Byudvikling og byomdannelse
Af Kommuneplanens retningslinie 2.1.3 fremgår at væsentlige byfunktioner skal placeres centralt for betjening med kollektiv trafik og for de transportformer, som i øvrigt er væsentlige for de gældende funktioner. I øjeblikket er der bybusforbindelse til området og der skal fremtidig reserveres areal til en kommende højklasset kollektiv trafikforbindelse til og gennem rammeområdet.
Angående de trafikale konsekvenser af et nyt universitetssygehus i Aalborg er der udarbejdet et notat der belyser disse.
I retningslinie 2.1.4 fremgår at byudvikling skal tage hensyn til de overordnede vejes funktion som sikre færdselsårer og at omfartsveje skal udgøre grænsen for byudvikling. Det skal bemærkes, at Hadsund Landevej udgør den nuværende grænse for byudvikling.
Langs de overordnede veje er der udpeget beskyttelseszoner på 150 m, hvor byudvikling normalt ikke kan foregå (retningslinie 2.1.5). Formålet med retningslinien er at fastholde en klar afgrænsning mellem land og by samt værne om landskabelige værdier. Det er ikke ønsket at forhindre almindelig udvidelse af byer, der er udviklet omkring eller tæt på de overordnede veje. Universitetsboulevarden, Selma Lagerlöfs Vej, Hadsund Landevej og den kommende Egnsplanvej afgrænser rammeområdet og er alle udpeget til overordnede veje. Det vurderes at de nævnte veje alle er undtaget fra beskyttelseszonen på 150 m.
Højhuse
I retningslinie 5.1.3 fremgår at et højhus defineres som en bygning på mere end 35 meter eller på mindst 11 etager. Bygninger i denne højde vil stå i markant kontrast til byens generelle maksimale højde, som i dag er på 5-6 etager, og vil derfor have stor betydning for byens profil. Der tages dog det forbehold, at byggeri med et lavere etageantal og højde godt kan defineres som et højhus, hvis det - når det indarbejdes i Aalborg Kommunes 3D-bymodel og ses i sammenhæng med konteksten - opleves som et højhus, og derfor skal følge den fastlagte procedure. For så vidt angår den øvre grænse, vil denne kræve en vurdering i hvert enkelt tilfælde.
For at gøre det muligt at sygehusbyggeriet kan blive markant i bydelen og landskabet gives der mulighed for at etablere højhusbyggeri i området. I retningslinie 5.1.3 udpeges området øst for Selma Lagerlöfs Vej derfor til område for højhusbyggeri.
Selve højhusprojektet skal vurderes efter retningslinie 5.1.3. Der er udarbejdet en bygherrevejledning, som beskriver to faser i forløbet med først en projektredegørelse og derefter evt. en konsekvensvurdering.
Der er indført en principiel rettelse i retningslinie 5.1.3 således at høje bygninger i særlige tilfælde kan undtages, hvis de anvendes til tekniske anlæg eller produktionsanlæg for virksomheder. Ud fra planmæssige overvejelser om gener, påvirkninger af byens rum eller landskabet, klimatiske forhold m.m. kan sådanne bygninger undtages fra retningslinien.
Landskabet
Rammeområde 4.4.O6 er udpeget til grønt indsatsområde jævnfør retningslinie 6.1.1. Dette betyder at stedets landskab skal være et bærende og strukturerende element, når der planlægges. I området skal der lægges særlig vægt på at forbedre byens netværk af parker og byrum, at fremme og understrege grønne karaktertræk, at styrke naturindholdet samt at sikre identitetsskabende bygrænser/grænser mellem bydele. Planlægning for de grønne indsatsområder skal medvirke til at forbedre aktivitets- og opholdsmuligheder i byen, at fremme biologisk mangfoldighed og lokal anvendelse af overfladevand.
Hensigten med at arbejde med stedets landskab som bærende og strukturerende element er at skabe et mere dynamisk og sanseligt forhold mellem natur, landskab og by. Det kan gøres ved at forstærke og videreudvikle eksisterende landskabstræk i byen eller ved at tilføre et område nye landskabelige kvaliteter.
I forbindelse med planlægning for rammeområdet er der udarbejdet en landskabsanalyse med udgangspunkt i de begreber der indgår i landskabskaraktermetoden. Resultatet af landskabsanalysen har indgået som input til, hvordan den kommende planlægning for området skal udformes. I analysen udpeges de vigtigste landskabstræk og der gives en række anbefalinger til hvordan de kan håndteres.
Rekreative stier
Byrådet lægger vægt på, at parker og byrum forbindes i et sammenhængende netværk via stier, gågader, transitrum, forbindelser ad fredelige vejforløb o.l. Der er udlagt rekreative stier i kommuneplanen og i forbindelse med den detaljerede planlægning skal der tages højde for dem. Se det foregående afsnit om ændringer i forhold til den gældende kommuneplan.
Håndtering af regnvand
Decentral håndtering af regnvand skal ske ud fra nedenstående principper (se retningslinie 12.1.3):
- Befæstelse af arealer skal begrænses mest muligt.
- Om muligt nedsives regnvand på grunden.
- Ved bortledning etableres regnvandsbassiner om muligt som regnvandssøer, hvor naturligt dyre- og planteliv får lov at indfinde sig.
|