hvor private/Kloakforsyningen har vedligeholdelsen.
Der ud over er der det offentlige vandløb Romdrup Å, som løber gennem det eksisterende erhvervsområde ved Aalborg Havn. Romdrup Å, er det vandløb i området, med det største opland (ca. 55 km2). Øster Uttrupgrøften har et mindre opland (12,8 km2).
En udbygning af havnearealerne vil medføre en forøgelse af befæstede arealer, med kraftigere afstrømning, som vil påvirke vandløbene både hydraulisk og miljømæssigt. Etablering af regnvandsbassiner vil nedsætte disse påvirkninger.
I forbindelse med en kommende lokalplanlægning i en senere fase, vil der blive taget højde for disse forhold, ligesom klimaforholdene i områderne.
Romdrup Å I forhold til Romdrup Å, er der i foråret 2015 af ENVIAN og Aalborg kommune, udført en forundersøgelse i og omkring de ånære arealer. Åens yderste strækning løber gennem de eksisterende havnearealer. Forundersøgelsen havde til formål at undersøge, om der i fremtiden kunne være behov for at forlægge Romdrup Å mod øst, hvor udvidelsen af Aalborg Havn er planlagt, for at imødegå klimaudfordringer og byudvikling med øgede afstrømninger. I forundersøgelsen konkluderes dog, at der ikke er behov for at forlægge Romdrup Å, da det nuværende forløb gennem havneområdet ikke er begrænsende for erhvervsudviklingen mod øst.
De lavtliggende områder syd for Aalborg Havn er udfordret af høj fjordvandstand og store afstrøminger i Romdrup Å. Udfordringerne bliver større i takt med klimaændringer og byudvikling.
Klimatiske faktorer Ud over ovennævnte om vandløb, så ligger store dele af områderne, som områder med forøget risiko for oversvømmelser. Ligeledes ligger store dele af områderne under kote 2,5. Der er en del lavninger på arealerne, og grundvandet står højt - dvs. mellem 0 og 3 m under terræn.
Der skal i den senere detailplanlægning ved lokalplanlægning indtænkes klimasikring. Det gælder på flere niveauer fx vedr. opfyldning, forhøjede sokkelkoter, arealer til oversvømmelse, forhøjet kajkant, diger.
Afbødende foranstaltninger Generelt er miljøvurdering en proces, og der er under arbejdet med kommuneplantillægget og miljøvurderingen sket en justering af kommuneplanen, så der opstår færrest mulige interessekonflikter.
Det gælder fx forholdet omkring inddeling af det vestligste område i forhold til, jo højere miljøklasse, jo større afstand til støjfølsomme områder.
Derudover arbejdes der i forvejen på en planlægning for en ombygning/udvidelse af Tranholmvej fra 2 til 4 spor, samt en cykelsti langs Tranholmvej.
Alternativer/0-alternativer O-alternativet er at bevare kommuneplanrammer og retningslinjer som de er. Aalborg Havn er en national havn, med væsentlige interesser i forhold til havnerelaterede funktioner. Havnen oplever, en forøget fokus på havnens arealer og virkomhederne, der er etableret der. Det er derfor et ønske, at Aalborg Havn stadig skal kunne udvikles som et attraktivt trafikbaseret erhvervsområde, med optimal forbindelse til omverden og Limfjorden.
Derudover var det en målrettet og strategisk indsats, der blev foretaget, da man i 1960èrne planlagde at flytte Aalborg Havn ud fra bymidten pga. behov for flere arealer og af miljøhensyn i Midtbyen.
Desuden er Aalborg Havn en del af Aalborg kommunes vækstakse og dermed et fokusområde for Aalborg kommune.
Samtidig er det et statsligt mål, at sikre de bedst mulige betingelser for den fortsatte udvikling af de centrale havne i Danmark som effektive transportknudepunkter og som erhvervsområder for aktive konkurrencedygtige virksomheder.
Der er således et behov for, at der reserveres arealer til en udvidelse af Aalborg Havn langs Limfjorden og ikke mod syd, da der er behov for en længere kajkant.
Overvågning Der ses ikke på dette kommuneplanniveau, et behov for at fastlægge et egentlig overvågningsprogram eller stille krav om overvågning. I forbindelse med den mere detaljerede lokalplanlægning, VVM-vurderinger og de konkrete miljøgodkendelser og byggetilladelser, der som følge af erhvervsbyggeriet i områderne skal meddeles på et senere tidspunkt, vil eventuelle overvågningskrav og behovet for et egentlig overvågningsprogram blive vurderet.
Sammenfattende redegørelse (indsat december 2016) I forbindelse med byrådets endelige godkendelse af kommuneplantillægget, og efter den offentlige høring, skal der efter miljøvurderingslovens §9 foreligge en sammenfattende redegørelse for:
- Hvorledes miljøhensyn er integreret i planen. - Hvordan miljørapporten og udtalelser indkommet i offentlighedsfasen er taget i betragtning. - Hvorfor netop den godkendte plan er valgt ud fra de behandlede alternativer. - Hvorledes de væsentlige miljøpåvirkninger af planen overvåges.
Integrering af miljøhensyn i planen Kommuneplantillægget er udarbejdet på et overordnet niveau, hvorfor miljørapporten også er på et overordnet niveau.
Der er i kommuneplanrammerne taget hensyn til, at der vil komme en mere detaljeret lokalplanlægning, hvor der bl.a. skal arbejdes med en mere detaljeret inddeling af områderne mod vest i forhold til placering af virksomheder, så jo højere miljøklasse jo større afstand til støjfølsomme områder. I forhold til området mod øst, til virksomheder med særlige beliggenhedskrav (miljøklasse 7), fremgår det ligeledes, at der i forbindelse med den mere detaljerede lokalplanlægning, skal de miljømæssige konsekvenser i forhold til erhvervsområdets omgivelser klarlægges.
Der er også taget hensyn til etablering af afskærmende beplantning mod det åbne land.
Betydningen af miljørapporten og udtalelser Miljørapporten har, i samspil fra offentligheden medvirket til, at afdække relevante miljøforhold i relation til især etableringen af kommende virksomheder i områderne i forhold til klimaforhold, landskabelige forhold, støj, lys m.m.
I offentlighedsfasen er der modtaget 5 henvendelser, som alle er blevet behandlet og vurderet, i forhold til forslaget, til brug for den politiske og endelige godkendelse af kommuneplantillægget.
Bemærkningerne har ikke medført væsentlige ændringer af kommuneplantillægget, og dermed heller ikke af miljørapporten.
Alternativer Der er ikke behandlet alternative udviklingsmuligheder i kommuneplantillægget. Det såkaldte 0-alternativ bevarer de eksisterende kommmuneplanrammer og retningslinier.
Med den nye plan, sikres Aalborg Havns udviklingsmuligheder, ligesom der sendes et signal om, hvor Aalborg Havn på sigt kunne tænkes at udvikle sig.
Hvis ikke Aalborg Havn har mulighed for at udvidde, er det vurderet, at Aalborg Havn som er en national havn, ikke vil have muligheder for til stadighed, at kunne udvikles som et attraktiv trafikbaseret erhvervsområde, med optimale forbindelser til omverdenen og Limfjorden.
Overvågning Det vurderes ikke på dette niveau ved kommuneplanlægningen, at være behov for overvågning af de ændringer, der vedtages med godkendelsen af kommuneplantillægget.
Der er tale om et overordnet niveau, hvor der pt. ikke er planlagt for detailudnyttelsen af området i forhold til fx hvor store og hvilke virksomheder der skal placeres hvor. Ligesom der heller ikke er givet miljøgodkendelser, byggetilladelser m.m. til konkrete byggerier.
Behov for overvågning vil ligeledes blive vurderet i forbindelse med den mere detaljerede lokalplanlægning.
|